Narkotyk imieniem pieniądz
Narkotyk imieniem pieniądz
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie znaczenia przysłów,
rozumie znaczenie tematu lekcji,
zna zasady pracy w grupie
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi interpretować przysłowia,
potrafi pracować zespołowo,
potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi pracować ze słownikami.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, burza mózgów, dyskusja
3. Środki dydaktyczne
Słownik frazeologiczny
Słownik wyrazów bliskoznacznych
Polecenia dla grup (załącznik 1)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
Następnie dzieli klasę na grupy. W każdej z nich wybierany jest sprawozdawca, lider i lektor. Nauczyciel przypomina zasady pracy w grupie. Każdy z zespołów otrzymuje inne zadanie.
Grupa 1. – Przy pomocy Słownika wyrazów bliskoznacznych znajdź synonimy do wyrazu pieniądze.
Grupa 2. – Wypisz jak najwięcej skojarzeń do wyrazu pieniądze.
Grupa 3. – Wypisz przy pomocy Słownika frazeologicznego jak najwięcej związków frazeologicznych z wyrazem pieniądze.
Grupa 4. – Wypisz jak najwięcej określeń do wyrazu pieniądze.
Grupa 5 – Wypisz wyrazy pokrewne do wyrazu pieniądz.
Następnie sprawozdawcy poszczególnych grup relacjonują na forum klasy swoje zadania (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel ponownie dzieli klasę na grupy, tym razem z innymi członkami. Każda grupa dostaje dwa różne cytaty o pieniądzach, wybiera jedno z nich i interpretuje. Następnie wyniki są przedstawiane całej klasie. Podczas tego zadania uczniom towarzyszy piosenka Pieniądze z musicalu Metro (załącznik 2).
Nauczyciel zadaje pytanie, dlaczego w temacie pieniądze zostały nazwane narkotykiem. Zapisuje to pytanie na tablicy. Uczniowie pracują metodą burzy mózgów, każdy pomysł jest zapisany, pomysłodawcy można zadawać pytania.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie podsumowują dyskusję na temat użycia słowa narkotyk na określenie pieniędzy, zastanawiają się, w jaki inny sposób można określić ten wyraz, ale w sensie negatywnym, np. opętanie, choroba, zwyrodnienie, mania.
5. Bibliografia
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.
Bobiński W*.*, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy II gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.
Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów: „burza mózgów” i inne techniki edukacji, Oficyna Wydawnicza GiP, Poznań 2000.
Słownik frazeologiczny, PWN, Warszawa 2000.
Słownik wyrazów bliskoznacznych, PWN, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Polecenia dla grup
Załącznik 1.
Wyrazy bliskoznaczne |
Skojarzenia |
Związki frazeologiczne |
Określenia |
Wyrazy pokrewne |
b) Cytaty do pracy w grupach
Załącznik 2.
Człowiek jest tak zajęty zarabianiem na życie, że zapomina żyć. Margaret Fuller.
Albowiem korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy. Św. Paweł
Ludzie nie cenią tego, co nic nie kosztuje. Cervantes
Nie ma pieniędzy w poezji, ani poezji w pieniądzach. Robert Graves
Pieniądze! Ze wszystkich wynalazków ludzkości, ten wynalazek jest najbliższy szatanowi. Antoni Makarenko
Łatwiej ofiarujemy nasze serca niż nasze pieniądze. Noel Howard
Pieniądze mogą być jak świnie. Jan Twardowski
Czas to pieniądz. Benjamin Franklin
Pieniądze nie dają wprawdzie szczęścia, ale bez nich jest jeszcze gorzej. Giovanni Guareschi
Nagromadzone pieniądze albo panują nad człowiekiem, albo mu służą. Horacy
c) Zadanie domowe
Gdybym był bogaty… Rozwiń fragment piosenki z filmu Skrzypek na dachu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak