Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „nasiona”

BIOLOGIA, III etap edukacyjny

Temat: Nasiona.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (5.5) [uczeń] przedstawia budowę nasienia (łupina nasienna, bielmo, zarodek) oraz opisuje warunki niezbędne do procesu kiełkowania (temperatura, woda, tlen).

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

definiuje pojęcie: kiełkowanie;

określa biologiczną rolę nasion;

określa warunki niezbędne do procesu kiełkowania;

wie, co dzieje się podczas kiełkowania;

wskazuje lokalizację materiałów zapasowych w nasionach bielmowych i bezbielmowych;

wyróżnia nasiona bielmowe i bezbielmowe;

zna budowę nasienia;

zna funkcje elementów budowy nasienia;

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

doskonali umiejętności pracy w grupie;

podaje przykłady roślin produkujących nasiona bielmowe i bezbielmowe;

podaje przykłady roślin tworzących największe i najmniejsze nasiona;

potrafi określić wpływ wody, temperatury i światła na proces kiełkowania;

potrafi rozpoznać nasiona poznanych roślin;

rozwija umiejętności samodzielnej obserwacji i wnioskowania;

rozwija umiejętności właściwej organizacji pracy;

wskazuje na schemacie lub modelu elementy budowy nasienia i je nazywa;

Kompetencje kluczowe

  • kompetencje informatyczne

  • myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

  • umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Zapoznanie uczniów z tematem.

Krótka pogadanka o biologicznej roli nasion.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel przedstawia ilustrację interaktywną „Budowa nasienia”. Wskazuje elementy budowy nasienia i omawia ich funkcje.

Uczniowie wraz z nauczycielem charakteryzują nasiona bielmowe i bezbielmowe. W dostępnych źródłach informacji (podręcznik, encyklopedia, Internet) wyszukują przykłady gatunków roślin wytwarzających nasiona bielmowe i bezbielmowe. Określają różnicę w budowie nasion roślin jednoliściennych i dwuliściennych.

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Nasiona pozostają w stanie spoczynku do czasu, gdy nie zaistnieją odpowiednie warunki do rozpoczęcia procesu kiełkowania. Czynnikami niezbędnymi jest odpowiednia temperatura, obecność wody i tlenu, a w przypadku niektórych nasion (tytoń, sałata) również światła. Kiełkowanie jest pierwszym etapem rozwoju rośliny z nasienia. Nasienie, zanim wykiełkuje, pobiera wodę z otoczenia. Łupina nasienna pod wpływem pęcznienia pęka. W pierwszej kolejności wydostaje się korzeń, a następnie pęd. Dopóki nie rozwiną się liście zdolne do fotosyntezy, roślina żyje kosztem substancji odżywczych zmagazynowanych w nasieniu.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest określenie wpływu światła, temperatury i wody na kiełkowanie nasion fasoli.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Uczniowie przygotowują i rozpoczynają doświadczenie podczas zajęć w klasie. Obserwacje kontynuują w kolejnych dniach. Uczniowie mają do dyspozycji: szklane słoiczki, gazę, gumki recepturki, wodę, nasiona fasoli.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w 3 grupach. Każda z grup zajmuje się określeniem wpływu danego czynnika na kiełkowanie i rozwój fasoli. Grupa I obserwuje wpływ wody na kiełkowanie nasion i rozwój fasoli. Grupa II obserwuje wpływ światła na kiełkowanie nasion i rozwój fasoli. Grupa III obserwuje wpływ temperatury na kiełkowanie nasion i rozwój fasoli.

Uczniowie z grupy I umieszczają po 3 nasiona fasoli na gazie rozpostartej na każdym ze słoików. Słoiki numerują. W słoiku nr 1 nie ma wody, w słoiku nar 2 nasiona na gazie stykają się z powierzchnią wody, w słoiku nr 3 nasiona na gazie są zanurzone w wodzie.

Uczniowie z grupy II umieszczają po 3 nasiona fasoli na gazie rozpostartej na każdym ze słoików. Słoiki numerują. W każdym słoiku nasiona na gazie stykają się z powierzchnią wody. Słoik nr 1 uczniowie umieszczają w miejscu dobrze oświetlonym, słoik nr 2 w półcieniu, słoik nr 3 w ciemności (np. w szafce).

Uczniowie z grupy III umieszczają po 3 nasiona fasoli na gazie rozpostartej na każdym ze słoików. Słoiki numerują. W każdym słoiku nasiona na gazie stykają się z powierzchnią wody. Słoik nr 1 uczniowie umieszczają w chłodnym pomieszczeniu lub na dworze, słoik nr 2 w klasie, słoik nr 3 w cieplarce lub na kaloryferze.

Uczniowie obserwują założone hodowle w kolejnych dniach, zapisują swoje obserwacje, uzupełniają wodę w słoikach.

  1. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie w kolejnych dniach od założenia hodowli zapisują swoje obserwacje. Notują liczbę nasion które wykiełkowały, obserwują rozwój roślin w różnych warunkach. Dokonują pomiarów długości pędów. Na podstawie obserwacji i uzyskanych danych uczniowie określają wpływ badanych czynników na kiełkowanie i rozwój fasoli. Wyciągają poprawne wnioski. Liderzy grup przedstawiają wyniki pracy swoich zespołów.

Pogadanka na temat różnorodności form nasion.

Nauczyciel przedstawia zestaw zdjęć „Nasiona wielkie i małe”

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel prezentuje znane nasiona różnych gatunków roślin, uczniowie rozpoznają je i nazywają.

Zadanie domowe

Nasiona ze względu na dużą zawartość składników odżywczych stanowią cenny pokarm. Podaj, jakie nasiona znajdują się w Twojej codziennej diecie.

Środki dydaktyczne

  • materiały multimedialne: galeria zdjęć „Nasiona wielkie i małe”

  • materiały multimedialne: ilustracja interaktywna „Budowa nasienia”

  • encyklopedia, podręcznik

  • komputery połączone z Internetem

  • szklane słoiki

  • gaza

  • gumki recepturki

  • woda

  • nasiona fasoli

  • nasiona różnych gatunków roślin

  • notatnik, długopis

  • linijka

Metody nauczania

  • ćwiczenia laboratoryjne

  • obserwacja

  • pogadanka

  • pokaz

Formy pracy

  • grupowa

  • indywidualna

  • zbiorowa

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody.

R1VqvXmXmMTKS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 108.50 KB w języku polskim
RTLE1pUDwi0Aq

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.31 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3