Najsłynniejsze arie operowe - powtorzenie wiadomości
Ważne daty
1738 – George Fridrich Haendel, Serse
1791 – Wolfgang Amadeusz Mozart, Czarodziejski flet
1813 – Gioacchino Rossini, Cyrulik sewilski
1831 – Vincenzo Bellini, Norma
1851 – Giuseppe Verdi, Rigoletto
1867 – Giuseppe Verdi, Don Carlos
1875 – George Bizet, Carmen
1918 – Giacomo Puccini, Gianni Schicchi
1926 – Giacomo Puccini, Turandot
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
5. Barok. Uczeń:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych ((…) opera(…));
4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów ((…) Georg Friedrich Haendel(…));
6. Klasycyzm. Uczeń:
4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów ((…) Wolfgang Amadeus Mozart (…));
7. Romantyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych:
a) wielkie ((…) operaopera, (…)),
3) (…) wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: (…) Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, (…), Giacomo Puccini (…);
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1) zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3) zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
4) dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,
5) rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną;
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1) wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata itp.) i/lub pisemnej (np. esej, referat itp.) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
2) przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz itp.;
3) interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
wyjaśniać, czym jest aria;
wykazywać rodzaje arii;
wymieniać słynne wykonania operowe arii;
identyfikować arie z ich twórcami;
analizować arie;
rozróżniać arie i ich wykonawców.
Czym jest aria?
Arie są nieodłączną częścią wielkich form wokalnych: operyopery, oratoriumoratorium, kantatykantaty. W zależności od okresu powstawania dzieł przyjmowały różne formy, których cechą wspólną było widowiskowe ukazanie postaci, wątku.
Rodzaje arii
Najsłynniejsze arie operowe
Zadania
Do podanych dzieł dopasuj nazwisko kompozytora.
Don Carlos – ............
Rigoletto – ............
Cyrulik sewilski – ..............
Norma – ..............
Źródło: http://mowimyjak.se.pl/styl-zycia/muzyka-teatr-muzea/o-czym-opowiada-opera-turandot,58_40242.html
Uzupełnij luki w tekście.
(…) Uroda księżniczki zafascynowany jest książę ............. Choć na rozkaz ................ zginęło już kilkunastu śmiałków, postanawia spróbować zdobyć jej rękę. Udaje mu się rozwiązać wszystkie trzy zagadki. Wówczas zrozpaczona księżniczka błaga ojca, aby nie oddawał jej przybyszowi, jednak on jest nieprzejednany.
............ jednak pragnie zdobyć jej miłość. Oferuje, że jeśli do świtu dowie się, jak książę ma na imię, uda się dobrowolnie na śmierć.
Księżniczka nakazuje wszystkim mieszkańcom starać się odkryć jego ............, jednak nikomu się to nie udaje. (…)
Źródło: http://mowimyjak.se.pl/styl-zycia/muzyka-teatr-muzea/o-czym-opowiada-opera-turandot,58_40242.html
Do podanych dzieł dopisz daty ich powstania.
1. Rigoletto – ............
2. Czarodziejski flet – ............
3. Norma – ............
4. Don Carlos – ............
Na podstawie poznanych arii uzasadnij, dlaczego zasługują na miano najsłynniejszych.
Słownik pojęć
wieloczęściowy, niesceniczny utwór wokalny, złożony z arii, recytatywów, duetów, ansambli, chórów i ritornelów instrumentalnych.
dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.
gatunek muzyki dramatycznej, niesceniczny, z tekstem najczęściej o tematyce religijnej, wykonywany w kościele (poza liturgią) lub w sali koncertowej; także utwór tego gatunku.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
J. Kański, Przewodnik operowy, 1964
J. Chomiński, K. Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz.1, 1989