Ważne daty
1793 – utworzenie Luwru decyzją Zgromadzenia Narodowego
1934 – otwarcie Musée Marmottan Monet
1977 – otwarcie Centre Pompidou
1986 – otwarcie Musée d’Orsay
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
1. wymienia najważniejsze muzea i kolekcje sztuki w Polsce i na świecie, wskazuje miasta, w których się znajdują;
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
definiować cele i zadania muzeów;
wymieniać europejskie muzea o znaczeniu światowym;
przedstawiać podstawowe informacje na temat wybranych muzeów paryskich;
rozróżniać i opisywać najważniejsze obiekty znajdujące się w zbiorach wymienionych muzeów, określając ich tematykę i przynależność stylistyczną.
Paryż – miasto muzeów
Zapoznaj się z fragmentami artykułu Paryż - zabytki, muzea, zamieszczonego na łamach czasopisma National Geographic i na jego podstawie określ charakter prezentowanych muzeów.
Pierwsze publiczne muzea w Paryżu powstały na przełomie XVIII i XIX w., pod wpływem haseł oświecenia i Wielkiej Rewolucji Francuskiej, ale niektóre kolekcje dzieł sztuki i świadectwa kultury materialnej gromadzono od czasów głębokiego średniowiecza. Przechowana w muzeachmuzeach pamięć obejmuje także to, co miasto‑światło (la ville lumiere) dało światu, a świat miastu.
(…) Wśród muzeów Paryża króluje oczywiście Luwr. Potężny, wiekowy, o ugruntowanej legendzie, ze wspaniałymi zbiorami sięgającymi od najgłębszej przeszłości po XIX wiek, mieści w sobie jak gdyby wiele muzeów. Wbrew potocznym pojęciom tylko okresowo bywał siedzibą królów, ale w całym majestacie króluje nad śródmieściem stolicy.
(…) Zbiory Luwru sięgają gdzieś do połowy XIX wieku, czas więc powędrować na drugi brzeg Sekwany, kilkaset metrów dalej na Zachód, do Muzeum d’Orsay, poświęconego francuskiej i powstałej we Francji sztuce drugiej połowy owego stulecia i pierwszych lat następnego. To stosunkowo krótki okres w porównaniu z trzema tysiącleciami w Luwrze, ale ten okres obfitował w odkrycia artystyczne i wybitne dzieła: był świadkiem dokonań tzw. szkoły barbizońskiej, impresjonizmu, jego kontynuacji w postimpresjonizmie i w dywizjonizmie, rzeźbiarskich pasji Bourdelle’a i Rodina. Swoistym eksponatem Muzeum d’Orsay jest sam jego gmach: dawny dworzec kolejowy o architekturze z tego samego okresu, co dzieła w nim zgromadzone. Stałe zbiory sprzed i z pierwszych lat impresjonizmu pomysłowo uszeregowano w głównej hali dworcowej – środkiem rzeźba, po bokach długie ciągi sal i salek z malarstwem. Impresjoniści i następni zajmują dwa z wyższych poziomów, a w różnych miejscach – m.in. w bocznych galeriach i na pomostach, których tam nie brak, bo projektant gmachu Victor Laloux podzielał fascynację swojej epoki techniką konstrukcji stalowych – pozostało sporo miejsca na wystawy czasowe.
(…) Piękną kolekcję impresjonistów, symbolistów, fowistów i późniejszych malarzy ma także Muzeum Oranżerii (l’Orangerie) w parku Tuileries, przy Placu Zgody. W dwóch salach specjalnie wygospodarowanych pod podłogą tego pawilonu Claude Monet umieścił pod koniec życia 8 swoich panoramicznych malowideł, które przedstawiają nenufary z jego romantycznego ogrodu w Giverny – w różnych porach, przy różnym świetle i kolorze wody – wizje chwilami na pograniczu lirycznej abstrakcji.
Monet żył bardzo długo, malował dużo, toteż jego, przede wszystkim, pracom poświęcone jest kolejne muzeum: kameralne, lecz zasobne w cenne dzieła Marmottan przy eleganckiej uliczce Louis‑Bouilly w XVI dzielnicy. KolekcjaKolekcja Oranżerii chronologicznie zawadza już o następny okres, nieobecny w zbiorach Orsay: o kubizm, sztukę Picassa, Braque’a, Deraina, Légera, Matisse’a – sztukę, którą w myśl podziału ról między wielkie muzea państwowe można zobaczyć w Centrum Georges‑Pompidou, w centralnej IV dzielnicy, przy ulicy Beaubourg i placu o tej samej nazwie (Plateau Beaubourg – kultowe miejsce wszelkiego rodzaju spotkań, koncertów rockowych, popisów ulicznych grajków, sztukmistrzów itp.).
Budowę centrum zainicjowali przed 35 laty ówczesny prezydent Republiki G. Pompidou i zwolennik sztuki nowoczesnej oraz minister kultury, wielki pisarz André Malraux. Gdy powstało, w roku 1977, nazwano je rafinerią, bo jego przeszklony gmach spowija sieć ogromnych kolorowych rur. Pozwoliły one usunąć na zewnątrz wyposażenie techniczne – wodociągi, ciągi kanalizacyjne, zbiorcze przewody elektryczne, wentylacyjne itp. – dzięki czemu można dowolnie dzielić całe piętra (a jest ich 6) przez przestawianie i usuwanie lekkich ścian.
(…) Jeśli chcemy dalej zwiedzać muzea paryskie, musimy uzbroić się w cierpliwość. Jest ich bowiem naprawdę mnóstwo.
Źródło: http://www.national‑geographic.pl/kierunki/paryz‑zabytki‑muzea (dostęp z dnia 31.03.2018)
Paryskie kolekcje sztuki
Zapoznaj się z animacją na temat wybranych paryskich muzeów i wykonaj polecenie: Paryż – biblioteką sztuki. Uzasadnij postawioną tezę, stawiając argumenty ją potwierdzające.
Odpowiedz, dlaczego Paryż można nazwać biblioteką sztuki
Mapa interaktywna – Paryskie kolekcje sztuki
Wskaż, z jakiego muzeum pochodzą dzieła: Piękna Ogrodniczka Rafaela Santi oraz Wenus z Milo.
W oparciu o wiedzę ze słownika pojęć i mapy interaktywnej przyporządkuj konkretnemu muzeum czas powstania i określ pierwotny charakter jego budynku.
Luwr, Musée Marmottan Monet, Centre Pompidou, Musée d’Orsay, sztuka dawna, głównie malarstwo impresjonistyczne i postimpresjonistyczne, sztuka nowoczesna, po 1918, sztuka lat 1848-1918, 1911, 1764, dawny szpital psychiatryczny, dawne stajnie królewskie
Muzeum | Data powstania | Pierwotny charakter budynku | Charakter kolekcji |
---|---|---|---|
Luwr | sztuka dawna | ||
Musée Marmottan Monet | głównie malarstwo impresjonistyczne i postimpresjonistyczne | ||
Centre Pompidou | sztuka nowoczesna, po 1918 | ||
Musée d’Orsay | sztuka lat 1848-1918 |
Wyszukaj w dowolnych źródłach muzeum znajdujące się w Paryżu (inne niż zaprezentowane w animacji), które uważasz za interesujące. Uzasadnij swój wybór, posługując się jego krótką charakterystyką, przykładami dzieł, które się w nim znajdują.
Na podstawie uzyskanych informacji o muzeach paryskich opowiedz, jakie są różnice pomiędzy charakterem Pompidou a Luwru. Zwróć uwagę na zbiory tych instytucji.
Słownik pojęć
zbiór przedmiotów jednego rodzaju, gromadzonych przez kogoś ze względu na ich wartość artystyczną, naukową lub historyczną.
łac. gr. mouseíon świątynia muz, instytucja, której zadaniem jest gromadzenie i przechowywanie materialnych świadectw cywilizacji człowieka i jego otoczenia, ich naukowe opracowywanie, konserwowanie i udostępnianie w celu badań, nauczania i rozrywki.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Fregolent Alessandra, Muzea świata. Luwr, Paryż, Świat Książki 2005
Simony Bartoleny, Muzea świata. Musee d'Orsay. Paryż, Świat Książki 2005
http://podroze.gazeta.pl/podroze/56,114158,10094144,Francja__Paryz___najciekawsze_muzea.html (dostęp z dnia 31.03.2018)