Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nasza klasa urządza przedstawienie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść legendy Wars i Sawa,

  • wyjaśnia pojęcia: teatr, aktor, reżyser, rekwizyty, scena, rola.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi czytać tekst z podziałem na role,

  • umie wykonać proste rekwizyty,

  • potrafi wykorzystać umiejętności matematyczne w praktyce,

  • potrafi rozwiązać wybierankę.

c) Postawy

Uczeń:

  • współdziała w grupie,

  • podejmuje próby twórczej ekspresji słownej, muzycznej i ruchowej,

  • zapewnia wygodę i bezpieczeństwo na widowni.

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (rekwizyty, stroje), problemowa (działanie praktyczne, inscenizacja).

Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Wybieranka, instrumenty muzyczne, tekst legendy Wars i Sawa (podręcznik, s. 28‑29), karton, tektura, klej, nożyczki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Rozwiązywanie wybieranki przez uczniów (załącznik 1).

  2. Rozmowa na temat przedstawień teatralnych:

  • gdzie możemy oglądać przedstawienia?

  • kto występuje w przedstawieniach?

  • za co odpowiedzialny jest reżyser, scenograf, scenarzysta?

  • jak należy zachować się w czasie przedstawienia teatralnego?

b) Faza realizacyjna

  1. Ustalenie planu zajęć związanych z wystawieniem legendy Wars i Sawa:

  • przypomnienie treści legendy,

  • przygotowanie scenariusza,

  • przydzielenie ról,

  • próby czytania tekstu z podziałem na role.

  1. Opracowanie scenografii:

  • prace nad oprawą muzyczno‑akustyczną: tworzenie melodii do słów wiersza Siedem fal (podręcznik, s. 31),

  • ilustrowanie zjawisk akustycznych za pomocą instrumentów muzycznych,

  • przygotowanie rekwizytów zaprojektowanych przez dzieci,

  • przygotowanie strojów i elementów dekoracyjnych.

  1. Przygotowanie sceny i widowni:

  • ustawienie krzesełek i ławeczek,

  • zawieszenie dekoracji.

  1. Przedstawienie legendy młodszym kolegom i koleżankom.

  2. Podsumowanie pracy i ocena aktywności uczniów za wkład i wysiłek.

  3. Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 20 – uczniowie wykonują działania na tablicy (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

Wykonanie ilustracji ulubionego fragmentu legendy.

5. Bibliografia

  1. Kapica G., Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1986.

  2. Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.

  3. Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.

  4. Postolska B., Skórka E., Śliwerska W., Matematyka inaczej, Impuls, Kraków 1993.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Odszukaj litery w następujących polach wybieranki: 1C, 2F, 3A, 4C, 5A i odczytaj hasło.

A

B

C

D

E

F

G

H

1

S

Z

T

U

K

A

2

R

E

Ż

Y

S

E

R

3

A

F

I

S

Z

4

A

K

T

O

R

5

R

E

K

W

I

Z

Y

T

Załącznik 2

Wpisz w odpowiednie pola sumy.

R1UBIYEF9WHLG

b) Wpisz w odpowiednie pola różnice.

ReIpzWj5RfaEU

7. Czas trwania lekcji

4 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.

Przedstawienie można wystawić w sali lekcyjnej lub gimnastycznej.

RcJlcVZ9YxBaN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.06 KB w języku polskim
R1PMWxo5xHSTd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 31.00 KB w języku polskim