Najlepsza firma - prezentacje
Najlepsza firma - prezentacje
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia na temat wymarzonej firmy.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo związane z firmą,
zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
wie, jak przygotować i zaprezentować projekt,
zna zalety i wady przedsiębiorstwa.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi firmy podczas lekcji, egzaminu maturalnego lub zawodowego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,
ćwiczy sprawności słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji prezentacji swojego projektu,
potrafi słuchać ze zrozumieniem,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
prezentuje projekt,
formułuje wypowiedzi,
dokonuje syntezy wiadomości,
krytykuje usłyszane informacje,
korzysta z technologii informacyjnej (komputer, rzutnik multimedialny, Internet).
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda projektu, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka
Forma: praca w grupach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Rzutnik multimedialny, komputer
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Dokonacie prezentacji multimedialnych swoich projektów „Najlepsza firma”. Następnie będziecie o nich rozmawiać”. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie przygotowali pracę domową (projekt – prezentacja multimedialna „Najlepsza firma”).
b) Faza realizacyjna
Każda grupa przedstawia swoją prezentację pod tytułem „Najlepsza firma”. Uczniowie obsługują komputer i rzutnik oraz opowiadają o wybranych przedsiębiorstwach. Nauczyciel pomaga w razie problemów.
Po każdej prezentacji odbywa się krótka rozmowa na jej temat. Pozostałe grupy podczas słuchania mają przygotować po jednej wadzie i zalecie obejrzanego projektu. Następuje dyskusja – uczniowie bronią swojej prezentacji. Nauczyciel podsumowuje rozmowę i dokonuje wspólnie z uczniami wstępnej oceny.
Nauczyciel w porozumieniu z uczniami ustala końcowe oceny dla każdej grupy. Komentuje całość i chwali uczniów za wkład pracy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
Popraw swoją prezentację zgodnie ze wskazówkami nauczyciela i kolegów.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Uczniowie korzystają z informacji z podręcznika ze stron 70‑71 oraz wiadomości znalezionych w Internecie i innych mediach. Mogą wymyślić swoją firmę. Projekt należy zadać odpowiednio wcześnie i ustalić terminy konsultacji dla uczniów tak, aby nadzorować ich postępy i poprawiać błędy, czy też zachęcać do dalszej pracy. Można opracować kontrakt, kartę oceny i inne elementy metody projektu, ale można też założyć, że uczniowie wykonają swoją pracę samodzielnie i sprawiedliwie ją potem ocenią. Zależy to od poziomu i stosunku uczniów do nauki. Projekt może opisywać prawdziwą lub zmyśloną firmę. Powinien zmieścić się na około 10‑20 slajdach. W projekcie powinny znaleźć się informacje na temat nazwy firmy, jej działalności, pracownikach, dyrekcji, pensjach, czasie pracy, emeryturze, opiece medycznej, urlopach, podwyżkach, bonusach, zaletach, rozwoju zawodowym, szkoleniach, posiłkach, sukcesach itp. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z fimą, np.: company, employees, retire, bonus, rise, benefit, flexitime, career, pension, health care, boss etc.