Na rowerze i na wrotkach coś dobrego cię dziś spotka
Na rowerze i na wrotkach
coś dobrego cię dziś spotka
Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
II. Uczeń kończący klasę III
II.3 Sporty całego życia i wypoczynek
II.3.b Uczeń jeździ np. na rowerze, wrotkach; przestrzega zasad poruszania się po drogach
Adresat: uczniowie klasy II (umiejący jeździć na rowerach i na wrotkach lub rolkach) Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe znaki drogowe i zasady ruchu drogowego dla pieszych
i rowerzystówwie, jak należy ubrać się do jazdy na wrotkach i na rowerze
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
porusza się na rowerze zgodnie z zasadami ruchu drogowego
porusza się w przód na wrotkach, zatrzymuje się i wymija współćwiczącego
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
rozumie konieczność stosowania zasad bezpieczeństwa
przeżywa radość z uczestnictwa w lekcji
Metody nauczania: zabawowa naśladowcza, zadaniowa ścisła
Formy i miejsce zajęć
Formy nauczania: frontalna, indywidualna, grupowa, strumieniowa
Miejsce: boisko szkolne
Przybory i przyrządy:
10 pachołków, rower dla każdego dziecka, wrotki (rolki) dla każdego dziecka, kij do unihokeja (dla każdego ucznia), piłeczki do unihokeja, kreda, kolorowe baloniki, stoper rzutnik, ekran, laptop.
Zasoby multimedialne:
film: „Przykłady wykorzystania roweru w terenie”
zestaw ilustracji: „Wykonaj zgodnie z ilustracją”
zestaw ilustracji**:** „Znaki drogowe”
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 8 – 10 minut |
Zbiórka, podanie tematu zajęć, sprawdzenie gotowości do ćwiczeń, motywacja grupy do zajęć.
Zabawa ożywiająca – „Umiem naśladować” Uczniowie biegając po boisku, na sygnał naśladują wymieniane przez nauczyciela pojazdy i zwierzęta (ruch, dźwięk, tempo poruszania się): traktor, wyścigówka, motor, rower, samolot, ślimak, żabka, karetka pogotowia. Zabawa orientacyjno‑porządkowa – „Puzzle drogowe” Uczniowie pracują w zespołach – każdy zespół dostaje 2 ilustracje ze znakami drogowymi. W odległości 10 metrów od drużyn nauczyciel rozsypuje 3 kupki | Zbiórka w szeregu. Uczniowie stają w rozsypce. Kilka powtórzeń. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy zespoły. Nauczyciel pyta drużyny |
Część główna 30 – 35 minut | Uczniowie oglądają znaki drogowe. Nauczyciel objaśnia ich znaczenie
Uczniowie wykonują:
Uczniowie z ustawienia w szeregu jadą
Uczniowie ustawiają się w rzędzie Konkurencja „Kto wolniej” Wszyscy ustawiają się z rowerami w szeregu na linii startu. Na sygnał uczniowie jednocześnie zaczynają jak najwolniej jechać w kierunku mety na odcinku 10 metrów. Każde zejście z roweru eliminuje ćwiczącego. Wygrywa ten uczeń, który jako ostatni dojedzie do mety. Tor rowerowy Nauczyciel objaśnia poszczególne elementy toru rowerowego, pokazując, jak należy prawidłowo wykonać manewry, dostosowując się do przepisów ruchu drogowego. Na torze ustawione są, wcześniej omawiane, znaki drogowe. Wszystkie dzieci w wolnym tempie, po kolei pokonują tor. Każdy uczeń wykonuje ćwiczenie – przejazd | Wykorzystanie materiału multimedialnego „Znaki drogowe”. Uczniowie zakładają rolki. Nauczyciel demonstruje prawidłowa pozycję wyjściową. Uczniowie dobierają się w dwójki. Odległość zaznaczona pachołkami. Nauczycie wykorzystuje ilustracje z zestawu „Wykonaj zgodnie z ilustracją”. szybkie auto – szybko jechać, auto ze strzałką w lewo Uczniowie przygotowują się do jazdy na rowerze. Ustawienie w rzędzie Uczniowie startują Znaki drogowe: Nauczyciel koryguje ewentualne błędy w wykonywanych ćwiczeniach. |
Część końcowa 5 – 10 minut | Podsumowanie zajęć Zbiórka i omówienie lekcji, pochwała dla ćwiczących, zachęcanie do aktywności ruchowej z rodziną. Złożenie sprzętu | Ustawienie w półkolu. Prezentacja filmu „Przykłady wykorzystania roweru w terenie” |