Narodziny i rozwój księstwa moskiewskiego
Narodziny i rozwój księstwa moskiewskiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna genezę księstwa moskiewskiego,
zna najważniejsze daty i wydarzenia związane z powstaniem i rozwojem Moskwy,
wie, jakie znaczenie w historii Rusi odegrał najazd i panowanie mongolskie,
wie, od kiedy i na jakiej podstawie mieszkańcy księstwa moskiewskiego zaczęli nazywać się Rosjanami,
zna dwa hasła stymulujące procesy ekspansji terytorialnej Moskwy: „gromadzenia ziem ruskich” i „Moskwy – jako III Rzymu”.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać na przyczyny i okoliczności, które pozwoliły Moskwie osiągnąć pozycję hegemona wśród księstw ruskich,
umie przedstawić swoją opinię odnośnie sporów (szczególnie rosyjsko‑ukraińskich) dotyczących zagadnienia historycznej spuścizny po Rusi Kijowskiej.
c) Postawy
Uczeń:
dostrzega, że w polityce czasem warto zjednoczyć się z przeciwnikiem, by
w ostateczności osiągnąć nad nim zwycięstwo,ma świadomość instrumentalnego traktowania cerkwi przez władze do realizacji swoich planów politycznych.
2. Metoda i forma pracy
W formie referatu: jeden z uczniów opowiada o podboju ziem ruskich przez Mongołów.
Metoda podająca: nauczyciel zarysowuje historię powstania i rozwoju księstwa moskiewskiego.
Metoda problemowa: uczniowie oceniają politykę Iwana Kality.
3. Środki dydaktyczne
Mapa przedstawiająca państwo moskiewskie na początku XVI wieku.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Jeden z uczniów w formie referatu opowiada o panowaniu mongolskim na ziemiach ruskich. Mówi m.in. o klęsce w bitwie pod Kałką i zdobyciu Kijowa przez Batu‑chana. Tłumaczy sposób zarządzania stosowany przez Mongołów na podbitych ziemiach. Podaje przykłady wpływów mongolskich, które na stałe utrwaliły się w kulturze i polityce Rosji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel mówi o okolicznościach, które pozwoliły wysunąć się księstwu moskiewskiemu na czoło księstw ruskich. Uczniowie zapisują w zeszytach datę pierwszej wzmianki kronikarskiej na temat Moskwy (1247). Oceniają politykę Iwana Kality, który w celu umocnienia księstwa moskiewskiego sprzymierzył się z Tatarami przeciwko księciu twerskiemu. Nauczyciel mówi o historii jako o nauczycielce życia, wskazując, że czasem warto zjednoczyć się z wrogiem, by wzmocniwszy się pokonać go w przyszłości.
Nauczyciel opowiada o wyzwalaniu ziem ruskich spod zależności mongolskiej. Mówi
o zwycięstwie Dymitra Dońskiego na Kulikowym Polu.
Uczniowie dowiadują się o dwóch hasłach sformułowanych w okresie rozwoju księstwa moskiewskiego, które przez najbliższe stulecia miały determinować myśl społeczną Rosji. Nauczyciel wyjaśnia, czym była idea III Rzymu oraz kiedy i przez kogo została po raz pierwszy wypowiedziana. Tłumaczy ekspansjonizm rosyjską ideą gromadzenia ziem ruskich.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel mówi o sporach toczonych przez niektórych historyków, a dotyczących praw do kontynuacji tradycji Rusi Kijowskiej. Pyta uczniów o ich opinię na ten temat, a następnie przedstawia własne zdanie.
5. Bibliografia
Davies N., Europa, przekł. E. Tabakowska, Znak, Kraków 1999.
Heller M., Historia imperium rosyjskiego, przekł. E. Melech, T. Kaczmarek, Książka
i Wiedza, Warszawa 2000.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zajęcia powinny prowadzić do lepszego zrozumienia współczesnych relacji między Rosją
a Białorusią i Ukrainą. Warto zatem poświecić trochę uwagi omówieniu kwestii praw do historycznej schedy po Rusi Kijowskiej. Wydaje się tu, że najbardziej logicznym
i najbliższym prawdzie jest stwierdzenie, że zarówno Rosjanie, jak i Ukraińcy i Białorusini mają równe prawo do odwoływania się do Rusi Kijowskiej jako do kolebki swojej państwowości.