Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Na tropie starożytnej Grecji. Zygmunt Kubiak U źródeł mitów greckich

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie, jaką rolę pełniły mity w życiu starożytnych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem,

  • umie określić, jakie były okoliczności powstania mitów greckich,

  • potrafi wskazać w tekście określone informacje.

2. Metoda i forma pracy

  • Praca z tekstem,

  • pogadanka heurystyczna,

  • prezentacja.

3. Środki dydaktyczne

  • Tekst Zygmunta Kubiaka U źródeł mitów greckich,

  • mapa starożytnej Grecji,

  • albumy przedstawiające zdjęcia starożytnych greckich budowli,

  • mitologia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności, następnie prezentuje cele lekcji i podaje temat.

  2. Uczniowie zapisują go w zeszycie.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie prezentują przyniesione przez siebie różnorodne materiały, dotyczące starożytnej Grecji oraz teksty źródłowe, które odnoszą się do tej tematyki (zwłaszcza mówiące o położeniu geograficznym, historii tego państwa, starożytnej greckiej kulturze i sztuce, wierzeniach starożytnych Greków).

  2. Dzieci podczas prezentacji mówią, co ich najbardziej zaskoczyło bądź zaciekawiło w związku z poznanymi faktami na temat życia starożytnych i ich ojczyzny.

  3. Mapy starożytnej Grecji zostają rozwieszone (uczniowie mogą przynieść też na lekcję atlasy historyczne).

  4. Nauczyciel prosi o przedstawienie wiadomości, na temat autora tekstu. Następnie uzupełnia dane, uczniowie zapisują w zeszytach krótką notkę biograficzną.

  5. Uczniowie czytają po cichu tekst Zygmunta Kubiaka. Podczas lektury spisują w punktach kolejne wydarzenia z dziejów Grecji.

  6. Następuje prezentacja swoich odpowiedzi, jeśli jest to konieczne, nauczyciel poprawia błędy.

  7. Uczący mówi, że tekst pochodzi z Mitologii Greków i Rzymian, a uczniowie przypominają, co to jest mitologia i mit, mówią, jakich innych autorów mitologii poza Zygmuntem Kubiakiem znają.

  8. Na podstawie drugiej części tekstu, starają się określić okoliczności powstania pierwszych mitów cywilizacji mykeńskiej (np. kult boga nieba, ocalenie pamięci o bohaterach).

  9. Na podstawie trzeciej części tekstu, uczniowie mówią, jaką rolę odgrywały mity w kulturze. Wymieniają opowieści o bogach i bohaterach, które znają, w kilku zdaniach przedstawiają główną tezę tych utworów oraz ich główne postacie.

  10. Uczniowie odpowiadają na pytania (jest to praca samodzielna, a odpowiedzi notowane są do zeszytów):

    • Wyjaśnij sens słów mówiących, że kultura grecka jest inauguracją naszych europejskich dziejów.

    • Wymień ludy, od których zdobywcy […] nabywali wielu kunsztów.

    • Wyjaśnij, kim byli Achajowie?

    • Kto i kiedy zniszczył twierdze Myken i Tirynsu?

  11. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi, nauczyciel koryguje błędy.

  12. Na zakończenie tej części, wszyscy wypisują z rozdziału Mity, czyli wspomnienie imion występujących w nim bogów oraz ustalają, czym się dany bóg opiekował – w razie kłopotów uczniowie mogą sięgnąć do mitologii.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie wiadomości zdobytych w toku lekcji.

5. Bibliografia

  1. Kubiak Z., U źródeł mitów greckich, [w:] Bobiński W., Świat w słowach i obrazach, WSiP, Warszawa 2002.

  2. Parandowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Czytelnik, Warszawa 1972.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2×45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R166hit2a2sss

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.05 KB w języku polskim
RkxIDZB7xVGjE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim