Na tropie rysunkowych bohaterów – poznajemy komiks

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna historię komiksu,

  • wie, jakie są cechy komiksu,

  • zna pojęcie przekładu semiotycznego,

  • wie o możliwości przekładu semiotycznego komiksu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać w konkretnym tekście cechy komiksu,

  • potrafi przeanalizować obrazek i w sposób spójny i logiczny omówić treść na nim przedstawioną,

  • umie redagować definicję.

2. Metoda i forma pracy

  • Elementy wykładu,

  • pogadanka heurystyczna,

  • metoda zajęć praktycznych,

  • praca z całą klasą,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  • Komputer,

  • rzutnik multimedialny,

  • prezentacja multimedialna,

  • afisze kinowe,

  • komiksy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel przygotowuje sprzęt komputerowy niezbędny do wyświetlenia prezentacji.

  2. Następnie sprawdza listę obecności i kontroluje zadanie domowe. Przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie przyniesionych komiksów – mają przedstawić tytuły komiksów, autora, głównych bohaterów. Kilkoro z dzieci prezentuje treść ulubionego komiksu lub opowiada najciekawszą przygodę bohaterów.

  2. Uczący w skrócie przedstawia historię komiksu.

  3. Uczniowie rysują w zeszytach tabelkę, która ułatwi im usystematyzowanie wiedzy zdobytej w toku lekcji.

Główne cechy komiksu

cechy językowe

pozajęzykowe elementy świata przedstawionego

cechy graficzne

  1. Uczniowie wspólnie próbują wskazać w komiksie następujących elementów:

    • główne cechy językowe (np. zwięzłe wypowiedzi bohaterów, przewaga dialogów),

    • pozajęzykowe elementy świata przedstawionego (np. wyrazy dźwiękonaśladowcze - trach! bum! graficzny zapis dźwięków pozasłownych),

    • cechy graficzne (np. tekst umieszczony w chmurkach, sceny znajdują się w klatkach).

  2. Swoje spostrzeżenia uczniowie notują w tabelce. Kiedy wymieniają jakąś cechę, muszą pokazać ją także w przyniesionych na lekcję komiksach.

  3. Nauczyciel wyjaśnia, że istnieje dużo możliwości adaptacji komiksów na inne dzieło (np. przetworzenie komiksu na film, filmu na komiks, wykorzystanie scen i bohaterów komiksu w grafikach komputerowych i reklamach telewizyjnych). I taki zabieg nazywamy przekładem semiotycznym.

  4. Uczniowie wymieniają znane im adaptacje komiksu.

  5. Uczący pokazuje afisze kinowe filmów, które są adaptacjami komiksów (m.in. Batman, Spiderman).

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie oglądają prezentację multimedialną pt. „Poznajemy komiks”, w ten sposób utrwalają zdobyte na lekcji wiadomości o komiksie.

  2. Nauczyciel dyktuje treść zadania domowego i objaśnia je.

5. Bibliografia

1. Encyklopedia Powszechna, PWN, Warszawa 2004.

2. Obromski W., Krótka historia sztuki komiksu w Polsce (1945–2003), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Na podstawie posiadanych informacji ułóż definicję komiksu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeśli szkoła nie dysponuje komputerem czy rzutnikiem multimedialnym, prezentację można wykonać na dużych, kolorowych arkuszach kartonu.

RHteIR8wdl9dS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.79 KB w języku polskim
RnGYZosGJGYr2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim