Ważne daty
1775 – narodziny Williama Turnera
1776 – narodziny Johna Constable
1801 – Holenderskie statki w wichurze (William Turner)
1815 – Dydona wznosi Kartaginę (William Turner)
1821 – Wóz z sianem (John Constable)
1823 – Katedra Salisbury od strony gruntów biskupich (John Constable)
1835 – Pożar parlamentu brytyjskiego (William Turner)
1837 – śmierć Johna Constable
1839 – Ostatnia droga Temeraire’a (William Turner)
1840 – Statek niewolniczy (William Turner)
1844 – Deszcz, para, szybkość (William Turner)
1851 – śmierć Williama Turnera
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.
1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:
e) sztuki XIX wieku (romantyzm, realizm, akademizm, impresjonizm, postimpresjonizm, historyzm, eklektyzm i nurt inżynieryjny w architekturze),
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;
18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;
sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);
6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;
8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
określać ramy czasowe, w których tworzyli William Turner i John Constable;
wymieniać najważniejsze dzieła tych artystów;
analizować dzieła Constable i Turnera używając przy tym odpowiedniej terminologii;
wyjaśniać pojęcia: akwarela, lawowanie, pejzaż.
Pejzaż jako niezależny gatunek
Usamodzielnienie pejzażupejzażu jako niezależnego gatunku, który był celem samym w sobie a nie tłem dla postaci ludzkiej nastąpiło ostatecznie w XIX wieku, chociaż już wcześniej zaznaczył się wzrost roli krajobrazu. Mimo wszystko w poprzednich wiekach krajobraz pozbawiony zupełnie człowieka był zjawiskiem niezwykle rzadkim, a prawie nigdy nie malowano pejzażu „z natury”, od razu, pod wpływem impulsu odebranego w danej chwili, w plenerzeplenerze. Zmienia się to powszechnie dopiero w XIX wieku.
Zanim jednak tak się stało, co zbiegło się też z romantycznym zainteresowaniem malowniczością krajobrazu i pejzażem, w Anglii już od połowy XVIII wieku kwitło malarstwo krajobrazowe, czerpiąc motywy z naturalnego otoczenia człowieka. Romantyczny zwrot ku naturze tutaj wystąpił najwcześniej i zaznaczył się w wielu dziedzinach życia, myśli i artystycznej twórczości. Angielscy filozofowie, literaci i artyści jako pierwsi docenili takie wartości estetyczne jak malownicze piękno i wzniosłość tkwiące w przyrodzie.
W sztuce ogrodowej zaowocowało to wykształceniem się nowego typu ogrodu, zrywającego z rygorami ogrodów barokowych. Parki, zwane angielskimi, których koncepcja szybko rozprzestrzeniła się po całej Europie, są doskonałym świadectwem tej nowej wrażliwości na piękno przyrody. Wrażliwość ta powodowała również rosnące zapotrzebowanie na różnego rodzaju widoki.
Zapotrzebowanie to starali się zaspokoić liczni, często prowincjonalni, artyści, a także amatorzy hobbystycznie zajmujący się sztuką. Powstał nawet podręcznik dla adeptów tej dziedziny artystycznej, z całym repertuarem motywów takich jak zarysy horyzontu, górskie szczyty, widoki nieba, formacje chmur. Techniką, jaką najczęściej posługiwali się pejzażyści była akwarelaakwarela, gwasz i tusz. W przeciwieństwie do technik malarskich stosowanych uprzednio pozwalała ona na przenoszenie na papier wrażenia szybko i „na miejscu”. Popularność akwareli – techniki uważanej do tej pory za pomocniczą, warsztatową – była tak duża, że w 1804 roku powołano nawet do życia Stowarzyszenie akwarelistów (Old Watercolour Society). Akwarela, w dużym stopniu operująca plamą, dająca wrażenie lekkości, przejrzystości pastelowych barw, ale też mglistego rozmycia szczególnie dobrze sprawdzała się w oddawaniu mglistego wyspiarskiego klimatu. Na takim gruncie na początku XIX pojawiły się w Anglii dwie wielkie osobowości artystyczne: John Constable i William Turner.
Malarstwo krajobrazowe Johna Constable
John Constable przyszedł na świat 11 czerwca 1776 roku. Niemal całe życie, poza dwoma krótkimi pobytami w Paryżu, spędził w Anglii, głównie na wsi i w Londynie, gdzie zarabiał malując portrety. Studiował w Londynie w Królewskiej Akademii, znał dzieła siedemnastowiecznych pejzażystów holenderskich: Ruysdaela, Hobbema, a także dzieła Lorraina i Gainsborougha. Chociaż wpływ tych artystów można dostrzec w niektórych jego malarzach, jego obrazy cechuje niezwykła oryginalność w bezpośredniości i świeżości oddania natury.
Constable nie wybierał szczególnych motywów, nie heroizował form przyrody. Decydował się na zwykłe, niewyszukane kompozycje. Nie traktował przyrody jako pretekstu do przedstawiania stanów duszy artysty ani symbolu bardziej doniosłych spraw.
Artysta wykorzystywał proste motywy krajobrazu wschodniej Anglii: łąki, pastwiska, pola, stawy i strumienie oraz wiejskie zabudowania. Przykładem są obrazy Wóz siana czy Dolina Dedham. W tym sensie, chociaż zwykle uznaje się Constable’a za malarza romantycznego, można traktować go jako prekursora realizmu.
John Constable posiadał wyjątkową zdolność dokumentowania zmian atmosferycznych. Jego obrazy doskonale oddają charakter chmur i inne niuanse pogodowe. Na odwrocie szkiców, które Constable malował farbą olejnąfarbą olejną na papierze, artysta umieszczał często notatki dotyczące temperatury, wilgotności i szybkości wiatru. Można to zaobserwować w serii obrazów przedstawiających katedrę w Salisbury.
Mimo że tematem obrazów jest budowla, to równie ważna jest natura, która ją otacza, często nawet pełniąca dominującą rolę w całym przedstawieniu i atmosfera dnia, w którym dzieło powstało.
Widok malowany kilka razy w różnych ujęciach, za każdym razem sprawia inne wrażenie.
John Constable w swoich obrazach operował mocną, szorstką plamą barwną, co szczególnie dobrze widoczne jest w jego studiach plenerowych. Malował farbą olejną, a paleta barw jego obrazów była wyraźnie jaśniejsza niż stosowana przez poprzedników artysty.
Podczas tworzenia obrazów malarz wykorzystywał często nietypowe gruntygrunty i rezygnował z użycia werniksów. Z zamiłowaniem oddawał migotliwość światła, rozbijając kolor na barwy składowe, co również było w ówczesnych czasach nowością. Constable’owi udało się w technice olejnej osiągnąć to, co do tej pory zapewniała akwarela: lekkość i świeżość kolorów.
Niepokojące pejzaże Williama Turnera
Starszy o rok od Johna Constable’a William Turner, niemal przez całe życie dużo podróżował. Zwiedził Francję, Niderlandy, Szwajcarię, Niemcy i Włochy, utrwalając często swoje wrażenia w formie rysunków i akwareli: widoków gór, miast, lasów, morza, okrętów.
W akwareli Turner osiągnął niedoścignione mistrzostwo. Prace te traktował jednak jako „notatki” – ukończone obrazy Turnera nigdy bowiem nie były malowane z natury. Artysta miał opinię żyjącego samotnie ekscentryka – bez rodziny i bez uczniów. Całą swoją spuściznę artystyczną zapisał narodowi, stąd większość dzieł malarza znajduje się obecnie w zbiorach brytyjskich.
William Turner zaczął malować obrazy olejne pod koniec lat 90. XVIII wieku. Początkowo wyróżniała je głównie tematyka marynistyczno‑batalistyczna.
Po 1800 roku w malarstwie Turnera, obok tradycyjnych motywów krajobrazowych, zaczęły pojawiać się kompozycje nawiązujące do epickich wątków biblijnych, mitologicznych i historycznych, ale też do wydarzeń współczesnych. Na wielu z tych obrazów można dostrzec wyraźny wpływ Calude’a Lorraine’a, XVII‑wiecznego malarza francuskiego, którego Turner podziwiał.
Z biegiem czasu tematy klasyczne, starożytne i historyczne ustępują miejsca wątkom typowym dla ikonografii nurtu romantycznego: katastrofa morska, wybuch wulkanu, przyroda w jej najbardziej dramatycznych ujęciach i walka człowieka z żywiołem – tematy, które coraz bardziej fascynowały malarza.
Natura zyskała rolę metafory walki (daremnej) walki z losem, przeznaczeniem, przemijaniem. Heroizm ten widać m.in. w obrazie przedstawiającym pożar parlamentu, który wydarzeniu współczesnemu nadał rangę obrazu historycznego, lub w Ostatniej drodze Temeraire’a – przedstawieniu barki ciągnącej na złom słynny okręt Nelsona.
Wraz z tematyką ewoluował także styl Turnera, zmierzając do odrealniania przedstawianych kształtów, które coraz bardziej rozmywały się w świetlistej atmosferze wypełniającej obrazowane przez niego scenerie. Wzajemne relacje koloru i światła, tak gorliwie przez artystę studiowane, w dziełach z późniejszego okresu, zyskały rangę podstawowego środku wyrazu.
Światło, woda, powietrze - wszystko wydaje się ze sobą stapiać, powodując przedziwne, ocierające się o abstrakcję efekty.
Malował plamami intensywnych barw, wydawałoby się - niedbale, gdzieniegdzie kładzionymi tak cienko, że przebija przez nie faktura i kolor gruntowania – podobnie jak ma to miejsce w akwareli. Taki sposób traktowania koloru i taka technika nie mają precedensu w historii malarstwa.
Turnera podziwiali impresjoniści, gdyż jego malarstwo zdradza wiele podobieństw do tego nurtu. Jest to jednak analogia powierzchowna gdyż cel sztuki Turnera oraz cele impresjonistów były bowiem odmienne. Podczas gdy impresjoniści dążyli do oddania zjawisk widzialnego i materialnego świata, obrazy Turnera w swoim wizjonerstwie i odrealnieniu stanowią kumulację emocji towarzyszących obserwacji pejzażu i żywiołów.
Mimo nowego podejścia do tematyki pejzażowej, w czasach Turnera i Constable’a pejzaż nie był nowym gatunkiem. Czy potrafisz, opierając się na wiedzy, wskazać co najmniej dwa dzieła, w których pejzaż odgrywał ważną rolę. Wyszukaj reprodukcje tych obrazów online, następnie opatrz krótkim opisem (twórca, czas powstania, styl, jaką rolę krajobraz odgrywa w danym dziele).
Połącz obraz z muzeum, w którym się znajduje.
National Gallery, Londyn, Victoria and Albert Museum, Londyn, National Gallery of Scotland, Edynburg, Museum of Fine Arts, Boston
Dolina Dedham | |
Studium chmur | |
Dydona wznosi Kartaginę | |
Statek niewolniczy |
Połącz hasło z odpowiednim opisem.
materiał, na którym wykonane zostało malowidło, w technikach malarskich warstwa sporządzana najczęściej z roztworu klejowego, kredy, gipsu, barwnika, nakładana na podłoże malarskie, spełniająca częściowo rolę zabezpieczającą koloryt malowidła przed prześwitywaniem koloru podłoża, malowanie krajobrazu bezpośrednio z natury, w przestrzeni otwartej, cieniowanie i podmalowywanie rozwodnionym tuszem lub farbą akwarelową niektórych partii rysunku w celu pogłębienia plastyczności przez wzmocnienie kontrastów światłocienia
Lawowanie | |
Plener | |
Podobrazie | |
Grunt |
Słownik pojęć
1.) technika mailarska, posługująca się farbami akwarelowymi kładzionymi najczęściej na papierze, pergaminie, także na kości słoniowej (miniatury), jedwabiu; farba tworzy cienką przezroczystą warstwę, przez którą przebija kolor podłoża; technika wymagająca dużej precyzji ze względu na trudności dokonywania poprawek. Akwarelą posługiwano się często przy wykonywaniu szkiców i projektów obrazów. 2.)obraz wielobarwny, malowany farbami akwarelowymi lub jednobarwny, np. malowany tuszem, bistrem lub sepią, tzw. lawowany
Tu: cieniowanie i podmalowywanie rozwodnionym tuszem lub farbą akwarelową niektórych partii rysunku (gł. piórkowego) w celu pogłębienia plastyczności przez wzmocnienie kontrastów światłocienia; zwykle używano do tego celu tuszu chin., akwareli, bistru lub sepii
technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami olejnymi, w których spoiwem jest głównie olej lniany (rzadziej makowy lub inny); za podłoże malarskie służą najczęściej: drewno, płótno, blacha, rzadziej papier lub pergamin. Farby miesza się i rozrabia z olejem na palecie i następnie nakłada na płótno różnego rodzaju pędzlami i szpachlami.
krajobraz, pejzaż, w sztukach plastycznych, głównie w malarstwie i grafice:
1) gatunek obejmujący wyobrażenia widoków natury;
2) przedstawienie takiego widoku (obraz, rycina); postacie ożywiające krajobraz nazywa się sztafażem; krajobraz o przewadze motywów architektonicznych nazywa się wedutą, morskich mariną.
Tu: malowanie krajobrazu bezpośrednio z natury, w przestrzeni otwartej; do XIX w. z natury wykonywano tylko szkice i studia rysunkowe, służące jako pomoc do kompozycji malowanych w pracowni; właściwy plener zapoczątkowała szkoła angielska na początku XIX w., był on też jednym z programowych założeń szkoły barbizońskiej i impresjonistów.
materiał, na którym wykonane zostało malowidło; podłożem może być: płótno, drewno, metal, papier, kamień, szkło i in.
w technikach malarskich warstwa sporządzana najczęściej z roztworu klejowego, kredy, gipsu, barwnika, nakładana na podłoże malarskie (płótno, drewno itp.), spełniająca częściowo rolę zabezpieczającą koloryt malowidła przed prześwitywaniem koloru podłoża. Dawniej z reguły gruntowano także papier pod większość technik rysunkowych.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie
encyklopedia.pwn.pl
Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. Krysytyny Kubalskiej‑Sulkiewicz i in, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Klasycy sztuki. Turner i Constable., Rzeczpospolita/HPS, Warszawa 2006.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. Krysytyny Kubalskiej‑Sulkiewicz i in, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Robert Cumming, Najsłynniejsze obrazy świata. Arkady, Warszawa 1998.