Na wakacjach w Soplicowie – tworzymy folder turystyczny
Na wakacjach w Soplicowie – tworzymy folder turystyczny
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść Pana Tadeusza,
wie, czym charakteryzuje się opis, charakterystyka, menu, drzewo genealogiczne,
wie, jakie są zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
czytać ze zrozumieniem tekst literacki,
redagować opis, charakterystykę, menu,
stworzyć drzewo genealogiczne bohaterów,
opisać zwyczaje i obyczaje przedstawione w lekturze,
dokonać przekładu intersemiotycznego dzieła literackiego.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne, projekt, przekład interdyscyplinarny.
3. Środki dydaktyczne
Tekst literacki, karta pracy, kartki formatu A 4, farby, kredki, albumy malarskie, komputer z dostępem do internetu, drukarka.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Lekcję rozpoczyna prezentacja przyniesionych przez uczniów folderów turystycznych. Po krótkiej pogadance nauczyciela następuje zapisanie na tablicy informacji o tym, co może zawierać folder turystyczny.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie w grupach przygotowują poszczególne elementy folderu na kartkach formatu A4:
grupa 1: redaguje opis wyglądu Soplicowa z uwzględnieniem jego walorów turystycznych (las, stawy, zamek Horeszków, świątynia dumania, ogródek Zosi, matecznik) oraz wykonuje malarskie ilustracje opisywanych miejsc,
grupa 2: tworzy menu potraw, jakich można skosztować w Soplicowie,
grupa 3: rysuje drzewa genealogiczne rodzin: Sopliców i Horeszków,
grupa 4: tworzy galerię postaci, które można spotkać w Soplicowie, redagując krótkie opisy i charakterystykę bohaterów,
grupa 5: opracowuje dział „Soplicowo w filmie”, wyszukuje w internecie kadry z filmu Wajdy, drukuje ilustracje i opatruje je opisami miejsc,
grupa 6: tworzy mapkę Soplicowa i okolic,
grupa 7: tworzy prezentacje zwyczajów i obyczajów panujących w Soplicowie,
grupa 8: rysuje ilustracje strojów i ubiorów mieszkańców Soplicowa; (załącznik 1)
c) Faza podsumowująca
Poszczególne grupy prezentują na forum klasy efekty swojej pracy. Następnie karty przygotowane przez uczniów należy zbindować, a folder przekazać do szkolnej biblioteki.
5. Bibliografia
Badowska A., Mazurek O., Olinkiewicz E., Otolińska R., Inspiracje, pomysły. Książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Siedmioróg, Wrocław 2002.
Bernacka D., Od słowa do działania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.
Mickiewicz A., Pan Tadeusz, Czytelnik, Warszawa 1979.
Szymański M., O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Grupa 1: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Co warto zwiedzić w Soplicowie”. Zredagujcie opis wyglądu Soplicowa z uwzględnieniem jego walorów turystycznych (las, stawy, zamek Horeszków, świątynia dumania, ogródek Zosi, matecznik) oraz wykonajcie malarskie ilustracje opisywanych miejsc.
Grupa 2: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Soplicowskie menu”. Ułóżcie menu potraw, jakich można skosztować w Soplicowie.
Grupa 3: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Właściciele Soplicowa i okolic”. Zredagujcie i opracujcie plastycznie drzewa genealogiczne rodziny Sopliców i rodziny Horeszków.
Grupa 4: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Galeria postaci”. Zróbcie listę mieszkańców i gości Soplicowa, zredagujcie ich krótkie opisy i charakterystyki.
Grupa 5: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Soplicowo w filmie”. Znajdźcie w internecie kadry z filmu Wajdy wydrukujcie i opatrzcie je opisami miejsc.
Grupa 6: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Mapa Soplicowa”. Narysujcie mapkę Soplicowa i okolic.
Grupa 7: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Moda w Soplicowie”. Narysujcie ilustracje strojów i ubiorów mieszkańców Soplicowa.
7. Czas trwania lekcji
3 × 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcję powinna poprzedzić praca domowa polegająca na przyniesieniu różnych folderów turystycznych oraz przyborów do prac plastycznych.