Na tropie starożytnej Grecji. Zygmunt Kubiak "U źródeł mitów greckich"
Na tropie starożytnej Grecji. Zygmunt Kubiak U źródeł mitów greckich
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, jaką rolę pełniły mity w życiu starożytnych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem,
umie określić, jakie były okoliczności powstania mitów greckich,
potrafi wskazać w tekście określone informacje.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem,
pogadanka heurystyczna,
prezentacja.
3. Środki dydaktyczne
Tekst Zygmunta Kubiaka U źródeł mitów greckich,
mapa starożytnej Grecji,
albumy przedstawiające zdjęcia starożytnych greckich budowli,
mitologia.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności, następnie prezentuje cele lekcji i podaje temat.
Uczniowie zapisują go w zeszycie.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie prezentują przyniesione przez siebie różnorodne materiały, dotyczące starożytnej Grecji oraz teksty źródłowe, które odnoszą się do tej tematyki (zwłaszcza mówiące o położeniu geograficznym, historii tego państwa, starożytnej greckiej kulturze i sztuce, wierzeniach starożytnych Greków).
Dzieci podczas prezentacji mówią, co ich najbardziej zaskoczyło bądź zaciekawiło w związku z poznanymi faktami na temat życia starożytnych i ich ojczyzny.
Mapy starożytnej Grecji zostają rozwieszone (uczniowie mogą przynieść też na lekcję atlasy historyczne).
Nauczyciel prosi o przedstawienie wiadomości, na temat autora tekstu. Następnie uzupełnia dane, uczniowie zapisują w zeszytach krótką notkę biograficzną.
Uczniowie czytają po cichu tekst Zygmunta Kubiaka. Podczas lektury spisują w punktach kolejne wydarzenia z dziejów Grecji.
Następuje prezentacja swoich odpowiedzi, jeśli jest to konieczne, nauczyciel poprawia błędy.
Uczący mówi, że tekst pochodzi z Mitologii Greków i Rzymian, a uczniowie przypominają, co to jest mitologia i mit, mówią, jakich innych autorów mitologii poza Zygmuntem Kubiakiem znają.
Na podstawie drugiej części tekstu, starają się określić okoliczności powstania pierwszych mitów cywilizacji mykeńskiej (np. kult boga nieba, ocalenie pamięci o bohaterach).
Na podstawie trzeciej części tekstu, uczniowie mówią, jaką rolę odgrywały mity w kulturze. Wymieniają opowieści o bogach i bohaterach, które znają, w kilku zdaniach przedstawiają główną tezę tych utworów oraz ich główne postacie.
Uczniowie odpowiadają na pytania (jest to praca samodzielna, a odpowiedzi notowane są do zeszytów):
Wyjaśnij sens słów mówiących, że kultura grecka jest inauguracją naszych europejskich dziejów.
Wymień ludy, od których zdobywcy […] nabywali wielu kunsztów.
Wyjaśnij, kim byli Achajowie?
Kto i kiedy zniszczył twierdze Myken i Tirynsu?
Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi, nauczyciel koryguje błędy.
Na zakończenie tej części, wszyscy wypisują z rozdziału Mity, czyli wspomnienie imion występujących w nim bogów oraz ustalają, czym się dany bóg opiekował – w razie kłopotów uczniowie mogą sięgnąć do mitologii.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości zdobytych w toku lekcji.
5. Bibliografia
Kubiak Z., U źródeł mitów greckich, [w:] Bobiński W., Świat w słowach i obrazach, WSiP, Warszawa 2002.
Parandowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Czytelnik, Warszawa 1972.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2×45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak