Najważniejsze myśli polityczne (historyczne i współczesne)
Najważniejsze myśli polityczne (historyczne i współczesne)
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest idea polityczna, myśl polityczna,
zna nazwiska ludzi mających największy wpływ na kształtowanie się idei politycznych,
potrafi podać podstawowe założenia najważniejszych myślicieli politycznych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
omówić najważniejsze myśli polityczne historyczne i współczesne,
wyjaśnić, jaki wpływ na obecny kształt polityki mają najbardziej znane idee polityczne.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, praca z całą klasą.
3. Środki dydaktyczne
Portrety najważniejszych myślicieli politycznych omawianych na zajęciach (rozwieszone w klasie)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przedstawia uczniom, czym jest myśl polityczna.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia z uczniami największych myślicieli politycznych epoki starożytnej, czyli Platona, Arystotelesa, stoików, Cycerona. Nauczyciel opowiada o wpływie tych myślicieli na myśl polityczną, podkreśla ich wpływ nawet na współczesne poglądy polityczne wielu polityków.
Następnie nauczyciel omawia z uczniami okres wczesnego chrześcijaństwa i najsłynniejszego myśliciela tego okresu, czyli św. Augustyna.
Kolejną epoką omawianą przez nauczyciela jest średniowiecze, z najwybitniejszym myślicielem tej epoki – św. Tomaszem z Akwinu.
Następną epoką jest odrodzenie i reformacja wraz z najwybitniejszymi myślicielami tej epoki, czyli Niccolo Machiavellim oraz Erazmem z Rotterdamu.
Kolejnymi myślicielami omawianymi przez nauczyciela są prekursorzy liberalizmu, tacy jak: Thomas Hobbes oraz John Locke.
Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową.
Drugą lekcję nauczyciel zaczyna od omówienia największych myślicieli oświecenia, takich jak: Jean‑Jacques Rousseau i Immanuel Kant.
Kolejną ideologią omawianą przez nauczyciela jest konserwatyzm i liberalizm – przedstawione zostają sylwetki najważniejszych przedstawicielami tych nurtów: James Mill i Alexis de Tocqueville.
Kolejnym przedstawionym myślicielem jest August Comte, który jest reprezentantem scjentyzmu i pozytywizmu.
Przedstawiając ideologię socjalizmu, nauczyciel mówi także o jej głównym przedstawicielu - Karolu Marksie.
Na zakończenie przedstawiony zostaje irracjonalizm, którego najwybitniejszymi przedstawicielami byli Friedrich Nietzsche i Sigmund Freud.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie i nauczyciel dyskutują o tym, które z idei politycznych zostały wprowadzone w życie i przetrwały do naszych czasów.
5. Bibliografia
S. Filipowicz, Historia idei politycznych – wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1998, t. I, II.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Uczniowie mają za zadanie zastanowić się, jak myśliciele omawiani na pierwszej lekcji wpłynęli na kształtowanie się poglądów i programów współczesnych polskich partii politycznych.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak