Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „NASZE LASY”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Nasze lasy.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (4.7) [uczeń] rozpoznaje i nazywa warstwy lasu, charakteryzuje panujące w nich warunki abiotyczne.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Wymienia gatunki roślin i zwierząt występujących w poszczególnych warstwach lasu.

Rozpoznaje główne gatunki drzew liściastych i iglastych.

Odróżnia las iglasty, liściasty i mieszany.

Omawia budowę warstwową lasu.

Charakteryzuje warunki abiotyczne ściółki leśnej.

Charakteryzuje warunki abiotyczne runa leśnego.

Charakteryzuje warunki abiotyczne panujące w warstwie podszytu.

Charakteryzuje warunki abiotyczne w warstwie koron drzew.

Omawia rolę lasów w przyrodzie.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Objaśnia, z czego wynika zróżnicowanie warunków abiotycznych w poszczególnych warstwach lasu.

Rozumie konieczność ochrony lasów.

Rozumie wpływ człowieka na środowisko.

Poznaje zasady właściwego zachowania się w lesie i sposoby ochrony lasów.

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Kompetencje informatyczne.

  • Umiejętność uczenia się.

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Uczniowie próbują zdefiniować czym jest las i odpowiedzieć na pytania: Czy las to tylko drzewa? Czy każdy las jest taki sam? W dyskusji kierowanej określają las jako charakterystyczny dla danego klimatu kompleks roślinności (drzew, krzewów, drobnych roślin) i zwierząt, pozostające ze sobą we wzajemnych zależnościach.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel przedstawia warstwową budowę lasu i objaśnia, że warunki abiotyczne panujące w poszczególnych warstwach nie są jednakowe.

Uczniowie w parach zastanawiają się, z czego wynikają i na czym polegają te różnice. Wspólnie omawiają swoje pomysły. Oczekiwane odpowiedzi:

- W koronach drzew hula wiatr i świeci słońce.

- Do głębszych warstw dociera coraz mniej światła.

- W runie leśnym jest chłodno, ciemno i wilgotno.

Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną „Warstwy lasu”.

Nauczyciel sprawdza informacje zapamiętane z ilustracji. Uczniowie indywidualnie uzupełniają tabelkę, przyporządkowując składniki do odpowiednich pięter. Wskazani uczniowie odczytują i notują na tablicy prawidłowe rozwiązania.

Ściółka

Runo leśne

Podszyt

Korony drzew

Składniki: sosna, jarzębina, nasiona dębu, paproć, podgrzybek, odchody zwierząt, brzoza, lipa, młody dąb, dziki bez, mech, świerk, poziomka, opadłe gałęzie dębu, malina, opadłe liście dębu.

Uczniowie w dyskusji kierowanej określają, jakie lasy najczęściej występują w ich okolicy i jakie gatunki roślinności można w nich spotkać. Wymieniają funkcje, jakie spełniają lasy.

Nauczyciel przedstawia prezentację „Polskie lasy”.

Uczniowie dzielą się na zespoły kilkuosobowe. Zastanawiają się nad działaniami, które mogą chronić lasy. Przedstawiciele prezentują pomysły zespołów.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie wnioskują, że istnienie lasów jest warunkiem koniecznym do utrzymania życia na Ziemi. Wspólnie podkreślają konieczność dbania o to, by było ich jak najwięcej. Nazywają las środowiskiem życia wielu gatunków roślin i schronieniem dla zwierząt, ponownie wymieniają nazwy wyróżnianych czterech warstw lasu.

Środki dydaktyczne

  • Materiały multimedialne: prezentacja „Polskie lasy”.

  • Ilustracja interaktywna „Warstwy lasu”.

  • Stanowiska komputerowe.

Metody nauczania

  • Pogadanka.

  • Dyskusja.

  • Pokaz.

Formy pracy

  • System klasowo‑lekcyjny.

  • Praca indywidualna.

  • Praca w parach.

  • Praca grupowa.

  • Praca zbiorowa.

Praca domowa

  1. Scharakteryzuj warunki panujące w warstwie runa leśnego. Podaj przykłady występujących tu zwierząt i roślin.

  2. Opisz zasady właściwego zachowania się w lesie.

Zadanie dla chętnych

Wybierz się do najbliższego lasu. Rozpoznaj i zanotuj zwierzęta i rośliny żyjące w poszczególnych warstwach.

Lista załączników multimedialnych

Ilustracja interaktywna „Warstwy lasu”

Prezentacja multimedialna „Polskie lasy”

R174lCFuEbEBP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 103.50 KB w języku polskim
R1NnQ9w0n5VcA

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.20 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3