Narodowości i zawody. Wprowadzenie pytań: qui est‑ce?, qu’est‑ce que c’est?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- poznaje narodowości, wybrane zawody,

- poznaje pisownię : qui est‑ce?, qu’est‑ce que c’est.

b) Umiejętności

Uczeń:

- potrafi zapytać o rzecz, o osobę,

- potrafi przedstawić siebie, inne osoby,

- potrafi użyć zwrotu prezentującego ‘to jest’: c’est, ‘to są’: ce sont,

- potrafi używać czasownika connaître,

- potrafi odpowiedzieć przecząco na pytanie o narodowość, zawód.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, praca w parach, praca na forum klasy, praca indywidualna, mówienie, pisanie, powtarzanie.

3. Środki dydaktyczne

- tablica,

- minimum 2 słowniki: polsko‑francuski i francusko polski,

- kserokopie z rysunkami przedstawiającymi zawody (fiszka 11, activités lexicales 2)

- zdjęcia z gazet przedstawiające osoby z różnych grup zawodowych, różnych, narodowości,

- (wariant) kartki z nazwiskami znanych postaci.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się w języku francuskim. Sprawdza obecność. Podaje temat lekcji i znaczenie czasownika connaître. W ramach rozgrzewki prosi, by uczniowie się sobie przedstawili. Nazywam się..., jestem... itd.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjmuje 1‑2 zdjęcia spośród zdjęć przygotowanych do lekcji. Pokazuje zdjęcie, zadaje pytanie: Qui est‑ce? Klasa próbuje udzielić odpowiedzi, jeśli nikt jej nie udzieli, nauczyciel sam odpowiada C’est un... (zawód), Il/elle est... (narodowość). Zapisuje pytania i odpowiedzi na tablicy.

  2. Sytuacja powtarza się z drugą fotografią. Powinna to być osoba płci przeciwnej niż poprzednio, by przećwiczyć oba rodzaje.

  3. Nauczyciel zapisuje na tablicy koniugację czasownika connaître. Uczniowie na głos powtarzają za nauczycielem odmianę. Nauczyciel zadaje pytania o osobę i rzecz. Vous connaissez Jacques Chirac?, Tu connais un restaurant chinois?. Daje minutę, dwie by uczniowie w parach zadawali sobie pytania o osoby i rzeczy.

  4. Następnie nauczyciel prosi o podanie nazwisk znanych postaci z różnych dziedzin życia w Polsce i za granicą. Na tablicy tworzy się lista osób i zawodów.

  5. Nauczyciel dąży, by usystematyzować tę wiedzę. Podaje listę najczęściej wymienianych krajów, narodowości (forma żeńska, męska, liczba mnoga).

  6. Nauczyciel rozdaje zdjęcia i prosi, by uczniowie w parach opowiedzieli o swoim zdjęciu i nawzajem się poprawiali, jeśli popełnią błędy. Podaje schemat prezentacji: Il/elle est...(anglais) , C’est un/une... (acteur), Ce sont des... (acteurs).

  7. Nauczyciel informuje, że narodowość w języku francuskim pisana jest z małej litery oraz oznacza jednocześnie narodowość i przymiotnik: mexicain – Meksykanin, meksykański.

  8. Nauczyciel podaje ćwiczenie: fiszka nr 11, Les nationalités, activités lexicales 2. Polecenie: Écrivez les différentes nationalités. Faites attention au genre.

  9. Nauczyciel podaje wyjątki, np. zawody nieposiadające rodzaju żeńskiego: profesor – un professeur, pisarz – un écrivain, lekarz- un médecin. Wyjaśnia wątpliwości dotyczące innych zawodów, np. polityk.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel rozdaje wszystkim kopie rozdziału 1 Vous êtes japonais, str 8/9 patrz Grammaire progressive du français -.niveau débutant. Ćwiczenie 2, 3.

  2. Nauczyciel podaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

  1. Abry D., Chalaron M.-L., La grammaire des premiers temps v.1, Presses Universitaires de Grenoble 2000.

  2. Grégoire M., Grammaire progressive du français, niveau débutant, CLE International/SEJER, Paris 2004.

  3. Vincent É., activités lexicales 2, Pierre Bordas et Fils, Eli 2003.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Zadanie domowe. Opisać i przedstawić wybranego przez siebie mężczyznę/kobietę roku.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

1.Wariant: Można przewidzieć zamiast fiszki 11. zabawę. Wpisać przed lekcją na małe kartki nazwiska znanych postaci, wręczyć uczniom i poprosić, by się sobie nawzajem przedstawili:

Je m’appelle Marylin Monroe. Je suis actrice. Je suis américaine.

Je m'appelle Marcel Proust. Je suis écrivain. Je suis Francis.

2. Należy sprawdzić, czy uczniowie zapamiętali pisownię pytań qui est‑ce?, qu’est‑ce que c’est?, ponieważ ich pisownia i struktura gramatyczna przysparzają trudności. Można sprawdzić tę umiejętność za pomocą dyktanda na lekcji następnej lub prosząc ucznia, by zapisał pytania na tablicy.

R1RwliZYbgVZN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.40 KB w języku polskim
R77cvtwYW541S

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim