Przebrnęliśmy przez kolejny moduł. Wykonaj poniższe ćwiczenia celem utrwalenia i weryfikacji wiedzy.  Czy jeszcze coś wymaga usustematyzowania?

Ćwiczenie 1
RQQOLM4KCFVZC
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Gęstość danego ciała przy stałej masie jest tym większa, im większa jest jego objętość.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Masa jest tym większa, im większe jest ciało (ma większą objętość) i im większa jest jego gęstość.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gęstość danego ciała przy stałej objętości jest tym większa, im większa jest jego masa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zazwyczaj największą gęstość mają ciała stałe, mniejszą ciecze, a najmniejszą gazy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, Agnieszka Kamińska-Ostęp, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2
R1LTA9S4B66TU
Oblicz gęstość cieczy, wiedząc, że 10 l tej cieczy ma masę 14 kg. Wynik podaj w gcm3 i kgm3. Uzupełnij puste miejsca, wpisując odpowiednie wartości liczbowe.
Ćwiczenie 3

Uczniowie wyznaczyli wartości liczbowe gęstości wybranych substancji, które zebrano w tabeli.

Tabela do zadania

Substancja

Gęstość gcm3

tlen

0,0014

woda

1,0

lód

0,93

aluminium (glin)

2,7

złoto

19,3

RJ537TDC2EH2O
Ułóż je od największej do najmniejszej gęstości. Element o największej gęstości powinien znaleźć się na górze. Elementy do uszeregowania: 1. woda, 2. lód, 3. złoto, 4. aluminium (glin), 5. tlen
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, Agnieszka Kamińska-Ostęp, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4
RN9TDJ3RUPMJ8
Oblicz gęstość płynu do kąpieli, wiedząc, że jego 1 litr ma masę 1,5 kg. Podaj wynik, stosując jednostki układu SI kgm3. Dane:
masa m= 1. 1,5, 2. 1500, 3. 1, 4. 0,001 kg,
objętość V= 1. 1,5, 2. 1500, 3. 1, 4. 0,001 l= 1. 1,5, 2. 1500, 3. 1, 4. 0,001 m3.
Rozwiązanie:
Skorzystamy z definicji gęstości: d=mV,
Rozwiązanie: d= 1. 1,5, 2. 1500, 3. 1, 4. 0,001 kgm3.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Gęstość pewnego materiału wynosi 2000 kgm3. Oblicz masę kostki (w gramach), wykonanej z tego materiału o krawędziach długości 3 cm·2 cm·4 cm.

R142LTNQL6ACV
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1239NNA9JPQN
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 6
R1EJZ8D4FMQGH
W puste miejsca wybierz odpowiednie wyrażenia tak, aby powstało zdanie prawdziwe. 1. kilogram na litr kgl, 2. kilogram na metr sześcienny kgm3, 3. Jednostką gęstości, 4. Jednostką objętości, 5. Jednostką masy, 6. gram na centymetr sześcienny gcm3 w układzie SI jest 1. kilogram na litr kgl, 2. kilogram na metr sześcienny kgm3, 3. Jednostką gęstości, 4. Jednostką objętości, 5. Jednostką masy, 6. gram na centymetr sześcienny gcm3.
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, Agnieszka Kamińska-Ostęp, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7
RCBFQB9OA7O2A
Łączenie par. Uczeń nalał do szklanki wodę i wrzucił przedmiot, który pływał po jej powierzchni (gęstość wody wynosi 1 gcm3). Wskaż zdania, które opisują gęstość przedmiotu, zgodną z poczynionymi obserwacjami.. Gęstość przedmiotu jest większa od gęstości wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gęstość przedmiotu jest mniejsza od gęstości wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gęstość przedmiotu jest większa od 1000 kgm3.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, Agnieszka Kamińska-Ostęp, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 8

Uczeń wykonał następujące doświadczenie: przygotował sześć wodnych roztworów o różnej gęstości i zabarwieniu. Następnie roztwory te wprowadzał kolejno do wąskiej plastikowej rurki. Efekt końcowy doświadczenia zilustrowano poniżej.

RFPHJBFLDLM5J
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Uczeń wykonał następujące doświadczenie: przygotował sześć wodnych roztworów o różnej gęstości i zabarwieniu. Następnie roztwory te wprowadzał kolejno do wąskiej plastikowej rurki. W efekcie końcowym otrzymano przezroczystą rurkę wypełnioną sześcioma roztworami w kolorach, od góry: czerwonym, jasnoróżowym, niebieskim, pomarańczowym, zielonym i jasnobrązowym. Na zdjęciu podpisano trzy roztwory. Od góry: do roztworu w kolorze czerwonym skierowana jest strzałka z podpisem: roztwór pierwszy; do roztworu w kolorze niebieskim biegnie środkowa strzałka z napisem roztwór drugi; do roztworu w kolorze pomarańczowym biegnie strzałka od napisu roztwór trzeci.

R46LBKQ1L6ZS4
Spośród podanych poniżej stwierdzeń, wybierz te, które poprawnie opisują wykonane przez ucznia doświadczenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczeń wprowadzał roztwory do rurki kolejno, wraz z ich wzrastającą gęstością., 2. Uczeń wprowadzał roztwory do rurki kolejno, wraz z ich malejącą gęstością., 3. Roztwór 1 ma mniejszą gęstość od roztworu 3., 4. Roztwór 1 ma większą gęstość od roztworu 3., 5. Roztwór 2 ma większą gęstość od roztworu 3, ale mniejszą od roztworu 1., 6. Roztwór 2 ma mniejszą gęstość od roztworu 3, ale większą od roztworu 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 9
R7AkwKmJaWobt1
Spośród podanych stwierdzeń zaznacz to, które jest prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W skład mieszaniny jednorodnej wchodzą substancje widoczne gołym okiem., 2. W skład mieszaniny niejednorodnej wchodzą substancje widoczne gołym okiem., 3. W skład każdej mieszaniny wchodzą tylko dwie substancje., 4. W skład mieszaniny nie mogą wchodzić więcej niż dwie substancje.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 10
RR7KtewATxpeF1
Przyporządkuj mieszaninom odpowiedni dla nich sposób rozdzielania. Odparowanie wody. Możliwe odpowiedzi: 1. mieszanina ryżu i soli, 2. mieszanina wody i soli kuchennej, 3. mieszanina kredy i wody. Przesiewanie. Możliwe odpowiedzi: 1. mieszanina ryżu i soli, 2. mieszanina wody i soli kuchennej, 3. mieszanina kredy i wody. Filtrowanie. Możliwe odpowiedzi: 1. mieszanina ryżu i soli, 2. mieszanina wody i soli kuchennej, 3. mieszanina kredy i wody.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 11
R1YryVHwNNOjZ1
Pogrupuj, poprzez przeciągnięcie na odpowiednie pola, przykłady mieszanin jednorodnych i niejednorodnych. Mieszaniny jednorodne. Możliwe odpowiedzi: 1. lody bakaliowe, 2. woda i pieprz, 3. galaretka, 4. sól i woda, 5. mleko, 6. makaron z twarogiem, 7. powietrze, 8. zupa jarzynowa, 9. herbata, 10. pieprz i sól. Mieszaniny niejednorodne. Możliwe odpowiedzi: 1. lody bakaliowe, 2. woda i pieprz, 3. galaretka, 4. sól i woda, 5. mleko, 6. makaron z twarogiem, 7. powietrze, 8. zupa jarzynowa, 9. herbata, 10. pieprz i sól.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 12
R15OUxUrH9NcC
Przyjrzyj się tabeli i uzupełnij luki w danych dotyczących składników powietrza
Ćwiczenie 13

Zaznacz poprawną odpowiedź.

RDwLcJ5AbPxQW1
Skroplone powietrze można rozdzielić na składniki poprzez: Możliwe odpowiedzi: 1. Dekantację, 2. Krystalizację, 3. Destylację, 4. Sedymentację
Ćwiczenie 14
RK4kc2PSIQ8b1
Łączenie par. Oceń, czy podane informacje na temat powietrza są prawdziwe, czy fałszywe.. W temperaturze pokojowej jest substancją stałą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W temperaturze pokojowej jest mieszaniną gazów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przewodzi prąd elektryczny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podtrzymuje palenie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Można je skroplić.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1U4G8Dv3umN7
Ćwiczenie 15
Dobierz w pary nazwy gazów i opisy ich zastosowania. tlenek węgla(IV) Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania argon Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania azot Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania tlen Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania
RheUochkWkRcU
Ćwiczenie 16
Spośród poniższych stwierdzeń wybierz te, które są fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Zawartość pary wodnej w powietrzu jest zmienna., 2. Atmosfera ziemska jest stała i nie podlega zmianom., 3. Zanieczyszczenia powietrza mogą występować w postaci cząstek stałych., 4. W powietrzu nie mogą występować mikroorganizmy., 5. Gazem podtrzymującym spalanie jest dwutlenek węgla., 6. Spośród gazów szlachetnych występujących w powietrzu argon występuje w największej ilości.
Ćwiczenie 17

Zaznacz poprawną odpowiedź.

R19WgCMXMJkm02
Bezpośrednie tłumaczenie z łaciny słowa oxygenium doprowadziło do powstania nazwy: Możliwe odpowiedzi: 1. kwasoród., 2. powietrze ogniowe., 3. czad atmosferyczny., 4. tlen.
Ćwiczenie 18
R2fDwgQ4iOIrM
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 19
R1cNJuYw85GRF
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 20
R1C9tyIeTLOBW
Wymienione poniżej źródła zanieczyszczeń powietrza podziel na źródła naturalne i antropogeniczne. W tym celu przeciągnij każdą z nazw w odpowiednie miejsce. Naturalne źródła zanieczyszczeń powietrza Możliwe odpowiedzi: 1. wyładowania atmosferyczne, 2. wybuchy wulkanów, 3. rolnictwo, 4. działalność elektrowni, 5. transport spalinowy, 6. przemysł Antropogeniczne źródła zanieczyszczeń powietrza Możliwe odpowiedzi: 1. wyładowania atmosferyczne, 2. wybuchy wulkanów, 3. rolnictwo, 4. działalność elektrowni, 5. transport spalinowy, 6. przemysł
Ćwiczenie 21
R9acjhWr200Ie1
Łączenie par. Ocen prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz "Prawda", jeśli zdanie jest prawdziwe albo "Fałsz", jeśli jest fałszywe.. Freony (wykorzystywane dawniej między innymi do produkcji dezodorantów) to związki chemiczne, które przyczyniły się do powstania dziury ozonowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wybuchy wulkanów to źródła zanieczyszczeń powstałych w wyniku działalności człowieka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zanieczyszczenia powietrza mają charakter lokalny i dotyczą wyłącznie obszarów, na których powstają.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zanieczyszczenia, których głównymi źródłami są transport i przemysł, w połączeniu z parą wodną i mgłą, tworzą smog.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 22

Do zanieczyszczeń powietrza zaliczane są między innymi odpowiednie tlenki azotu, siarki oraz węgla. Ustal, o jakim tlenku mowa w poniższych notatkach. Do każdej z notatek dopasuj nazwę systematyczną odpowiedniego tlenku.

RNnxYWnfW9fj4
Ćwiczenie 23
RMLLecx5WYTTD1
Uzupełnij poniższy tekst, przeciągając w puste miejsca odpowiednie sformułowania. W górnych warstwach atmosfery (w stratosferze) znajduje się powłoka utworzona głównie z 1. witaminy D, 2. freony, 3. witaminy C, 4. jądrowym, 5. azotu, 6. witaminy B, 7. ozonu, 8. gazy szlachetne, 9. gazy cieplarniane, 10. radiowym, 11. ultrafioletowym, 12. tlenku węglaIV. Stanowi ona naturalny filtr, który chroni Ziemię przed nadmiernym promieniowaniem 1. witaminy D, 2. freony, 3. witaminy C, 4. jądrowym, 5. azotu, 6. witaminy B, 7. ozonu, 8. gazy szlachetne, 9. gazy cieplarniane, 10. radiowym, 11. ultrafioletowym, 12. tlenku węglaIV. Promieniowanie to w odpowiedniej ilości jest korzystne dla zdrowia, ponieważ przyczynia się do wytwarzania w organizmie 1. witaminy D, 2. freony, 3. witaminy C, 4. jądrowym, 5. azotu, 6. witaminy B, 7. ozonu, 8. gazy szlachetne, 9. gazy cieplarniane, 10. radiowym, 11. ultrafioletowym, 12. tlenku węglaIV. Jednak w dużej ilości przyczynia się do występowania chorób skóry i wzrostu zachorowań na nowotwory. Może nawet stanowić zagrożenie życia. Jedną z głównych przyczyn zmniejszania się grubości opisywanej powłoki są tak zwane 1. witaminy D, 2. freony, 3. witaminy C, 4. jądrowym, 5. azotu, 6. witaminy B, 7. ozonu, 8. gazy szlachetne, 9. gazy cieplarniane, 10. radiowym, 11. ultrafioletowym, 12. tlenku węglaIV – związki chemiczne, które były do pewnego czasu stosowane jako chłodziwo w lodówkach i zamrażarkach, a także jako gazy nośne np. w dezodorantach.
Ćwiczenie 24

Uczeń przeprowadził doświadczenie, zilustrowane na poniższym rysunku.

R1c5G74yDJXiX
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do dwóch cylindrów miarowych wlał niewielką ilość wody, a następnie umieścił w nich po jednej gałązce drzewa iglastego. Jeden z cylindrów przykrył szkiełkiem zegarkowym. Drugi napełnił tlenkiem siarkiIV i również przykrył szkiełkiem zegarkowym. Tak przygotowany zestaw doświadczalny pozostawił na 24 godziny.

R1IuyhVq5AKO7
Na podstawie analizy wykonanego przez ucznia doświadczenia, oceń, które z poniższych informacji mogą stanowić jego obserwacje i wnioski. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczeń nie zaobserwował zmian w żadnym z cylindrów., 2. Igły w cylindrze z tlenkiem siarkiIV straciły swój zielony kolor, część z nich opadła., 3. Igły w cylindrze z powietrzem straciły swój zielony kolor, część z nich opadła., 4. Uczeń zaobserwował, że igły w obydwu cylindrach straciły swój zielony kolor., 5. Igły w cylindrze z tlenkiem siarkiIV miały intensywniejszy zielony kolor., 6. Tlenek siarkiIV wpływa niekorzystnie na rośliny iglaste., 7. Tlenek siarkiIV nie ma znaczącego wpływu na rośliny iglaste., 8. Tlenek siarkiIV powoduje niszczenie zielonego barwnika w komórkach roślinnych.
Ćwiczenie 24

Uczeń przeprowadził poniżej opisane doświadczenie.

Do dwóch cylindrów miarowych wlał niewielką ilość wody, a następnie umieścił w nich po jednej gałązce drzewa iglastego. Jeden z cylindrów przykrył szkiełkiem zegarkowym. Drugi napełnił tlenkiem siarkiIV i również przykrył szkiełkiem zegarkowym. Tak przygotowany zestaw doświadczalny pozostawił na 24 godziny.

RaK8V16v2zE6O
Wybierz i zaznacz prawidłowe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek siarkiIV powoduje niszczenie barwnika w komórkach roślinnych., 2. Tlenek siarkiIV nie powoduje niszczenie barwnika w komórkach roślinnych., 3. Tlenek siarkiIV wpływa niekorzystnie na rośliny iglaste., 4. Tlenek siarkiIV nie ma znaczącego wpływu na rośliny iglaste.
Ćwiczenie 25

Uczeń przeprowadził doświadczenie, które zilustrowano na poniższym rysunku:

R32OLeqc9WfHX
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przed rozpoczęciem doświadczenia, termometry w obydwu kolbach wskazywały takie same wartości temperatury. Po trzech godzinach, uczeń zakończył doświadczenie i ponownie odczytał temperaturę na każdym z termometrów.

R9li2vNBqgBpR
Na podstawie analizy wykonanego przez ucznia doświadczenia, oceń, które z poniższych informacji mogą stanowić jego obserwacje i wnioski. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Po zakończeniu doświadczenia, temperatura w kolbie wypełnionej tlenem była taka sama, jak temperatura w kolbie wypełnionej tlenkiem węglaIV., 2. Po zakończeniu doświadczenia, temperatura w kolbie wypełnionej tlenem była mniejsza, niż temperatura w kolbie wypełnionej tlenkiem węglaIV., 3. Po zakończeniu doświadczenia, temperatura w kolbie wypełnionej tlenem była większa, niż temperatura w kolbie wypełnionej tlenkiem węglaIV., 4. Tlen i tlenek węglaIV to tak zwane gazy cieplarniane., 5. Tlenek węglaIV, w przeciwieństwie do tlenu, należy do gazów cieplarnianych., 6. Tlen, w przeciwieństwie do tlenku węglaIV, należy do tzw. gazów cieplarnianych.
3
Ćwiczenie 25

Uczeń przeprowadził doświadczenie, podczas którego zmierzył temperaturę w dwóch ogrzewanych kolbach. Jedna kolba wypełniona była tlenem, natomiast druga - tlenkiem węglaIV. Początkowa temperatura w obu naczyniach była taka sama. Po 3 godzinach doświadczenie zakończono. Okazało się, że temperatura w drugiej kolbie była wyższa, niż w kolbie z tlenem.

R1W3M5ZkIsNCy
Na podstawie powyższych informacji, wybierz i zaznacz prawidłowe stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Tlen i tlenek węglaIV to tak zwane gazy cieplarniane., 2. Tlenek węglaIV, w przeciwieństwie do tlenu, należy do gazów cieplarnianych., 3. Tlen, w przeciwieństwie do tlenku węglaIV, należy do tak zwanych gazów cieplarnianych.
Rsdf6kkTSHNjS
(Uzupełnij).
RmG6VfUwh2C5u
(Uzupełnij).
R189kCWRHr4fy
(Uzupełnij).
R5sButUQvsCkF
(Uzupełnij).
bg‑gold

Notatnik

RjgzD1zA0ZOgm
(Uzupełnij).