Nasza klasa i jej prawa
Nasza klasa i jej prawa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady obowiązujące na zajęciach wiedzy o społeczeństwie,
rozumie pojęcie prawa i obowiązku.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi sformułować kilka prostych praw i obowiązków ucznia,
potrafi dokonać oceny sformułowania,
pracuje w zespole.
c) Postawy
Uczeń nawiązuje kontakt z przedstawicielem społeczności lokalnej i kształci postawy obywatelskie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda sześć‑trzy‑pięć, prezentacja, burza mózgów, praca w zespole, praca z klasą
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przygotowuje 6 kart pracy (załącznik 1). Na tablicy nauczyciel zapisuje problem: „Prawo w naszej klasie”. Wyjaśnia uczniom, że ich zadaniem będzie sformułować zasady, jakie powinny obowiązywać w klasie na lekcjach wiedzy o społeczeństwie. Nauczyciel w toku rozmowy nauczającej wyjaśnia pojęcie prawa i obowiązku.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na 6 zespołów.
Nauczyciel wraz z uczniami organizuje salę lekcyjną tak, aby zespoły umiejscowione były na obwodzie koła.
Nauczyciel wyjaśnia zespołom zasady pracy i rozdaje uczniom karty pracy. Zadaniem zespołów jest sformułowanie trzech zasad (praw i obowiązków), które ich zdaniem powinny być respektowane na zajęciach wiedzy o społeczeństwie. Należy je wpisać w ponumerowane pola na karcie ćwiczeń. Na wykonanie zadania grupy mają 5 minut. Na hasło „start” grupy przekazują sobie karty ćwiczeń w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Zespoły zapoznają się z pomysłami zapisanymi przez poprzedników, dopisują swoje 3 kolejne pomysły. Po pięciu rundkach rubryki w karcie ćwiczeń powinny być zapisane.
Przedstawiciele zespołów prezentują wyniki pracy.
Uczniowie dokonują oceny pomysłów i wybierają najbardziej wartościowe. Każdy zespół podaje po trzy hasła ze swojego arkusza, które uważa za najistotniejsze. Uczeń – ochotnik zapisuje propozycje na tablicy. W drodze głosowania (każdy uczeń może głosować tylko 3 razy, oddając po jednym glosie) uczniowie wybierają 6 zasad i zapisują je w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, aby w oparciu o opracowane zasady spróbowali uzupełnić zdania: Jeśli mam prawo do ….., to obowiązkiem (kogo?)……….jest (co?) ………….. .
Jeśli mam obowiązek …………, to prawem (kogo?) …….. jest (co?) …………… .
Przykładowo: Jeśli mam prawo do sprawiedliwej oceny, to znaczy, że obowiązkiem nauczyciela jest stosować jasne kryteria oceny. Jeśli moim obowiązkiem jest słuchać, kiedy mówią inni, to znaczy, że nie powinienem przeszkadzać kolegom, kiedy zabierają glos.
5. Bibliografia
E. Brudnik, A. Muszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Zasady obowiązujące na lekcjach wiedzy o społeczeństwie: nasze prawa i obowiązki. | ||
b) Zadanie domowe
Wybrany przez klasę zespół redakcyjny opracowuje w ramach pracy domowej plakat „Nasze prawa na lekcjach wiedzy o społeczeństwie”.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Schemat zajęć można wykorzystać na lekcji dowolnego przedmiotu, kiedy nauczyciel zawiera kontrakt z uczniami. Uzupełnieniem zajęć może być praca domowa, w ramach której uczniowie opracują mapę obowiązków i praw, jakie mają w domu.