Na rycerskim zamku.
Autor/autorka
URSZULA WARMUZ
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
historia
3. Temat zajęć
Na rycerskim zamku.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie TIK jest doskonałym sposobem na zaciekawienie ucznia tematyką zajęć, skupia uwagę i zainteresowanie, motywuje do nauki i poszerzania wiedzy.
7. Cel ogólny zajęć
Stany średniowieczne - rycerstwo.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń potrafi wymienić elementy uzbrojenia średniowiecznego rycerza
uczeń potrafi opowiedzieć jak wyglądała uroczystość pasowania na rycerza
uczeń potrafi wymienić cechy charakterystyczne wzoru osobowego średniowiecznego rycerza
uczeń rozumie pojęcia: rycerz, turniej rycerski, rozejm boży, rycerz bez skazy, pasowanie na rycerza. paź, giermek,
uczeń zna elementy zabudowy średnio‑wiecznego zamku
9. Metody i formy pracy
Metody aktywizujące uczniów (ćwiczenia interaktywne - epodreczniki.pl, learningapps.org, interankiety.pl, wordwall.net), rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem.
Formy pracy - indywidulana i zbiorowa pod kierunkiem nauczyciela.
10. Środki dydaktyczne
Praca na aplikacji MS Teams.
Podręcznik do Historii, GWO, kl. 5
epodreczniki.pl
learningapps.org
interankiety.pl
wordwall.net
youtube.com
11. Wymagania w zakresie technologii
Lekcja prowadzona - nauczanie zdalne na aplikacji MS Teams.
Dla ucznia i nauczyciela: komputer, tablet lub smartfon wyposażony w kamerę, mikrofon i głośnik z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Wprowadzenie do tematu lekcji – Na rycerskim zamku.
Powitanie uczniów, czynności organizacyjne.
Zapoznanie uczniów z celem lekcji.
Rekapitulacja wtórna – jak dzieliło się społeczeństwo w średniowieczu?
Wprowadzenie do tematu – projekcja filmu https://www.youtube.com/watch?v=427i0Pz8kYg
Sformułowanie NaCoBeZu.
Aktywność 2
Temat: Refleksja - analiza doświadczenia.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Po obejrzeniu filmu uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
Kim byli rycerze?
Gdzie mieszkali rycerze?
Jakie mieli obowiązki?
Jak można było zostać rycerzem w średniowieczu?
Jakie są elementy uzbrojenia rycerza?
Czym był turniej rycerski?
Cechy rycerza bez skazy.
Kto był najsłynniejszym polskim rycerze?
Co oznacza „polegać jak na Zawiszy”?
Aktywność 3
Temat: Teoria - zebranie faktów/wniosków w ogólną teorię.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Zapoznanie uczniów z pojęciami: rycerz, turniej rycerski, rozejm boży, rycerz bez skazy, pasowanie na rycerza, paź, giermek, wizerunek średniowiecznego rycerza. Elementy uzbrojenia średniowiecznego rycerza. Elementy zabudowy średniowiecznego zamku. Wzór osobowy średniowiecznego rycerza. Uroczystość pasowania na rycerza.
Obowiązki rycerza - https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/652147
Uzbrojenie rycerza - https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/414199
Jak zostać rycerzem? - https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/225486
Rozrywki średniowiecznych rycerzy - https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/452762
Gdzie mieszkal rycerz? - https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/371179
Aktywność 4
Temat: Praktyka - wykorzystanie wiedzy z teorii w działaniu.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Utrwalenie i podsumowanie zajęć – ćwiczenia interaktywne. Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia interaktywne
Omówienie wykonanych przez uczniów ćwiczeń.
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/549975
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/887783
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/899897
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/854836
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniją ankietę ewaluacyjną.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
-
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna