Nasz pisarz – Kornel Makuszyński
Nasz pisarz – Kornel Makuszyński
1. Cele lekcji
Cel ogólny: Czytanie ze zrozumieniem.
a) Wiadomości
Uczeń wie, kim był Kornel Makuszyński.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi udzielać odpowiedzi na pytania na podstawie przeczytanego tekstu.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy:
Pogadanka
Praktycznego działania
Forma pracy:
Indywidualna
Zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (arkusz szarego papieru, flamastry, kredki świecowe, blok rysunkowy)
Tekst z opowiadaniem Józefa Ondrusza Wspomnienie o Kornelu Makuszyńskim dla każdego ucznia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Pytania do uczniów – Kornel Makuszyński.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania Czy wiecie, kim był Kornel Makuszyński? Jakie książki napisał Kornel Makuszyński? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi i zapisują je na dużym arkuszu papieru. Nauczyciel prezentuje uczniom portret Kornela Makuszyńskiego (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Pogadanka – Wspomnienie o Kornelu Makuszyńskim.
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi tekst z opowiadaniem Józefa Ondrusza Wspomnienie o Kornelu Makuszyńskim. (Opowiadanie znajduje się w książce H. Małkowska‑Zegadło, M. Bober‑Pełzowska, Język polski. Całoroczna podróż. Klasa 3, Wydawnictwo JUKA, Warszawa 1999, strona 134‑135). Uczniowie zapoznają się z tekstem: najpierw głośno czyta nauczyciel, następnie uczniowie samodzielnie.
Propozycje pytań do uczniów po zapoznaniu się z tekstem:
O czym jest opowiadanie?
Kto jest bohaterem opowiadania?
Jakich znacie bohaterów książek Kornela Makuszyńskiego?
Jakie znacie tytuły książek Kornela Makuszyńskiego, na podstawie których zrobiono filmy?
Praktyczne działanie: Praca plastyczna – Bohater.
Uczniowie przy użyciu kredek świecowych wykonują portret ulubionego bohatera książki Kornela Makuszyńskiego, np. Koziołka Matołka, smoka wawelskiego. Gotowe prace prezentują na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podaje uczniom krótką biografię Kornela Makuszyńskiego (załącznik 2).
5. Bibliografia
Małkowska‑Zegadło H., Bober‑Pełzowska M., Język polski. Całoroczna podróż. klasa 3, Wydawnictwo JUKA, Warszawa 1999.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kornel_Makuszy%C5%84ski
http://ksiazki.wp.pl/k/a/150/93/9399.jpg
6. Załączniki
a) Materiały dla nauczyciela – Kornel Makuszyński
Załącznik 1.
Kornel Makuszyński – portret
b) Biografia Kornela Makuszyńskiego
Załącznik 2.
Kornel Makuszyński urodził się w 1884 roku w Stryju, a zmarł w 1953 roku w Zakopanem. To polski poeta, prozaik, krytyk teatralny, publicysta. Uczęszczał do IV Gimnazjum im. Jana Długosza we Lwowie. W wieku 14 lat zaczął pisać wiersze. Pierwsze wiersze opublikował, mając 16 lat. Ukończył Wydział Filologiczny Uniwersytetu Lwowskiego, studiował w Paryżu. Do Polski wrócił po zakończeniu wojny w 1918 roku.
Kornel Makuszyński za swoją twórczość otrzymał członkowstwo Polskiej Akademii Literatury, państwową nagrodę literacką, nagrodę PAL Złoty Wawrzyn i honorowe obywatelstwo Zakopanego. Został pochowany w Zakopanem. W Zakopanem znajduje się też jego muzeum.
Twórczość Makuszyńskiego to: 120 Przygód Koziołka Matołka, O dwóch takich, co ukradli księżyc, Panna z mokrą głową, Awantura o Basię, Szatan z siódmej klasy, O wawelskim smoku, Szaleństwa panny Ewy, Awantury i wybryki małej małpki Fiki‑miki.
c) Zadanie domowe
W domu postaraj się samodzielnie rozwiązać krzyżówkę.
Pytania do krzyżówki:
1. Imię małpki, bohaterki książeczki Kornela Makuszyńskiego … (Fiki‑Miki)
2. Kornel opisywał śmieszne przygody koziołka … (Matołka)
3. Miasto, w którym przebywał i umarł Makuszyński to … (Zakopane)
4. Jedna z książek Makuszyńskiego to … o Basię (awantura)
5. Był nim również Kornel Makuszyński … (pisarz)
6. … z siódmej klasy to tytuł jednej z książek Kornela (szatan)
7. Miasto, w którym studiował nasz pisarz to … (Paryż)
8. Pisał je Makuszyński dla dzieci i młodzieży … (książki)
9. Kraj, w którym urodził się i żył Makuszyński to … (Polska)
10. Makuszyński uczęszczał do IV Gimnazjum we … (Lwowie)
1 | ||||||||||
2 | ||||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
6 | ||||||||||
7 | ||||||||||
8 | ||||||||||
9 | ||||||||||
10 |
Rozwiązanie krzyżówki: …………………………………………………………..………………..
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji nauczania zintegrowanego jest przeznaczony dla klasy trzeciej szkoły podstawowej.