Narodowe tańce polskie – krakowiak.

Zapoznanie uczniów z tańcem ludowym – krakowiakiem. Wskazanie regionów, w których krakowiak występuje i występował. Omówienie charakterystycznych dla tego tańca rytmów oraz wyjaśnienie pojęcia synkopa. Wspólne poznanie i zaśpiewanie piosenki Laboga, dziewczyny. Wykonanie piosenki wraz z instrumentami perkusyjnymi. Zabawy muzyczne związane z krakowiakiem - Synkopowanie imion, w rytmie krakowiaka. Wysłuchanie i porównanie krakowiaka w formie tradycyjnej, wykonanego przez kapelę ludową oraz utworu w stylizacji krakowiaka z baletu Ludomira Różyckiego Pan Twardowski.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić pochodzenie krakowiaka.

  2. Omówić cechy stylistyczne charakterystyczne dla krakowiaka.

  3. Wyjaśnić pojęcie synkopa.

  4. Wykonać swoje imię na instrumencie perkusyjnym w rytmie synkopowanym.

  5. Zaśpiewać piosenkę Laboga, dziewczyny.

  6. Wskazać charakterystyczne rytmy krakowiakowe w znanych kompozycjach muzyki klasycznej.

  7. Porównać wykonanie krakowiaka w ujęciu kapeli ludowej i orkiestry kameralnej.

Metoda pracy i jej forma

Metoda pogadanki oraz aktywna praca z uczniem – percepcja i odtwarzanie muzyki poprzez własne wykonanie utworu na instrumentach perkusyjnych oraz za pomocą śpiewu. Aktywne zabawy muzyczne.

    1. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.

    2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

    3. Nagrania utworów:

  1. Ludomir Różyczki – krakowiak z baletu Pan Twardowski.

  2. Krakowiak w wykonaniu kapeli ludowej.

  1. Instrumenty perkusyjne takie jak: tamburyno, grzechotki, marakasy.

  2. Karta pracy ucznia.

      1. Sprawdzenie obecności.

      2. Sprawdzenie zadania domowego.

      3. Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.

      4. Podanie tematu do zeszytu.

( 10 min.)

    1. Wysłuchanie kapeli ludowej w repertuarze krakowiaka. Metodą pogadanki, naprowadzenie uczniów na podstawowe i charakterystyczne cechy krakowiaka. Omówienie budowy tańca, jego metrum, tempa. Wyjaśnienie pochodzenia tego tańca i regionu najczęstszego jego występowania.

  • Notatka:

KRAKOWIAK - taniec ludowy wywodzący się z terenów krakowskich. Jeden z najważniejszych polskich tańców narodowych, w metrum 2/4 i średnim tempie z charakterystycznymi synkopami. W muzyce ludowej rozpoczyna go przyśpiewka, kontynuowana później przez kapelę. Nazwa nie ma charakteru ludowego i obejmuje kilka dwumiarowych tańców pochodzących z ziemi krakowskiej, nazywanych albo od charakterystycznych figur (np. mijany, suwany, dreptany, ścigany), albo od miejscowości (skalmierzak, szopieniak, proszowiak). Najczęściej znanym krakowiakiem stał się utwór Albośmy to, jacy tacy. Krakowiaki pojawiały się w twórczości polskich kompozytorów m.in. u Fryderyka Chopina.

  1. Wyjaśnienie pojęć - rytm synkopowany i synkopa, na podstawie zabawy „synkopowane imiona”. Zabawa polega na zapisaniu na tablicy imion uczniów, a następnie, za pomocą instrumentów perkusyjnych, na rytmicznym i synkopowanym wykonaniu oraz akcentowaniu sylab występujących w imionach.

  • Notatka:

SYNKOPA – to przeniesienie akcentu z mocnej części taktu na słabą część taktu.

  1. Przy akompaniamencie fortepianu lub szkolnego instrumentu nauczenie się i zaśpiewanie piosenki Laboga, dziewczyny.

  2. Wysłuchanie i percepcja krakowiaka z baletu Ludomira Różyckiego Pan Twardowski. Metodą pogadanki, wskazanie cech charakterystycznych krakowiaka na podstawie wysłuchanych kompozycji.

( 25 min.)

Faza podsumowująca

Zaśpiewanie z podziałem na role piosenki poznanej na lekcji. Pierwszą zwrotkę śpiewają dziewczynki, drugą śpiewają chłopcy. Wykorzystanie instrumentów perkusyjnych jako akompaniatorów.

( 10 min.)

Bibliografia

Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4‑6.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Narodowe tańce polskie – krakowiak.

Zadanie domowe

Znajdź w domu nagranie lub tekst piosenki, która jest krakowiakiem.

R6P2460UuYDlN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 40.00 KB w języku polskim