Ważne daty
1738 – George Fridrich Haendel, Serse
1791 – Wolfgang Amadeusz Mozart, Czarodziejski flet
1813 – Gioacchino Rossini, Cyrulik sewilski
1831 – Vincenzo Bellini, Norma
1851 – Giuseppe Verdi, Rigoletto
1867 – Giuseppe Verdi, Don Carlos
1875 – George Bizet, Carmen
1918 – Giacomo Puccini, Gianni Schicchi
1926 – Giacomo Puccini, Turandot
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
5. Barok. Uczeń:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych ((…) opera(…));
4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów ((…) Georg Friedrich Haendel(…));
6. Klasycyzm. Uczeń:
4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów ((…) Wolfgang Amadeus Mozart (…));
7. Romantyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych:
a) wielkie ((…) operaopera, (…)),
3) (…) wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: (…) Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, (…), Giacomo Puccini (…);
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1) zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3) zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
4) dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,
5) rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną;
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1) wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata itp.) i/lub pisemnej (np. esej, referat itp.) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
2) przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz itp.;
3) interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
wyjaśniać, czym jest aria;
wykazywać rodzaje arii;
wymieniać słynne wykonania operowe arii;
identyfikować arie z ich twórcami;
analizować arie;
rozróżniać arie i ich wykonawców.
Czym jest aria?
Arie są nieodłączną częścią wielkich form wokalnych: operyopery, oratoriumoratorium, kantatykantaty. W zależności od okresu powstawania dzieł przyjmowały różne formy, których cechą wspólną było widowiskowe ukazanie postaci, wątku.
Rodzaje arii
Najsłynniejsze arie operowe
Zadania
Rozwiąż krzyżówkę.
- Popularna aria Carmen, śpiewana w pierwszym akcie.
- Nazwa opery z której pochodzi znana aria La donna è mobile.
- Nazwisko włoskiego barytona, znanego z kreowania ról Rigoletta, Figara z Cyrulika sewilskiego.
- Nazwa opery z której pochodzi popularna aria Torreadora.
1 | |||||||||||||
2 | |||||||||||||
3 | |||||||||||||
4 |
Dopasuj definicję do pojęcia.
Charakteryzuje się występowaniem elementów poloneza. Szczególnie powszechna na terenach polskich w XIX wieku., Aria trzyczęściowa o strukturze ABA, związana ze szkołą neapolitańską., Jest to krótka aria, często przypominająca pieśń., Jest krótkim ariosem, występującym jako zwieńczenie recytatywu.
Aria polonezowa | |
Arietta | |
Cavatina | |
Aria da capo |
Na podstawie poznanych arii uzasadnij, dlaczego zasługują na miano najsłynniejszych.
Słownik pojęć
wieloczęściowy, niesceniczny utwór wokalny, złożony z arii, recytatywów, duetów, ansambli, chórów i ritornelów instrumentalnych.
dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.
gatunek muzyki dramatycznej, niesceniczny, z tekstem najczęściej o tematyce religijnej, wykonywany w kościele (poza liturgią) lub w sali koncertowej; także utwór tego gatunku.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
J. Kański, Przewodnik operowy, 1964
J. Chomiński, K. Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz.1, 1989