R1acHmuQCTSe0
Zdjęcie przedstawia dłonie złączone w ten sposób, że układają się w kształt serca. Widać przez nie zachodzące słońce. Na nadgarstku po lewej stronie jest bransoletka, a po prawej zegarek. Poniżej rąk, w tle widać morze.

Najdroższa bezcenność

Serce
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • dowiesz się, czym są wartości materialne, sentymentalne, moralne i estetyczne,

  • wyjaśnisz, na czym polega tolerancja,

  • określisz wartości, które są dla ciebie ważne.

Kiedy przyglądamy się otaczającemu światu, analizujemy wydarzenia, których jesteśmy uczestnikami, opowiadamy się za wartościami dla nas ważnymi, wybieramy przedmioty, które nam się podobają – rodzi się pytanie: Dlaczego jest tak, że to, co cenne dla jednego człowieka, dla innego nie przedstawia żadnej wartości?

Polecenie 1

Wybierz jedno ważne dla ciebie słowo z chmury wartościowych słów. Uzasadnij swój wybór.

R23yVgV73yNPj
Chmura wartościowych słów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RAYw5mzXD6Ko9
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z animacją na temat wartości i wykonaj polecenia.

R1Uz4nHk80a8l
Na animacji widać dziewczynkę i chłopca na korytarzu szkolnym. Nad dziećmi pojawiają się dymki, a w nich różne napisy i przedmioty i ludzie, np. samochód, tablet, telefon, obraz, taśma filmowa, stadion, muszelki, zeszyty., zdjęcia, gitara, piłka do koszykówki, przytulający się ludzie.
Polecenie 2

Zastanów się, który z posiadanych przez ciebie przedmiotów posiada największą wartość materialną. Rozważ, czy dla innych rzecz ta może być równie cenna jak dla ciebie.

R14vUjT5KXpu6
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Zajrzyj do szuflady albo innego miejsca, w którym przechowujesz różne drobiazgi. Czy jest tam coś, co ma dla ciebie wartość sentymentalną?  Wyjaśnij, z jakiego powodu zdecydowałeś się na zachowanie właśnie tego przedmiotu.

RgUlJ1cgh39pD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Wymień dzieło sztuki (np. obraz, rzeźbę, film, spektakl teatralny, książkę, piosenkę, budynek), które – twoim zdaniem – cechuje się wyjątkowymi walorami estetycznymi. Uzasadnij swoje zdanie.

RbqmwtQrSK1tF
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1

Wymień umiejętności, które są obecnie najbardziej pożądane i najbardziej cenione na rynku pracy i w codziennym życiu.

R1cWt10mL7ktJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego czasem mała muszelka przywieziona znad morza może stanowić dla nas większą wartość niż przedmiot powszechnie uznawany za bardzo cenny.

R1XghUwGve5gw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Zastanów się, czy istnieją jakieś wartości, które są wspólne dla wszystkich ludzi. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RnkMKcqPf499Z
(Uzupełnij).

Przeczytaj przytoczony poniżej fragment książki Magdaleny Środy i wykonaj ćwiczenia.

TolerancjaMagdalena Środa
Magdalena Środa Tolerancja

Zawsze żyjemy wśród innych. Ci inni podobają się nam lub nie, przeszkadzają lub pomagają nam, drażnią nas lub po prostu są nam obojętni. Ich zachowania, poglądy, przekonania, style bycia, wszystko to wywiera na nas jakiś wpływ, pobudza do jakiejś reakcji. Oto ktoś ma długie włosy, ktoś inny maluje się wyzywająco, ktoś jest niesprawiedliwy w postępowaniu wobec obcych, ktoś agresywnie zaczepia słabszych, jeszcze ktoś ma inny kolor skóry lub nie zgadza się ze mną w sprawach wiary, przekonań politycznych czy oceny nauczyciela. [...]

Im bardziej zróżnicowane społeczeństwo, tym więcej okazji
do konfrontacjikonfrontacjakonfrontacji, tym więcej również okazji do sprawdzenia naszej tolerancji.

[...]

Postawa tolerancji [...] niewiele ma wspólnego z akceptacją
czy lubieniem zachowań innych. [...] Być tolerancyjnym wobec czegoś lub kogoś, wobec zachowań lub wyrażanych poglądów,
to wcale nie znaczy lubić te zachowania czy poglądy; tolerancja nie zmusza nas do sympatii wobec drugiego człowieka. Możemy nie lubić jego stylu bycia, nie zgadzać się z jego poglądami,
ale powinniśmy go szanować jako człowieka i walczyć, by jego prawo do inności było tak samo realizowane jak nasze własne.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Magdalena Środa, Tolerancja, [w:] tejże, Etyka dla myślących, Warszawa 2011, s. 95–99.
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, co to znaczy być tolerancyjnym. W swojej wypowiedzi możesz odwołać się do fragmentu tekstu Magdaleny Środy.

RxxG4GsOWDcRd
(Uzupełnij).
R1KDbbEHDovYB
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Tolerancja
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
R1KGQEloBkNNV
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Tolerancja
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJLJztZtKNmea
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu podpisów do ilustracji.
Wartości
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Dopasuj do siebie ludzi wykonujących określone zawody i wartości, którymi kierują się w swojej pracy.

R12CCgoilVwpw
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do określeń.
Wartości
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Zaznacz pięć wyrazów, które kojarzą się z pozytywnymi wartościami.

R18I8mQElPbEK
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi.
Nacechowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wpisz antonimy podanych wyrazów.

RelODnOmZWydn
Zadanie interaktywne polegające na wpisaniu odpowiednich słów będących antonimami.
Antonimy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1TN5KWXlOnsI
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polegające na łączeniu w pary nazwisk z określeniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R17k29HfWa1u9
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu opisów do zdjęć.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rkr9kvIENfxy8
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie napisów.
Wartości
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R15luvdsrQRTJ
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do luk w zdaniach.
Wartości
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Sformułuj tezę dotyczącą najważniejszej wartości, którą kierujesz się w życiu. Podaj co najmniej dwa argumenty potwierdzające to, że ta wartość jest dla ciebie ważna.

Rk3HuWJfoPei4
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Być może dla niektórych twoich kolegów i koleżanek ważne są inne wartości niż dla ciebie. Być może mają oni odmienne poglądy niż ty. Czy jesteś tolerancyjny wobec osób, które w różnych kwestiach nie podzielają twojego zdania?  Uzasadnij swoją odpowiedź.

R73eFAdq1f07N
(Uzupełnij).

Słownik

konfrontacja
konfrontacja

zestawienie ze sobą jakichś zjawisk, poglądów, postaci w celu wskazania podobieństw i różnic; także: spór wynikający z różnić między ludźmi, np. politycznych

Piquemal

Notatnik

Ritev1CftabHE
(Uzupełnij).

Bibliografia

Cannon K., Patton M.F., (2020), Komiksowe wprowadzenie do filozofii, Warszawa: PAX.

PiquemalPiquemal Piquemal iquemalPiquemaiquemalM., (2010), Bajki filozoficzne, Warszawa: Muchomor.