Na zakończenie - sprawdź, czy umiesz
Przebrnęliśmy przez kolejny moduł. Wykonaj poniższe ćwiczenia celem utrwalenia i weryfikacji wiedzy. Czy jeszcze coś wymaga usustematyzowania?
Zaznacz w odpowiednich polach obok podanych zdań, czy zdania te są prawdziwe czy fałszywe.
| Prawda | Fałsz | |
| Gęstość danego ciała przy stałej masie jest tym większa, im większa jego objętość. | □ | □ |
| Masa jest tym większa, im większe jest ciało (ma większą objętość) i im większa jest jego gęstość. | □ | □ |
| Gęstość danego ciała przy stałej objętości jest tym większa, im większa jego masa. | □ | □ |
| Zazwyczaj największe gęstości mają ciała stałe, mniejszą – ciecze, a najmniejszą – gazy. | □ | □ |
Uczniowie wyznaczyli wartości liczbowe gęstości wybranych substancji, które zebrano w tabeli.
Substancja | Gęstość |
|---|---|
tlen | |
woda | |
lód | |
aluminium (glin) | |
złoto |
- aluminium (glin)
- tlen
- lód
- złoto
- woda
masa 1. , 2. , 3. , 4. ,
objętość 1. , 2. , 3. , 4. 1. , 2. , 3. , 4. .
Rozwiązanie:
Skorzystamy z definicji gęstości: ,
Rozwiązanie: 1. , 2. , 3. , 4. .
Gęstość pewnego materiału wynosi . Oblicz masę kostki (w gramach), wykonanej z tego materiału o krawędziach długości .
Wstaw odpowiednie fragmenty tak, aby powstało zdanie prawdziwe.
Jednostką masy, kilogram na litr , kilogram na metr sześcienny , gram na centymetr sześcienny , Jednostką gęstości, Jednostką objętości
.................................................................... w układzie SI jest .....................................................................
Uczeń wykonał następujące doświadczenie: przygotował sześć wodnych roztworów o różnej gęstości i zabarwieniu. Następnie roztwory te wprowadzał kolejno do wąskiej plastikowej rurki. Efekt końcowy doświadczenia zilustrowano poniżej.

Uczeń wykonał następujące doświadczenie: przygotował sześć wodnych roztworów o różnej gęstości i zabarwieniu. Następnie roztwory te wprowadzał kolejno do wąskiej plastikowej rurki. W efekcie końcowym otrzymano przezroczystą rurkę wypełnioną sześcioma roztworami w kolorach, od góry: czerwonym, jasnoróżowym, niebieskim, pomarańczowym, zielonym i jasnobrązowym. Na zdjęciu podpisano trzy roztwory. Od góry: do roztworu w kolorze czerwonym skierowana jest strzałka z podpisem: roztwór pierwszy; do roztworu w kolorze niebieskim biegnie środkowa strzałka z napisem roztwór drugi; do roztworu w kolorze pomarańczowym biegnie strzałka od napisu roztwór trzeci.
Spośród podanych stwierdzeń wybierz to, które jest prawdziwe.
- W skład mieszaniny jednorodnej wchodzą substancje widoczne gołym okiem.
- W skład mieszaniny niejednorodnej wchodzą substancje widoczne gołym okiem.
- W skład każdej mieszaniny wchodzą tylko dwie substancje.
- W skład mieszaniny nie mogą wchodzić więcej niż dwie substancje.
Przyporządkuj mieszaninom odpowiedni dla nich sposób rozdzielania.
mieszanina kredy i wody, mieszanina ryżu i soli, mieszanina wody i soli kuchennej
| odparowanie wody | |
| przesiewanie | |
| filtrowanie |
Pogrupuj, poprzez przeciągnięcie na odpowiednie pola, przykłady mieszanin jednorodnych i niejednorodnych.
zupa jarzynowa, pieprz i sól, lody bakaliowe, mleko, powietrze, herbata, woda i pieprz, galaretka, makaron z twarogiem, sól i woda
| mieszaniny jednorodne | |
|---|---|
| mieszaniny niejednorodne |
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Uczniowie mieli zapisać po 4 właściwości powietrza. Która z osób dobrze wykonała zadanie? Zaznacz poprawną odpowiedź.
-
IGOR
• jest bezbarwne,
• bezwonne,
• słabo rozpuszcza się w wodzie,
• podtrzymuje spalanie -
MACIEJ
• jest bezbarwne,
• bezwonne,
• dobrze rozpuszcza się w wodzie,
• przewodzi prąd elektryczny -
MARTA
• jest bezbarwne,
• bezwonne,
• dobrze rozpuszcza się w wodzie,
• nie przewodzi prądu elektrycznego
Do zanieczyszczeń powietrza zaliczane są między innymi odpowiednie tlenki azotu, siarki oraz węgla. Ustal, o jakim tlenku mowa w poniższych notatkach. Do każdej z notatek dopasuj nazwę systematyczną odpowiedniego tlenku.
Uzupełnij puste miejsca, wybierając brakujące elementy z listy.
wodoru, smogiem, podwyższenie, niedostatecznej ilości, obniżenie, azotu, wytwarzaniem ozonu, nadmiernej ilości, zwiększenia, zmniejszenia, promieniowaniem ultrafioletowym, argonu, kwaśnym opadem, ozonu, podwyższenia
W górnych warstwach atmosfery, znajduje się powłoka z .............................................................. (). Stanowi ona naturalny filtr przeciwsłoneczny, który chroni Ziemię przed zbyt dużym .............................................................. (UV). Promieniowanie to w .............................................................. może przyczyniać się do .............................................................. odporności organizmu, powodować choroby skóry i wzrost zachorowań na nowotwory, .............................................................. temperatury powietrza i zmiany klimatyczne.
Uczeń przeprowadził doświadczenie, zilustrowane na poniższym rysunku.

Do dwóch cylindrów miarowych wlał niewielką ilość wody, a następnie umieścił w nich po jednej gałązce drzewa iglastego. Jeden z cylindrów przykrył szkiełkiem zegarkowym. Drugi napełnił tlenkiem siarki i również przykrył szkiełkiem zegarkowym. Tak przygotowany zestaw doświadczalny pozostawił na godziny.
Uczeń przeprowadził poniżej opisane doświadczenie.
Do dwóch cylindrów miarowych wlał niewielką ilość wody, a następnie umieścił w nich po jednej gałązce drzewa iglastego. Jeden z cylindrów przykrył szkiełkiem zegarkowym. Drugi napełnił tlenkiem siarki i również przykrył szkiełkiem zegarkowym. Tak przygotowany zestaw doświadczalny pozostawił na godziny.
Uczeń przeprowadził doświadczenie, które zilustrowano na poniższym rysunku:

Przed rozpoczęciem doświadczenia, termometry w obydwu kolbach wskazywały takie same wartości temperatury. Po trzech godzinach, uczeń zakończył doświadczenie i ponownie odczytał temperaturę na każdym z termometrów.
Uczeń przeprowadził doświadczenie, podczas którego zmierzył temperaturę w dwóch ogrzewanych kolbach. Jedna kolba wypełniona była tlenem, natomiast druga - tlenkiem węgla. Początkowa temperatura w obu naczyniach była taka sama. Po godzinach doświadczenie zakończono. Okazało się, że temperatura w drugiej kolbie była wyższa, niż w kolbie z tlenem.