Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nadchodzi wiosna

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

Uczeń:

  • zna rośliny zakwitające wczesną wiosną

  • zna cechy marcowej pogody

  • wie, kiedy rozpoczyna się kalendarzowa wiosna

b. Umiejętności

Uczeń:

  • umie wymienić zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną

  • umie wymienić ptaki zwiastujące wiosnę

2. Metoda i forma pracy

Metody: pogadanka, opowiadanie, obserwacja, zajęcia praktyczne, instrukcja, wykład, gry i zabawy dydaktyczne

Formy: praca indywidualna, zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Fotografie kwiatów i zwierząt, nagranie Czterech pór roku Vivaldiego, krzyżówka.

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel wybiera się z uczniami na spacer po okolicy, którego celem jest obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny.

b. Faza realizacyjna

  1. Po powrocie ze spaceru nauczyciel inicjuje pogadankę na temat oznak wiosny i zmian
    w przyrodzie (kwitnienie drzew, kwiatów, cieplejsze podmuchy wiatru, zmienna, kapryśna pogoda, wiosenne prace na działkach). Uczniowie wypowiadają się na temat tego, co zaobserwowali.

  2. Nauczyciel mówi, że to kwiaty pierwsze zwiastują nam nadejście wiosny, dlatego nazywamy je zwiastunami wiosny. Pyta, czy uczniowie potrafią wymienić wiosenne kwiaty. Prezentuje zdjęcia pierwiosnka, przebiśniegu, krokusa, sasanki, zawilca, forsycji. Uczniowie wymieniają charakterystyczne cechy każdego kwiatka, a prowadzący dopowiada ciekawe informacje na ich temat.

  3. Nauczyciel mówi, że już w lutym i marcu wracają do nas ptaki, które odleciały jesienią. Najwcześniej wracają skowronki, szpaki, bociany, pliszki. Nieco później jaskółki i kukułki. Powrót zajmuje ptakom około miesiąca. Pokonują one w tym czasie wiele tysięcy kilometrów. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jak wyglądają poszczególne ptaki. Następnie prezentuje fotografie skowronka, bociana, jaskółki itp., udzielając na ich temat informacji.

  4. Zabawa muzyczna. Nauczyciel prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że są wiosną. Włącza fragment Czterech pór roku Vivaldiego – Wiosnę i zachęca uczniów do naśladowania ruchem rozkwitających roślin, podmuchów wiatru, spadających kropli deszczu.

c. Faza podsumowująca

Jako podsumowanie nauczyciel rozdaje uczniom do rozwiązania krzyżówkę (załącznik 1).

Bibliografia

  1. Kitlińska‑Pięta H., Orzechowska Z., Stępień M., Z Ekoludkiem w szkole. Podręcznik
    z ćwiczeniami do nauczania zintegrowanego w klasie II,
    Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2002.

  2. Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 4/5 (1975/88), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.

Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

K

R

O

K

U

S

W

I

O

S

N

A

P

R

Z

E

B

I

Ś

N

I

E

G

D

Z

I

E

Ń

S

Ł

O

Ń

C

E

P

T

A

K

I

S

K

O

W

R

O

N

E

K

K

A

C

Z

E

Ń

C

E

  1. Kwitnie wiosną w górach

  2. Zaczęła się 21 marca

  3. Kwiat, który przebija się przez śnieg

  4. Wiosną jest coraz dłuższy

  5. Wracają z ciepłych krajów

  6. Ptak, który umila rolnikowi pracę w polu

  7. Kwitną żółto na łące

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RF6NSIdtiVWos

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.26 KB w języku polskim
RMtriFfi8M6Hi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim