Nasze lasy
SCENARIUSZ ZAJĘĆ „NASZE LASY”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Nasze lasy.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (4.7) [uczeń] rozpoznaje i nazywa warstwy lasu, charakteryzuje panujące w nich warunki abiotyczne.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Wymienia gatunki roślin i zwierząt występujących w poszczególnych warstwach lasu. |
Rozpoznaje główne gatunki drzew liściastych i iglastych. | |
Odróżnia las iglasty, liściasty i mieszany. | |
Omawia budowę warstwową lasu. | |
Charakteryzuje warunki abiotyczne ściółki leśnej. | |
Charakteryzuje warunki abiotyczne runa leśnego. | |
Charakteryzuje warunki abiotyczne panujące w warstwie podszytu. | |
Charakteryzuje warunki abiotyczne w warstwie koron drzew. | |
Omawia rolę lasów w przyrodzie. |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Objaśnia, z czego wynika zróżnicowanie warunków abiotycznych w poszczególnych warstwach lasu. |
Rozumie konieczność ochrony lasów. | |
Rozumie wpływ człowieka na środowisko. | |
Poznaje zasady właściwego zachowania się w lesie i sposoby ochrony lasów. |
Kompetencje kluczowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Kompetencje informatyczne.
Umiejętność uczenia się.
Etapy lekcji
Wstęp:
Uczniowie próbują zdefiniować czym jest las i odpowiedzieć na pytania: Czy las to tylko drzewa? Czy każdy las jest taki sam? W dyskusji kierowanej określają las jako charakterystyczny dla danego klimatu kompleks roślinności (drzew, krzewów, drobnych roślin) i zwierząt, pozostające ze sobą we wzajemnych zależnościach.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel przedstawia warstwową budowę lasu i objaśnia, że warunki abiotyczne panujące w poszczególnych warstwach nie są jednakowe.
Uczniowie w parach zastanawiają się, z czego wynikają i na czym polegają te różnice. Wspólnie omawiają swoje pomysły. Oczekiwane odpowiedzi:
- W koronach drzew hula wiatr i świeci słońce.
- Do głębszych warstw dociera coraz mniej światła.
- W runie leśnym jest chłodno, ciemno i wilgotno.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną „Warstwy lasu”.
Nauczyciel sprawdza informacje zapamiętane z ilustracji. Uczniowie indywidualnie uzupełniają tabelkę, przyporządkowując składniki do odpowiednich pięter. Wskazani uczniowie odczytują i notują na tablicy prawidłowe rozwiązania.
Ściółka | Runo leśne | Podszyt | Korony drzew |
Składniki: sosna, jarzębina, nasiona dębu, paproć, podgrzybek, odchody zwierząt, brzoza, lipa, młody dąb, dziki bez, mech, świerk, poziomka, opadłe gałęzie dębu, malina, opadłe liście dębu.
Uczniowie w dyskusji kierowanej określają, jakie lasy najczęściej występują w ich okolicy i jakie gatunki roślinności można w nich spotkać. Wymieniają funkcje, jakie spełniają lasy.
Nauczyciel przedstawia prezentację „Polskie lasy”.
Uczniowie dzielą się na zespoły kilkuosobowe. Zastanawiają się nad działaniami, które mogą chronić lasy. Przedstawiciele prezentują pomysły zespołów.
Podsumowanie:
Uczniowie wnioskują, że istnienie lasów jest warunkiem koniecznym do utrzymania życia na Ziemi. Wspólnie podkreślają konieczność dbania o to, by było ich jak najwięcej. Nazywają las środowiskiem życia wielu gatunków roślin i schronieniem dla zwierząt, ponownie wymieniają nazwy wyróżnianych czterech warstw lasu.
Środki dydaktyczne
Materiały multimedialne: prezentacja „Polskie lasy”.
Ilustracja interaktywna „Warstwy lasu”.
Stanowiska komputerowe.
Metody nauczania
Pogadanka.
Dyskusja.
Pokaz.
Formy pracy
System klasowo‑lekcyjny.
Praca indywidualna.
Praca w parach.
Praca grupowa.
Praca zbiorowa.
Praca domowa
Scharakteryzuj warunki panujące w warstwie runa leśnego. Podaj przykłady występujących tu zwierząt i roślin.
Opisz zasady właściwego zachowania się w lesie.
Zadanie dla chętnych
Wybierz się do najbliższego lasu. Rozpoznaj i zanotuj zwierzęta i rośliny żyjące w poszczególnych warstwach.
Lista załączników multimedialnych
Ilustracja interaktywna „Warstwy lasu”
Prezentacja multimedialna „Polskie lasy”