Naśladujemy ruchy ślimaka, ćwiczymy z obręczą ślizg w leżeniu
Naśladujemy ruchy ślimaka, - ćwiczymy z obręczą ślizg w leżeniu.
1. Cele lekcji
a) Umiejętności
Uczeń potrafi:
samodzielnie rozebrać się i ubrać.
przyjąć prawidłową postawę ciała.
maszerować w przysiadzie w rytm muzyki.
wykonywać czynności zgodnie z instrukcją nauczyciela
2. Metoda i forma pracy
metoda zabawowo – naśladowcza i metoda bezpośredniej celowości ruchu
Środki dydaktyczne
Ławeczki, obręcze, tarcze, płyta CD z muzyką spokojną, marszową i szybką.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zajęcia rozpoczynają czynności organizacyjno – porządkowe, które obejmują:
przygotowanie do ćwiczeń – przebieranie się w strój gimnastyczny,
zbiórkę,
powitanie,
wyjaśnienie celów lekcji.
Po zbiórce rozpoczynamy od ćwiczeń kształtujących: ramiona, nogi, tułów - po 5 ćwiczeń każdego rodzaju.
b) Faza realizacyjna
Po tej krótkiej rozgrzewce nauczyciel wprowadza ćwiczenia równowagi, zwinności: - przejście przodem po ławeczce z powolnym unoszeniem kolan, czworakowanie po ławeczce z asekuracją.
Gdy wszystkie dzieci wykonają ćwiczenia, proponuje zabawy: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Chodzi lisek koło drogi”.
Po zabawie dzieci przystępują do wykonania ćwiczeń sprawnościowych z elementami: (szybka zmiana ruchów na umówiony sygnał)
ślizgu w leżeniu przodem na ławeczce,
skoków zajęczych przez wyznaczone miejsca - tarcza,
wędrówki ociężałego niedźwiedzia w suchym basenie wypełnionym piłeczkami,
fruwania ptaszków,
skoków żabek na liście lilii wodnych – obręcze,
chowających się w domkach ślimaków.
Nauczyciel proponuje zabawę ruchową: „Wędrówka Ślimaka” – marsz w przysiadzie w zwolnionym tempie.
c) Faza podsumowująca
Po wykonaniu ćwiczeń prowadzący inicjuje zabawę „Wartownik”.
Następne ćwiczenie to przyjmowanie pozycji korektywnej na umówiony sygnał – leżenie przodem, „ślimak pokazuje rogi”, siad skrzyżny.
Po tym ćwiczeniu nauczyciel zarządza zbiórkę. Omawia zajęcia, udziela pochwał.
Przypomina o dyscyplinie w czasie przebierania się ze stroju gimnastycznego (kolejność czynności, składanie stroju itp.).
5. Bibliografia
Nowakowska K.: Wychowanie fizyczne w klasach I – III (Planowanie i organizacja). ZNP, Kielce 1994.
Łukasik S., Petkowicz H., Witkowska E..: Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1, Przewodnik metodyczny część 3. WSIP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
7. Czas trwania lekcji
45 minut