Narodowe tańce polskie – polonez
Narodowe tańce polskie – polonez
Zapoznanie uczniów z tańcem ludowym – polonezem. Wskazanie regionów, w których polonez występuje lub występował. Omówienie rytmów charakterystycznych dla poloneza. Wspólne poznanie piosenki Kole naszych okien i jej zaśpiewanie przy akompaniamencie nauczyciela*.* Zabawy muzyczne związane z polonezem. Wysłuchanie poloneza Pożegnanie ojczyzny Michała Ogińskiego oraz Poloneza As – dur Fryderyka Chopina. Umiejętne granie rytmu polonezowego na instrumentach perkusyjnych.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić pochodzenie poloneza.
Omówić cechy stylistyczne charakterystyczne dla poloneza.
Wykonać rytmy polonezowe na instrumencie perkusyjnym.
Zaśpiewać piosenkę Kole naszych okien.
Wskazać charakterystyczne rytmy polonezowe w znanych kompozycjach muzyki klasycznej.
Wskazać kompozytorów piszących polonezy.
Metoda pracy
Metoda pogadanki oraz aktywna metoda pracy z uczniem – percepcja i odtwarzanie muzyki poprzez własne wykonanie na instrumentach perkusyjnych oraz za pomocą śpiewu. Aktywne zabawy muzyczne.
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.
Stanowisko do odtwarzania muzyki.
Nagrania utworów:
Fryderyk Chopin – Polonez As- dur.
Michał Kleofas Ogiński – Pożegnanie ojczyzny.
Instrumenty perkusyjne takie jak: tamburyno, grzechotki, marakasy.
Karta pracy ucznia.
4. Przebieg lekcji
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
Podanie tematu do zeszytu.
(10 min)
Wysłuchanie poloneza Michała Kleofasa Ogińskiego – Pożegnanie ojczyzny. Metodą pogadanki, naprowadzenie uczniów na podstawowe i charakterystyczne cechy poloneza. Omówienie budowy tańca, jego metrum, tempa. Wyjaśnienie pochodzenia poloneza oraz wskazanie regionu jego najczęstszego występowania.
Notatka:
Polonez - polski taniec w tempie umiarkowanym, o metrum 3/4. Pierwowzorem poloneza był XVII‑wieczny taniec pieszy (chmielowy), który w następnym stuleciu przyjął nazwę taniec polski i stał się tańcem wykonywanym na dworach szlacheckich.
Nazwę polonez uzyskał w końcu XVIII w. Pierwszym znanym kompozytorem, który tworzył ten rodzaj muzyki, był Michał Kleofas Ogiński, twórca formy poloneza z częścią środkową o nazwie trio.
Kompozytorem najwybitniejszych stylizacji polonezowych był Fryderyk Chopin. Wczesne jego polonezy mają formę 3‑częściową z triem, późniejsze są poematami fortepianowymi o rozbudowanej formie (Polonez‑Fantazja As‑dur op. 61).
W drugiej połowie XIX wieku Stanisław Moniuszko włączył polonezy do swych oper. Komponowali je również: Henryk Wieniawski (polonezy na skrzypce i fortepian), Franciszek Liszt (polonezy na fortepian), Z. Noskowski (Polonez elegijny na orkiestrę).
Metodą aktywizującą uczniów - zabawy muzyczne „Rytmiczny polonez”. Zabawa polega na ponownym wysłuchaniu Poloneza Michała Kleofasa Ogińskiego i rytmicznym uderzaniu w instrumenty perkusyjne trzech równych wartości w takcie, z tym, że każda część taktu na innym instrumencie.
Przy akompaniamencie fortepianu lub instrumentu należącego do nauczyciela, nauczenie się piosenki Kole naszych okien i jej zaśpiewanie*.*
Wysłuchanie Poloneza As – dur Fryderyka Chopina. Omówienie utworu i metodą pogadanki, opisanie uczuć, jakie wywołuje w uczniach Polonez As – dur Chopina.
(25 min)
Faza podsumowująca
Zaśpiewanie piosenki poznanej na lekcji, z podziałem na role. Pierwszą zwrotkę śpiewają dziewczynki, drugą - śpiewają chłopcy. Wykorzystanie instrumentów perkusyjnych jako akompaniatorów.
(10 min)
5. Bibliografia
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4‑6.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Narodowe tańce polskie – polonez.
Zadanie domowe
Na podstawie podręcznika lub innego źródła, wymień utwory, które pisał Fryderyk Chopin, nawiązujące do polskich tańców.