Nadchodzi wiosna
Nadchodzi wiosna
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Uczeń:
zna rośliny zakwitające wczesną wiosną
zna cechy marcowej pogody
wie, kiedy rozpoczyna się kalendarzowa wiosna
b. Umiejętności
Uczeń:
umie wymienić zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną
umie wymienić ptaki zwiastujące wiosnę
2. Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, opowiadanie, obserwacja, zajęcia praktyczne, instrukcja, wykład, gry i zabawy dydaktyczne
Formy: praca indywidualna, zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Fotografie kwiatów i zwierząt, nagranie Czterech pór roku Vivaldiego, krzyżówka.
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel wybiera się z uczniami na spacer po okolicy, którego celem jest obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny.
b. Faza realizacyjna
Po powrocie ze spaceru nauczyciel inicjuje pogadankę na temat oznak wiosny i zmian
w przyrodzie (kwitnienie drzew, kwiatów, cieplejsze podmuchy wiatru, zmienna, kapryśna pogoda, wiosenne prace na działkach). Uczniowie wypowiadają się na temat tego, co zaobserwowali.Nauczyciel mówi, że to kwiaty pierwsze zwiastują nam nadejście wiosny, dlatego nazywamy je zwiastunami wiosny. Pyta, czy uczniowie potrafią wymienić wiosenne kwiaty. Prezentuje zdjęcia pierwiosnka, przebiśniegu, krokusa, sasanki, zawilca, forsycji. Uczniowie wymieniają charakterystyczne cechy każdego kwiatka, a prowadzący dopowiada ciekawe informacje na ich temat.
Nauczyciel mówi, że już w lutym i marcu wracają do nas ptaki, które odleciały jesienią. Najwcześniej wracają skowronki, szpaki, bociany, pliszki. Nieco później jaskółki i kukułki. Powrót zajmuje ptakom około miesiąca. Pokonują one w tym czasie wiele tysięcy kilometrów. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jak wyglądają poszczególne ptaki. Następnie prezentuje fotografie skowronka, bociana, jaskółki itp., udzielając na ich temat informacji.
Zabawa muzyczna. Nauczyciel prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że są wiosną. Włącza fragment Czterech pór roku Vivaldiego – Wiosnę i zachęca uczniów do naśladowania ruchem rozkwitających roślin, podmuchów wiatru, spadających kropli deszczu.
c. Faza podsumowująca
Jako podsumowanie nauczyciel rozdaje uczniom do rozwiązania krzyżówkę (załącznik 1).
Bibliografia
Kitlińska‑Pięta H., Orzechowska Z., Stępień M., Z Ekoludkiem w szkole. Podręcznik
z ćwiczeniami do nauczania zintegrowanego w klasie II, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2002.Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 4/5 (1975/88), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
K | R | O | K | U | S | |||||||
W | I | O | S | N | A | |||||||
P | R | Z | E | B | I | Ś | N | I | E | G | ||
D | Z | I | E | Ń | ||||||||
S | Ł | O | Ń | C | E | |||||||
P | T | A | K | I | ||||||||
S | K | O | W | R | O | N | E | K | ||||
K | A | C | Z | E | Ń | C | E |
Kwitnie wiosną w górach
Zaczęła się 21 marca
Kwiat, który przebija się przez śnieg
Wiosną jest coraz dłuższy
Wracają z ciepłych krajów
Ptak, który umila rolnikowi pracę w polu
Kwitną żółto na łące
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak