Narkotyk imieniem pieniądz

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie znaczenia przysłów,

  • rozumie znaczenie tematu lekcji,

  • zna zasady pracy w grupie

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi interpretować przysłowia,

  • potrafi pracować zespołowo,

  • potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi pracować ze słownikami.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, burza mózgów, dyskusja

3. Środki dydaktyczne

Słownik frazeologiczny

Słownik wyrazów bliskoznacznych

Polecenia dla grup (załącznik 1)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

  2. Następnie dzieli klasę na grupy. W każdej z nich wybierany jest sprawozdawca, lider i lektor. Nauczyciel przypomina zasady pracy w grupie. Każdy z zespołów otrzymuje inne zadanie.

Grupa 1. – Przy pomocy Słownika wyrazów bliskoznacznych znajdź synonimy do wyrazu pieniądze.

Grupa 2. – Wypisz jak najwięcej skojarzeń do wyrazu pieniądze.

Grupa 3. – Wypisz przy pomocy Słownika frazeologicznego jak najwięcej związków frazeologicznych z wyrazem pieniądze.

Grupa 4. – Wypisz jak najwięcej określeń do wyrazu pieniądze.

Grupa 5 – Wypisz wyrazy pokrewne do wyrazu pieniądz.

  1. Następnie sprawozdawcy poszczególnych grup relacjonują na forum klasy swoje zadania (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel ponownie dzieli klasę na grupy, tym razem z innymi członkami. Każda grupa dostaje dwa różne cytaty o pieniądzach, wybiera jedno z nich i interpretuje. Następnie wyniki są przedstawiane całej klasie. Podczas tego zadania uczniom towarzyszy piosenka Pieniądze z musicalu Metro (załącznik 2).

  2. Nauczyciel zadaje pytanie, dlaczego w temacie pieniądze zostały nazwane narkotykiem. Zapisuje to pytanie na tablicy. Uczniowie pracują metodą burzy mózgów, każdy pomysł jest zapisany, pomysłodawcy można zadawać pytania.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie podsumowują dyskusję na temat użycia słowa narkotyk na określenie pieniędzy, zastanawiają się, w jaki inny sposób można określić ten wyraz, ale w sensie negatywnym, np. opętanie, choroba, zwyrodnienie, mania.

5. Bibliografia

  1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.

  2. Bobiński W*.*, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy II gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

  3. Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów: „burza mózgów” i inne techniki edukacji, Oficyna Wydawnicza GiP, Poznań 2000.

  4. Słownik frazeologiczny, PWN, Warszawa 2000.

  5. Słownik wyrazów bliskoznacznych, PWN, Warszawa 2001.

  6. http://www.cytaty.info/pieniadze.php

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Polecenia dla grup

Załącznik 1.

Wyrazy bliskoznaczne

Skojarzenia

Związki frazeologiczne

Określenia

Wyrazy pokrewne

b) Cytaty do pracy w grupach

Załącznik 2.

  1. Człowiek jest tak zajęty zarabianiem na życie, że zapomina żyć. Margaret Fuller.

  2. Albowiem korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy. Św. Paweł

  3. Ludzie nie cenią tego, co nic nie kosztuje. Cervantes

  4. Nie ma pieniędzy w poezji, ani poezji w pieniądzach. Robert Graves

  5. Pieniądze! Ze wszystkich wynalazków ludzkości, ten wynalazek jest najbliższy szatanowi. Antoni Makarenko

  6. Łatwiej ofiarujemy nasze serca niż nasze pieniądze. Noel Howard

  7. Pieniądze mogą być jak świnie. Jan Twardowski

  8. Czas to pieniądz. Benjamin Franklin

  9. Pieniądze nie dają wprawdzie szczęścia, ale bez nich jest jeszcze gorzej. Giovanni Guareschi

  10. Nagromadzone pieniądze albo panują nad człowiekiem, albo mu służą. Horacy

c) Zadanie domowe

Gdybym był bogaty… Rozwiń fragment piosenki z filmu Skrzypek na dachu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RVbvsLwdyiYEN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 126.73 KB w języku polskim
R1CZzLbIq6WkH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim