Na scenie politycznej
Autor/autorka
Aleksandra Wojciechowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
wiedza o społeczeństwie
3. Temat zajęć
Na scenie politycznej
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawa programową i bieżącym planem nauczania.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii TIK na zajęciach przynosi obopólne korzyści uczniom oraz nauczycielowi. Nauczycielowi daje możliwość poszerzenia swojego warsztatu pracy, rozwoju jego kreatywności, oraz uatrakcyjnienia procesu edukacyjnego. Uczniów pobudza do działania, wzbudza ich zaangażowanie i aktynowość, przyczynia się do efektywniejszego zapamiętywania przekazywanych treści i kształtowania podczas zajęć umiejętności.
7. Cel ogólny zajęć
Uczniowie omawiają działanie w praktyce zasady pluralizmu politycznego, wyjaśnią czym jest partia polityczna, jakie pełni funkcje oraz z czego wynikają różnice programowe. Uczniowie przygotowują plan kampanii wyborczej.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczniowie wyjaśniają zasadę pluralizmu politycznego;
Uczniowie wymieniają partie polityczne, których przedstawiciele zasiadają w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej
Uczniowie przedstawiają cele działania partii politycznych oraz wykazuje, że konkurują one w życiu publicznym;
Uczniowie znajdują informacje na temat działań wybranej partii (jej struktur regionalnych lub centralnych);
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
burza mózgów
wykład
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń
ćwiczenia interaktywne
Formy pracy:
praca indywidualna
praca grupowa
10. Środki dydaktyczne
zasoby Internetu
www.padlet.com
www.mentimeter.com
www.epodrecznik.pl
www.zoom.com
www.canva.com
11. Wymagania w zakresie technologii
Do przeprowadzenia lekcji niezbędny będzie komputer, telefon lub tablet z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Dlaczego powstają partie polityczne?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i przedstawia cele lekcji. Prosi uczniów o wypisanie znanych im nazw polskich partii politycznych wykorzystując do tego padlet https://padlet.com/awojciechowska7/5q8vjxnd48m6zohp
Wspólnie z uczniami tworzy definicję partii politycznej oraz cele ich działania. Nauczyciel przedstawia różnice w programach partii prawicowych, lewicowych oraz centowych. Na zakończenie tej część prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia https://moje.epodreczniki.pl/b-shared-owner/PRH7NZJlZ?page=1
Aktywność 2
Temat: Jak wygrać wybory?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nuaczyciel wyjaśnia uczniom na jakich zasadach można przeprowadzać w Polsce kampanię wyborczą odwolujac się do przepisów Kodeksu wyborczego, nastepnie prosi uczniów by wymienili działania, jakie może podjąc sztab wyborczy by zachęcić do głosowania na partię polityczną. Uczniowie pracują za pomocą mentimeter poczym omawiają wsópnie z nauczycielem ich pomysły: https://www.menti.com/rtr4j88xd3.
Nauczyciel prosi uczniów by poszukali przykladów plakatów wyborczych z ostatniej kampani prezydenckiej i parlamentarnej, wspólnie z uczniami analizują ich elementy.
Aktywność 3
Temat: Nasza kampania wyborcza
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
W tej części zajęć uczniowie paracują w grupach. Ich zadaniem jest opracowanie strategii kampani wyborczej stworzonej przez siebie partii politycznej. Grupy opracowują plakat wyborczy swojej partii polityczej. Musi on zawierać: hasło wyborcze, co najmniej trzy postulaty programu, logo partii oraz jej pełną nazwę. Kolejnym elementem, który należy przygotować jest wskazanie jakimi metodami/działaniami sztab chce dotrzeć do swoich potencjalnych wyborców.
Uczniowie plakat przygotowują wykorzystując do tego https://www.canva.com/pl_pl/
Aktywność 4
Temat: Prezentacja prac wybranych grup
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Nuaczyciel prosi by grupa przedstawila swój projekt i pomysl kampanii.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta online- formularz Google
Link do ankiety:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSetinNmg1CwujR_5QIStDtW46NmwLr-YQWgUN5YuK6Gioo3Yg/viewform?usp=sf_link
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna