Najdroższa bezcenność
dowiesz się, czym są wartości materialne, sentymentalne, moralne i estetyczne,
wyjaśnisz, na czym polega tolerancja,
określisz wartości, które są dla ciebie ważne.
Kiedy przyglądamy się otaczającemu światu, analizujemy wydarzenia, których jesteśmy uczestnikami, opowiadamy się za wartościami dla nas ważnymi, wybieramy przedmioty, które nam się podobają – rodzi się pytanie: Dlaczego jest tak, że to, co cenne dla jednego człowieka, dla innego nie przedstawia żadnej wartości?
Wybierz jedno ważne dla ciebie słowo z chmury wartościowych słów. Uzasadnij swój wybór.

Zapoznaj się z animacją na temat wartości i wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Uz4nHk80a8l
Na animacji widać dziewczynkę i chłopca na korytarzu szkolnym. Nad dziećmi pojawiają się dymki, a w nich różne napisy i przedmioty i ludzie, np. samochód, tablet, telefon, obraz, taśma filmowa, stadion, muszelki, zeszyty., zdjęcia, gitara, piłka do koszykówki, przytulający się ludzie.
Zastanów się, który z posiadanych przez ciebie przedmiotów posiada największą wartość materialną. Rozważ, czy dla innych rzecz ta może być równie cenna jak dla ciebie.
Zajrzyj do szuflady albo innego miejsca, w którym przechowujesz różne drobiazgi. Czy jest tam coś, co ma dla ciebie wartość sentymentalną? Wyjaśnij, z jakiego powodu zdecydowałeś się na zachowanie właśnie tego przedmiotu.
Wymień dzieło sztuki (np. obraz, rzeźbę, film, spektakl teatralny, książkę, piosenkę, budynek), które – twoim zdaniem – cechuje się wyjątkowymi walorami estetycznymi. Uzasadnij swoje zdanie.
Wymień umiejętności, które są obecnie najbardziej pożądane i najbardziej cenione na rynku pracy i w codziennym życiu.
Wyjaśnij, dlaczego czasem mała muszelka przywieziona znad morza może stanowić dla nas większą wartość niż przedmiot powszechnie uznawany za bardzo cenny.
Zastanów się, czy istnieją jakieś wartości, które są wspólne dla wszystkich ludzi. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Przeczytaj przytoczony poniżej fragment książki Magdaleny Środy i wykonaj ćwiczenia.
TolerancjaZawsze żyjemy wśród innych. Ci inni podobają się nam lub nie, przeszkadzają lub pomagają nam, drażnią nas lub po prostu są nam obojętni. Ich zachowania, poglądy, przekonania, style bycia, wszystko to wywiera na nas jakiś wpływ, pobudza do jakiejś reakcji. Oto ktoś ma długie włosy, ktoś inny maluje się wyzywająco, ktoś jest niesprawiedliwy w postępowaniu wobec obcych, ktoś agresywnie zaczepia słabszych, jeszcze ktoś ma inny kolor skóry lub nie zgadza się ze mną w sprawach wiary, przekonań politycznych czy oceny nauczyciela. [...]
Im bardziej zróżnicowane społeczeństwo, tym więcej okazji
do konfrontacjikonfrontacji, tym więcej również okazji do sprawdzenia naszej tolerancji.[...]
Postawa tolerancji [...] niewiele ma wspólnego z akceptacją
czy lubieniem zachowań innych. [...] Być tolerancyjnym wobec czegoś lub kogoś, wobec zachowań lub wyrażanych poglądów,
to wcale nie znaczy lubić te zachowania czy poglądy; tolerancja nie zmusza nas do sympatii wobec drugiego człowieka. Możemy nie lubić jego stylu bycia, nie zgadzać się z jego poglądami,
ale powinniśmy go szanować jako człowieka i walczyć, by jego prawo do inności było tak samo realizowane jak nasze własne.Źródło: Magdalena Środa, Tolerancja, [w:] tejże, Etyka dla myślących, Warszawa 2011, s. 95–99.
Wyjaśnij, co to znaczy być tolerancyjnym. W swojej wypowiedzi możesz odwołać się do fragmentu tekstu Magdaleny Środy.
Dopasuj do siebie ludzi wykonujących określone zawody i wartości, którymi kierują się w swojej pracy.
Zaznacz pięć wyrazów, które kojarzą się z pozytywnymi wartościami.
Wpisz antonimy podanych wyrazów.
Sformułuj tezę dotyczącą najważniejszej wartości, którą kierujesz się w życiu. Podaj co najmniej dwa argumenty potwierdzające to, że ta wartość jest dla ciebie ważna.
Być może dla niektórych twoich kolegów i koleżanek ważne są inne wartości niż dla ciebie. Być może mają oni odmienne poglądy niż ty. Czy jesteś tolerancyjny wobec osób, które w różnych kwestiach nie podzielają twojego zdania? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Słownik
zestawienie ze sobą jakichś zjawisk, poglądów, postaci w celu wskazania podobieństw i różnic; także: spór wynikający z różnić między ludźmi, np. politycznych
Notatnik
Bibliografia
Cannon K., Patton M.F., (2020), Komiksowe wprowadzenie do filozofii, Warszawa: PAX.
PiquemalPiquemal iquemaliquemalM., (2010), Bajki filozoficzne, Warszawa: Muchomor.