Na rozdrożu
Wasi rodzice na pewno kojarzą piosenkę zespołu Vox, której refren brzmi: „Szczęśliwej drogi już czas, mapę życia w sercu masz, jesteś jak młody ptak”. Każdy człowiek w pewnym momencie staje na skrzyżowaniu dróg i musi dokonać wyboru.
Wyjaśnij, co to jest drogowskaz. Komu służy? W jakich okolicznościach? Swoje odpowiedzi zanotuj tutaj lub w zeszycie.
Tutaj lub w zeszycie zapisz słowo DROGA i stwórz do niego akrostych, czyli od każdej jego litery utwórz nowe słowo powiązane z sensem pierwszego wyrazu.
Przeczytaj wiersz Roberta Lee FrostaRoberta Lee Frosta. Zwróć uwagę na to, kim jest osoba mówiąca w utworze.
Droga niewybranaDwie drogi w żółtym lesie szły w dwie różne strony:
Żałując, że się nie da jechać dwiema naraz
I być jednym podróżnym, stałem zapatrzony
W głąb pierwszej z dróg, aż po jej zakręt oddalony,
Gdzie wzrok niknął w gęstych krzakach i konarach;Potem ruszyłem drugą z nich, nie mniej ciekawą,
Może wartą wyboru z tej jednej przyczyny,
Że, rzadziej używana, zarastała trawą;
A jednak mogłem skręcić tak w lewo, jak w prawo:
Tu i tam takie same były koleinykoleiny,Pełne liści, na których w tej porannej porze
Nie znaczyły się jeszcze śladów czarne smugi.
Och, wiedziałem: choć pierwszą na później odłożę,
Drogi nas w inne drogi prowadzą – i może
Nie zjawię się w tym samym miejscu po raz drugi.Po wielu latach, z twarzą przez zmarszczki zoraną,
Opowiem to, z westchnieniem i mglistym morałem:
Zdarzyło mi się niegdyś ujrzeć w lesie rano
Dwie drogi: pojechałem tą mniej uczęszczaną –
Reszta wzięła się z tego, że to ją wybrałem.
Z wiersza „Droga niewybrana” wypisz czasowniki nazywające czynności postaci mówiącej.
Opisz sytuację, w jakiej znalazła się postać mówiąca w wierszu.
Wypisz z wiersza określenia opisujące stan emocjonalny postaci mówiącej. Sformułuj wniosek na temat myśli/uczuć/refleksji postaci mówiącej.
Opisz drogi przedstawione w wierszu Roberta Lee Frosta. Jakie znajdujesz podobieństwa, a jakie różnice między nimi? Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.
Wyjaśnij, dlaczego podmiot mówiący wybrał drugą z dróg.
Wytłumacz, z jakiego powodu podmiot mówiący może już nigdy nie poznać pierwszej z dróg.
Podkreśl zdanie, które jest, według ciebie, puentą utworu. Uzasadnij swój wybór.
Wskaż sentencje, które oddają sens wiersza. Uzasadnij swoje zdanie.
Wyjaśnij, dlaczego autor zatytułował wiersz „Droga niewybrana”.
Przeanalizuj decyzję postaci mówiącej:
Sformułuj decyzję postaci mówiącej.
Określ inne możliwości wyboru.
Określ ograniczenia postaci mówiącej.
Napisz opowiadanie pt. „Droga niewybrana”. Zastosuj narrację pierwszoosobową.
Jakie odnajdujesz podobieństwa między wierszem a piosenką „Szczęśliwej drogi już czas”?
Zaproponuj – w formie cytatów, porad itp. – „drogowskazy”, którymi powinien kierować się człowiek, by dotrzeć do określonego celu.