Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Na wakacjach w Soplicowie – tworzymy folder turystyczny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść Pana Tadeusza,

  • wie, czym charakteryzuje się opis, charakterystyka, menu, drzewo genealogiczne,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać ze zrozumieniem tekst literacki,

  • redagować opis, charakterystykę, menu,

  • stworzyć drzewo genealogiczne bohaterów,

  • opisać zwyczaje i obyczaje przedstawione w lekturze,

  • dokonać przekładu intersemiotycznego dzieła literackiego.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne, projekt, przekład interdyscyplinarny.

3. Środki dydaktyczne

Tekst literacki, karta pracy, kartki formatu A 4, farby, kredki, albumy malarskie, komputer z dostępem do internetu, drukarka.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Lekcję rozpoczyna prezentacja przyniesionych przez uczniów folderów turystycznych. Po krótkiej pogadance nauczyciela następuje zapisanie na tablicy informacji o tym, co może zawierać folder turystyczny.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie w grupach przygotowują poszczególne elementy folderu na kartkach formatu A4:

  • grupa 1: redaguje opis wyglądu Soplicowa z uwzględnieniem jego walorów turystycznych (las, stawy, zamek Horeszków, świątynia dumania, ogródek Zosi, matecznik) oraz wykonuje malarskie ilustracje opisywanych miejsc,

  • grupa 2: tworzy menu potraw, jakich można skosztować w Soplicowie,

  • grupa 3: rysuje drzewa genealogiczne rodzin: Sopliców i Horeszków,

  • grupa 4: tworzy galerię postaci, które można spotkać w Soplicowie, redagując krótkie opisy i charakterystykę bohaterów,

  • grupa 5: opracowuje dział „Soplicowo w filmie”, wyszukuje w internecie kadry z filmu Wajdy, drukuje ilustracje i opatruje je opisami miejsc,

  • grupa 6: tworzy mapkę Soplicowa i okolic,

  • grupa 7: tworzy prezentacje zwyczajów i obyczajów panujących w Soplicowie,

  • grupa 8: rysuje ilustracje strojów i ubiorów mieszkańców Soplicowa; (załącznik 1)

c) Faza podsumowująca

Poszczególne grupy prezentują na forum klasy efekty swojej pracy. Następnie karty przygotowane przez uczniów należy zbindować, a folder przekazać do szkolnej biblioteki.

5. Bibliografia

  1. Badowska A., Mazurek O., Olinkiewicz E., Otolińska R., Inspiracje, pomysły. Książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Siedmioróg, Wrocław 2002.

  2. Bernacka D., Od słowa do działania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

  3. Mickiewicz A., Pan Tadeusz, Czytelnik, Warszawa 1979.

  4. Szymański M., O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Grupa 1: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Co warto zwiedzić w Soplicowie”. Zredagujcie opis wyglądu Soplicowa z uwzględnieniem jego walorów turystycznych (las, stawy, zamek Horeszków, świątynia dumania, ogródek Zosi, matecznik) oraz wykonajcie malarskie ilustracje opisywanych miejsc.

Grupa 2: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Soplicowskie menu”. Ułóżcie menu potraw, jakich można skosztować w Soplicowie.

Grupa 3: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Właściciele Soplicowa i okolic”. Zredagujcie i opracujcie plastycznie drzewa genealogiczne rodziny Sopliców i rodziny Horeszków.

Grupa 4: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Galeria postaci”. Zróbcie listę mieszkańców i gości Soplicowa, zredagujcie ich krótkie opisy i charakterystyki.

Grupa 5: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Soplicowo w filmie”. Znajdźcie w internecie kadry z filmu Wajdy wydrukujcie i opatrzcie je opisami miejsc.

Grupa 6: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Mapa Soplicowa”. Narysujcie mapkę Soplicowa i okolic.

Grupa 7: Wasze zadanie polega na opracowaniu rozdziału „Moda w Soplicowie”. Narysujcie ilustracje strojów i ubiorów mieszkańców Soplicowa.

7. Czas trwania lekcji

3 × 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcję powinna poprzedzić praca domowa polegająca na przyniesieniu różnych folderów turystycznych oraz przyborów do prac plastycznych.

R5HKOHSxiVogB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.09 KB w języku polskim
R175H6E2MOdeQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim