Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Najciekawsze sposoby spędzania czasu wolnego

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • wybiera sposoby konstruktywnego wykorzystywania czasu wolnego,

  • wskazuje potrzebę reklamy ciekawych form spędzania czasu wolnego,

  • pobudza innych do aktywności i rozwijania zainteresowań,

  • ustala hierarchię ważności wykonywanych czynności,

  • proponuje sposoby pozytywnego spędzania czasu wolnego,

  • przewiduje skutki braku aktywności,

  • określa rolę rodziny w sposobie organizowania czasu wolnego.

b. Umiejętności

  • umiejętność pracy w grupie,

  • rozwiązywanie problemów w sposób twórczy,

  • umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego ucznia się,

  • umiejętność skutecznego komunikowania się w różnych sytuacjach.

Metoda i forma pracy

  • praca w grupach,

  • metoda targu,

  • dyskusja.

Należy przygotować wcześniej salę do pracy w 4 grupach. Grupa wybiera swojego lidera. Nauczyciel wyjaśnia, jakimi metodami opracujemy to zagadnienie i na czym polega metoda nauczania „targ”, rozdaje materiały do pracy.

Środki dydaktyczne

  • kilka zestawów puzzli (4‑7 elementów),

  • kartki z kołami podzielonymi na 24 części (doba) – załącznik nr 1,

  • kartki z pionowo wypisanymi literami alfabetu – załącznik nr 2,

  • kolorowe karteczki w dwóch kolorach.

Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

  • Rozgrzewka: Uczniowie witają się ze sobą poprzez wykonanie określonego przez nauczyciela gestu np. zetknięcie tylko małych palców lewej ręki.

  • Pogadanka na temat – co to jest czas wolny, jakie jest jego znaczenie w życiu człowieka i jak można spędzać czas wolny.

(zajęcia pierwsze)

Faza realizacyjna

  • Podział klasy na grupy za pomocą pociętych obrazków - puzzli. Każda grupa otrzymuje kartkę z kołem podzielonym na 24 części (każda z części to 1 godzina doby) – załącznik nr 1. Uczniowie mają za zadanie wypełnić koło swoimi codziennymi zajęciami. Zaznaczają również czas wolny. Po zakończonej pracy grupy przedstawiają swój przybliżony rozkład dnia.

  • Każda grupa otrzymuje kartkę z pionowo wypisanymi literami alfabetu – załącznik nr 2. Odpowiada na pytanie: Jak spędzamy czas wolny? Do każdej literki grupa podaje kilka propozycji rozpoczynających się na daną literę.

  • Po zakończonej pracy liderzy przedstawiają propozycje grup, które nauczyciel zapisuje na tablicy. Następuje dyskusja, w której należy określić, które z wymienionych form są propozycją konstruktywnego wykorzystania czasu wolnego, a które nie. W trakcie dyskusji należy zwracać uwagę na formy spędzania czasu wolnego z rodziną, wspólne zainteresowania i hobby.

  • Zadanie domowe będzie obejmowało przygotowanie materiałów do prezentacji na przyszłej lekcji o najciekawszych sposobach spędzania czasu wolnego.

(zajęcia drugie) TARG

c. Przebieg zajęć*:*

  • Wstęp: kontynuacja tematyki zajęć z lekcji poprzedniej. Każda grupa w ciągu 10 min. przygotowuje prezentację najciekawszej formy spędzania czasu wolnego, wykorzystując materiały przygotowane w domu.

  • Do przeprowadzenia zajęć przygotowujemy w sali lekcyjnej „targowisko” poprzez zsunięcie stolików i  odstawienie krzeseł, aby zrobić stanowiska dla poszczególnych zespołów.

  • Określamy czas prezentacji każdego pomysłu (5 minut), po upływie którego przerywamy wystąpienie.

  • Grupy uczniów ustalone na poprzedniej lekcji po kolei „sprzedają” swoje pomysły, starając się, aby pozostali je „kupili”. Każda prezentacja powinna zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie i powinna być poparta zdjęciami, własnymi rysunkami lub innymi dowolnie dobranymi materiałami pomocniczymi przygotowanymi przez grupę. Nauczyciel zapisuje te 4 propozycje na tablicy

  • Na zakończenie wszystkich prezentacji, każdy uczeń ma „kupić” jakiś pomysł – wstawia na tablicy znaczek przy wybranym sposobie.

  • Grupa, która najlepiej „sprzedała” swoje pomysły, zostanie nagrodzona punktami do zachowania.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie wyników pracy grup.

  • Ustalenie, która forma zajęć w czasie wolnym sprzedała się najlepiej. Krótkie wypowiedzi uczniów o motywacji wyboru i realizacji jej w swoim życiu

  • Każdy uczeń otrzymuje dwie karteczki np. zieloną i żółtą. Na zielonej zapisują, co na zajęciach im się podobało. Na żółtej zapisują, co na zajęciach im się nie podobało. Karteczki przypinają do tablicy.

  • Nauczyciel dokonuje podsumowania, komentując wyniki pracy wszystkich grup, oceniając najaktywniejszych uczniów i nagradzając ich punktami do zachowania.

5. Bibliografia

-J. Raczkowska, Znane i nowe problemy czasu wolnego. Problemy opiekuńczo‑wychowawcze, nr VI / 2000.
-J. Szuty, Gdy nauczyciel jest wychowawcą, PWN, Warszawa‑Łódź 2001.
-J. Śnieżyński, Jak spędza czas wolny młodzież liceów ogólnokształcących?, Wychowawca nr 9 / 1996.

6. Załączniki –

Załącznik nr 1 - Mój dzień.

RyQbYZfvrwQuM

Załącznik nr 2 - Jak spędzamy czas wolny?

A -
B -
C -
D -
E -
F -
G -
H -
I -
J -
K -
L -
M -
N -
O -
P -
R -
S -
Ś -
T -
U -
W -
Z -
Ż -

R12MhtPa2iufF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 88.50 KB w języku polskim