Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nasi czytelnicy piszą do nas. Kącik porad. Tryb warunkowy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- powtarza zasady tworzenia pytań przez inwersję,

- poznaje słownictwo dotyczące dawania porad, proponowania,

- poznaje (utrwala) 2. typ zdania warunkowego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • ćwiczy pisanie,

  • umie stosować 2. typ zdania warunkowego,

- potrafi sporządzić pisemną odpowiedź na zapytanie,

- umie wyrazić hipotezę niemożliwą do spełnienia (zdanie warunkowe),

- zna i stosuje pytania przez inwersję.

2. Metoda i forma pracy

Praca w parach, słuchanie, czytanie, mówienie, pisanie, odgrywanie scenek

3. Środki dydaktyczne

- tablica,

- magnetofon,

- kaseta do książki La grammaire des premiers temps, v.1,

- 2 słowniki: polsko‑francuski i francusko‑polski,

- 1 zdjęcie mężczyzny, 1 zdjęcie kobiety,

- kserokopie z tekstami listów od czytelników (Campus 2, Unité 2.2),

- kserokopia tekstu zawierającego pytania przez inwersję (La grammaire des premiers temps, v.1, str. 204)

- kompendium gramatyczne dotyczące zdań warunkowych wraz z ćwiczeniami (La grammaire des premiers temps”, v.2).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się w języku francuskim. Sprawdza obecność. Podaje temat lekcji i zagadnienia gramatyczne. Rozgrzewka. Nauczyciel rozdaje kopie z serią pytań, do których dołączone jest zdjęcie samotnego mężczyzny w jakimś otoczeniu (miasto, wieś, park). Prosi o odczytanie w ciszy pytań. Zwraca uwagę, że pytania zadawane są przez inwersję i przypomina o łączeniu międzywyrazowym przy czytaniu. Następnie uczniowie wysłuchują tych samych pytań z kasety (Grammaire des premiers temps, p. 204) i odpowiadają w parach na te pytania. – Qui est cet homme?Comment s’appelle‑t-il?Est‑il seul?, etc.

b) Faza realizacyjna

  1. Czy dojdzie do spotkania? Gdzie? W jaki sposób? Nauczyciel zwraca się z pytaniem do klasy – uczniowie w jednym lub 2 zdaniach wyrażają opinię. Podsumowanie ćwiczenia. Nauczyciel sporządza na tablicy listę zatytułowaną Proposer i wpisuje pytania, które padły w ćwiczeniu, dbając o to, by były zróżnicowane w formie i treści. Na przykład: Voulez‑vous aller avec moi en discothèque la semaine prochaine?, Je vous propose d’aller au restaurant ce soir., aż do wyczerpania możliwości.

  2. Nauczyciel prosi, by uczniowie spróbowali udzielić koledze czy koleżance porady dotyczącej owego spotkania. Jak doradzać - Conseiller? Przypomina konstrukcję 2 typu zdania warunkowego: Si + imparfait => conditionnel, która może służyć do dawania rad. Gdybym był na twoim miejscu, poszedłbym na to spotkanie, powiedziałbym..., zadzwoniłbym... Si j’étais à ta place, j’ irais à ce rendez‑vous, je dirais..., je ferais...

  3. Nauczyciel rozdaje teksty z krótkimi listami od czytelników proszących o porady w różnych sprawach. Uczniowie czytają indywidualnie 4- 6 listów. Nauczyciel dzieli klasę na tyle grup, ile jest listów i prosi, by uczniowie z każdej grupy odpowiedzieli pisemnie na list wyznaczony przez nauczyciela. Jego długość nie powinna przekraczać 6‑8 linijek. Praca indywidualna.

  4. Praca na forum klasy. Nauczyciel wskazuje ucznia z każdej grupy i prosi, by odczytał głośno list i swoją odpowiedź. Notuje błędy, omawia je po zakończeniu ćwiczenia.

  5. Ćwiczenie ze słuchu. Kaseta do podręcznika La grammaire des premiers temps, v2., Poradźcie mu/jej. Na stwierdzenie z kasety należy odpowiedzieć poradą. Stwierdzenie: „Je suis un peu fatiguée”. Porada: Si j’étais à ta place, je.... + propozycja w conditionnel présent.

c) Faza podsumowująca

„Co by było gdyby?” Macie możliwość zmieniać świat. Co chcielibyście zmienić? Nauczyciel prosi o swobodne wypowiedzi w parach, jeśli uczniom brakuje pomysłów, podaje kilka propozycji:

- Si j'étais le président..., je...,

- Si j’étais riche...,

- Si je vivais en Amérique...,

- Si j’étais le maire de Varsovie, je... + conditionnel présent.

5. Bibliografia

  1. Abry D., Chalaron M.-L., La Grammaire des premiers temps v.1, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 2000.

  2. Abry D., Chalaron M.-L., La Grammaire des premiers temps v.2, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1999.

  3. Girardet J., Pécheur J., Campus 2 – méthode de français, Clé International Paris, 2002.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RiZnMUWAJDNNF

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.09 KB w języku polskim
RTJEJiaYgN2rd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim