Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nasza klasa i jej prawa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady obowiązujące na zajęciach wiedzy o społeczeństwie,

  • rozumie pojęcie prawa i obowiązku.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi sformułować kilka prostych praw i obowiązków ucznia,

  • potrafi dokonać oceny sformułowania,

  • pracuje w zespole.

c) Postawy

Uczeń nawiązuje kontakt z przedstawicielem społeczności lokalnej i kształci postawy obywatelskie.

2. Metoda i forma pracy

Metoda sześć‑trzy‑pięć, prezentacja, burza mózgów, praca w zespole, praca z klasą

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przygotowuje 6 kart pracy (załącznik 1). Na tablicy nauczyciel zapisuje problem: „Prawo w naszej klasie”. Wyjaśnia uczniom, że ich zadaniem będzie sformułować zasady, jakie powinny obowiązywać w klasie na lekcjach wiedzy o społeczeństwie. Nauczyciel w toku rozmowy nauczającej wyjaśnia pojęcie prawa i obowiązku.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 6 zespołów.

  2. Nauczyciel wraz z uczniami organizuje salę lekcyjną tak, aby zespoły umiejscowione były na obwodzie koła.

  3. Nauczyciel wyjaśnia zespołom zasady pracy i rozdaje uczniom karty pracy. Zadaniem zespołów jest sformułowanie trzech zasad (praw i obowiązków), które ich zdaniem powinny być respektowane na zajęciach wiedzy o społeczeństwie. Należy je wpisać w ponumerowane pola na karcie ćwiczeń. Na wykonanie zadania grupy mają 5 minut. Na hasło „start” grupy przekazują sobie karty ćwiczeń w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Zespoły zapoznają się z pomysłami zapisanymi przez poprzedników, dopisują swoje 3 kolejne pomysły. Po pięciu rundkach rubryki w karcie ćwiczeń powinny być zapisane.

  4. Przedstawiciele zespołów prezentują wyniki pracy.

  5. Uczniowie dokonują oceny pomysłów i wybierają najbardziej wartościowe. Każdy zespół podaje po trzy hasła ze swojego arkusza, które uważa za najistotniejsze. Uczeń – ochotnik zapisuje propozycje na tablicy. W drodze głosowania (każdy uczeń może głosować tylko 3 razy, oddając po jednym glosie) uczniowie wybierają 6 zasad i zapisują je w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, aby w oparciu o opracowane zasady spróbowali uzupełnić zdania: Jeśli mam prawo do ….., to obowiązkiem (kogo?)……….jest (co?) ………….. .

Jeśli mam obowiązek …………, to prawem (kogo?) …….. jest (co?) …………… .

Przykładowo: Jeśli mam prawo do sprawiedliwej oceny, to znaczy, że obowiązkiem nauczyciela jest stosować jasne kryteria oceny. Jeśli moim obowiązkiem jest słuchać, kiedy mówią inni, to znaczy, że nie powinienem przeszkadzać kolegom, kiedy zabierają glos.

5. Bibliografia

  1. E. Brudnik, A. Muszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.

  2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Zasady obowiązujące na lekcjach wiedzy o społeczeństwie: nasze prawa i obowiązki.

b) Zadanie domowe

Wybrany przez klasę zespół redakcyjny opracowuje w ramach pracy domowej plakat „Nasze prawa na lekcjach wiedzy o społeczeństwie”.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Schemat zajęć można wykorzystać na lekcji dowolnego przedmiotu, kiedy nauczyciel zawiera kontrakt z uczniami. Uzupełnieniem zajęć może być praca domowa, w ramach której uczniowie opracują mapę obowiązków i praw, jakie mają w domu.

RDtu4VomNT7gZ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.93 KB w języku polskim
RBus55SRmhVOj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim