Naprawy pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów
DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA
W pracy mechanika spotkasz różne dokumenty, które towarzyszą przyjęciu pojazdu do naprawy, określeniu jej zakresu i udokumentowaniu jej przebiegu. Są one ważne i pomocne w pracy mechanika, gdyż pomagają we właściwej realizacji napraw, porządkują przekazywanie informacji w warsztacie, stanowią także podstawę rozliczeń z klientami. W tym materiale zapoznasz się z niektórymi z nich oraz poznasz sposób ich wypełniania.
Spis treści
Dokumentacja interaktywna - przykłady kartDokumentacja interaktywna - przykłady kart
Karta zleceniaKarta zlecenia
Karta przyjęcia pojazdu do serwisuKarta przyjęcia pojazdu do serwisu
Karta kontrolnaKarta kontrolna
Karta naprawy pojazduKarta naprawy pojazdu
Karta diagnostyczna pojazduKarta diagnostyczna pojazdu
Przykłady wypełnionych dokumentówPrzykłady wypełnionych dokumentów
Procedura diagnostyczna (materiał pomocniczy)Procedura diagnostyczna (materiał pomocniczy)
Schemat elektryczny (materiał pomocniczy)Schemat elektryczny (materiał pomocniczy)
Schemat pneumatyczny (materiał pomocniczy)Schemat pneumatyczny (materiał pomocniczy)
Katalog czasów napraw (materiał pomocniczy)Katalog czasów napraw (materiał pomocniczy)
Instrukcje wybranych procedur diagnostycznychInstrukcje wybranych procedur diagnostycznych
Dokumentacja - przykłady kart
Karta zlecenia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Karta przyjęcia pojazdu do serwisu
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Karta kontrolna
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Karta naprawy pojazdu
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Karta zlecenia do wypełnienia
Karta zlecenia wzór
Karta zlecenia 2 do wypełnienia
Karta zlecenia 2 wzór
Karta przyjęcia pojazdu do serwisu wzór
Karta przyjęcia pojazdu do serwisu do wypełnienia
Karta kontrolna do wypełnienia
Karta kontrolna wzór
Karta naprawy pojazdu do wypełnienia
Karta naprawy pojazdu wzór
Karta diagnostyczna pojazdu
W trakcie diagnostyki wykonujesz pomiary odpowiednich wielkości napięcia, natężenia, rezystancji itp. wynikających z procedury diagnostycznej. Ich wartości należy zanotować w karcie pomiaru, porównać z wartościami wzorcowymi uzyskanymi z dokumentacji, a następnie wyciągnąć wnioski pozwalające na zdiagnozowanie przyczyny usterki. Prezentujemy kilka wypełnionych kart, wraz wartościami wzorcowymi i wnioskami pozwalającymi zdiagnozować przyczyna usterki.
Pusta karta diagnostyczna
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przykłady wypełnionych dokumentów
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Procedura diagnostyczna (materiał pomocniczy)
Ilustracja przedstawia procedura diagnostyczną. U góry na środku znajduję się tytuł dokumentu Procedura diagnostyczna. Pod tytułem napis kod błędu PO1116 myślnik Czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika, problem z zakresem/działaniem. Poniżej znajduje się 10 punktów.
Sprawdź poziom płynu chłodzącego silnika.
Jeśli jest prawidłowy, idź do punktu piątego
Jeśli nie jest prawidłowy, idź do punktu drugiego
Sprawdź, czy nie występują wycieki płynu chłodzącego
Jeśli nie występują, idź do punktu czwartego
Jeśli występują, idź do punktu trzeciego
Wymień odpowiednie części, aby usunąć wyciek płynu chłodzącego i przejdź do punktu czwartego.
Uzupełnij płyn chłodzący do prawidłowego poziomu i przejdź do punktu piątego.
Odczytaj ze schematu elektrycznego nr 005 numery pinów odpowiadające masie, zasilaniu oraz sygnałowi czujnika ECT. Następnie przy włączonym zapłonie i podłączonej wtyczce wiązki czujnika ECT od strony sterownika ECM, zmierz napięcie między pinem masowym a zasilającym we wtyczce tego czujnika.
Jeśli napięcie wynosi pięćdziesiąt woltów, idź do punktu siódmego
Jeśli nie jest prawidłowy, idź do punktu drugiego
Znajdź przyczynę braku zasilania czujnika ECT, napraw i przejdź do punktu siódmego.
Przy włączonym silniku i podłączonych obu wtyczkach wiązki czujnika ECT (zarówno od strony sterowni- ka ECM jak i czujnika) zmierz napięcie między przewodem sygnałowym a masowym czujnika ECT we wtyczce sterownika ECM. Mierzone napięcie powinno spadać wraz ze wzrostem temperatury silnika. Dokonaj pomiaru przy temperaturze płynu chłodzącego około 200 stopni Celsjusza - mierzone napięcie powinno wtedy wynosić około 3 woltów oraz przy temperaturze płynu chłodzącego około 800 stopni Celsjusza - mierzone napięcie powinno wtedy wynosić około pół wolta.
Jeśli napięcie wynosi pięć woltów, idź do punktu siódmego
Jeśli nie jest prawidłowy, idź do punktu drugiego
Sprawdź przewód sygnałowy czujnika ECT.
Wymień czujnik ECT
Czujnik ECT jest sprawny
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Schemat elektryczny (materiał pomocniczy)
Ilustracja przedstawia schemat elektryczny. Na ilustracji znajduję się 10 punktów klikanych.
CKP
TEKST: CKP – czujnik położenia wału korbowego (Crankshaft Position Sensor)wtyczka 3 pinowa,
PIN nr 1 – przewód masowy, PIN nr 2 – przewód zasilający 5V, PIN nr 3 – sygnał czujnika
CMP
TEKST: CMP – czujnik położenia wałka rozrządu (Camshaft Position Sensor)wtyczka 3 pinowa
PIN nr 1 – przewód masowy, PIN nr 2 – przewód zasilający 5V, PIN nr 3 – sygnał czujnika
ECT
Tekst: ECT – czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika (Engine Coolant Temperature Sensor)wtyczka 3 pinowa, li>
PIN nr 1 – przewód masowy, PIN nr 2 – przewód zasilający 5V, PIN nr 3 – sygnał czujnika
ACC Pedal
Tekst: ACC Pedal – czujnik położenia pedału przyspieszenia (Acceleration Pedal Position Sensor)wtyczka 6 pinowa, li>
PIN nr 1 – przewód masowy, PIN nr 2 – przewód zasilający 5V, PIN nr 3 – sygnał czujnika 1, PIN nr 4 – przewód masowy, PIN nr 5 – przewód zasilający 5V, PIN nr 6 – sygnał czujnika 2
BR/masa
Tekst: BR/masa – opis przewodu elektrycznego:Pierwszy skrót oznacza kolor izolacji, np.: BR‑brązowy, CZ‑czerwony, ZL‑zielony, NB‑niebieski, PM‑pomarańczowy, ŻŁ‑żółty
Na drugim miejscu jest opis funkcji przewodu, np.: masa‑przewód masowy, U5V‑przewód zasilający napięciem 5V, U12V‑przewód zasilający napięciem 12V, sygnał‑przewód sygnałowy, CANL‑przewód Low magistrali CAN, CANH‑przewód High magistrali CAN
ECM:
Tekst: ECM – sterownik silnika (Engine Control Module)wtyczka 21 pinowa, rysunek wtyczki
PIN nr 1
przewód masowy czujnika CKP
PIN nr 2
przewód zasilający 5V czujnika CKP
PIN nr 3
sygnał czujnika CKP
PIN nr 4
przewód masowy czujnik CMP
PIN nr 5
przewód zasilający 5V czujnika CMP
PIN nr 6
sygnał czujnika CMP
PIN nr 7
przewód masowy czujnika ECT
PIN nr 8
przewód zasilający 5V czujnika ECT
PIN nr 9
sygnał czujnika ECT
PIN nr 10
przewód masowy czujnika ACC Pedal 1
PIN nr 11
przewód zasilający 5V czujnika czujnika ACC Pedal 1
PIN nr 12
sygnał czujnika ACC Pedal 1
PIN nr 13
przewód masowy czujnika ACC Pedal 2
PIN nr 14
przewód zasilający 5V czujnika czujnika ACC Pedal 2
PIN nr 15
sygnał czujnika ACC Pedal 2
PIN nr 16
przewód masowy sterownika ECM
PIN nr 17
przewód zasilający 12V sterownika ECM
PIN nr 18
przewód Low magistrali CAN
PIN nr 19
przewód High magistrali CAN
PIN nr 20
pusty
PIN nr 21
pusty
Masa25
Tekst: Masa25 – punkt masowy nr 25, do którego przykręcony jest przewód masowy sterownika ECM.15
Tekst: 15 – przekaźnik nr 15, przez który zasilany jest sterownik ECMB20 20A
Tekst: B20 20A – bezpiecznik nr 20, 20 AmperBCM
Tekst: BCM – sterownik nadwozia (Body Control Module)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Schemat pneumatyczny (materiał pomocniczy)
Ilustracja przedstawia układ podciśnienia (pneumatyczny). Posiada 5 punktów klikanych.
U góry znajduje się napis pompa podciśnieniowa obok niej pierwszy punkt klikany z ilustracja pompy podciśnieniowej.
Od pompy podciśnienia wychodzi strzałka do:
Serwo wspomagania układu hamulcowego, obok znajduje się punkt drugi przedstawiający ilustrację serwo wspomagania układu hamulcowego.
elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia obok znajduje się punkt trzeci przedstawiający ilustracje elektropneumatycznego przetwornika ciśnienia. Od elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia poprowadzona jest strzałka do zawór EGR
elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia. Od elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia wychodzi strzałka do przepustnica w układzie wydechowym. Obok przepustnicy w układzie wydechowym znajduję się punkt numer 4 na którym znajduję się ilustracja przepustnicy w układzie wydechowym
elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia. Od elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia wychodzi strzałka do zawór upustowy turbosprężarki lub siłownik w przypadku turbosprężarki o zmiennej geometrii (VGT) obok znajduje się punkt numer pięć przedstawiający zawór upustowy turbosprężarki.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Katalog czasów napraw (materiał pomocniczy)
Katalog czasów napraw przedstawia zakładany czas realizacji danej procedury. Często jest podstawą do wyliczenia kosztów naprawy, rozliczania czasu pracy mechaników, lub planowania obłożenia prac na warsztacie. Zawiera nazwy procedur, ich elementy składowe oraz czas, jaki przeznaczony jest na ich realizację w godzinach. Szacowany czas może się wydłużyć np. w przypadku bardzo skorodowanych elementów łączących lub uszkodzeń podzespołów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Instrukcje wybranych procedur diagnostycznych
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści