Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę I, edukacja polonistyczna

Temat: Nasze ulubione lektury

Treści kształcenia:

2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:

b) zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste i krótkie teksty.

Dodatkowe:

Edukacja polonistyczna

2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:

c) pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii).

d) posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

e) interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela.

f) korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Słucha uważnie i ze zrozumieniem utworów literackich,

  • Czyta ze zrozumieniem krótkie fragmenty lektur,

  • Wypowiada się pełnymi zdaniami na określony temat,

  • Potrafi wymienić swoje ulubione lektury,

  • Potrafi opowiedzieć o swojej ulubionej książce,

  • Stosuje wielką literę w pisowni tytułów i nazwisk,

  • Potrafi uzupełnić brakujące litery w podanym tekście,

  • Układa wyrazy i zdania z rozsypanki literowej i sylabowej,

  • Poprawnie przepisuje wyrazy i zdania,

  • Współpracuje w grupie w celu jak najlepszego wykonania zadania.

Nabywane umiejętności:

Uczeń rozwija umiejętność:

  • Uważnego słuchania,

  • Czytania ze zrozumieniem,

  • Mówienia,

  • Pisania,

  • Współpracy w grupie.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Zasób multimedialny: film „Śledztwo w sprawie zaginionych literek”,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, rzutnik, tablica interaktywna,

  • Karta pracy (załącznik do scenariusza),

  • Karteczki z literami wyrazu „CZYTAMY” dla każdej grupy w nagrodę za poprawnie wykonane zadania,

  • Fragmenty tekstów z lektury dziecięcej „Kopciuszek”Indeks górny 1, „Czerwony Kapturek”Indeks górny 2, „Lokomotywa”Indeks górny 3 (wydrukowane na kartkach),

  • Kartoniki z nazwami rekwizytów do wybranych tekstów (czerwona czapeczka, pantofelek, wagon),

  • Różne książki zgromadzone w klasie, w tym ww. tytuły,

  • Rozsypanka sylabowa dla każdej grupy („Umiemy już czytać i pisać”),

  • Przybory do pisania; zeszyty.

Metody nauczania:

  • Podająca: wyjaśnienia,

  • Aktywizujące: zabawa, gra dydaktyczna,

  • Eksponująca: film,

  • Praktyczna: praktycznego działania.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Indywidualna jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Nauczyciel przed zajęciami rysuje na tablicy/kartonie diagram. Podczas rozwiązywania logogryfu w trakcie lekcji zapisuje odpowiedzi, niektóre litery zaznaczając kolorem:

I

L

U

S

T

R

A

T

O

R

W

I

E

R

S

Z

O

K

Ł

A

D

K

A

T

Y

T

U

Ł

A

U

T

O

R

S

T

R

O

N

Y

Z

A

K

Ł

A

D

K

A

Etap wstępny

Nauczyciel wita uczniów. Wprowadzając ich w temat zajęć, proponuje wspólne rozwiązywanie logogryfu z hasłem.

  1. Wykonuje ilustracje do książki (ilustrator).

  2. Utwór poetycki, dla dzieci najczęściej rymowany (wiersz).

  3. Oprawa książki (okładka).

  4. Na okładce i na pierwszej stronie książki (tytuł).

  5. Twórca, np. dzieła literackiego (książki), naukowego, dzieła sztuki (autor).

  6. Każda kartka ma dwie… (strony).

  7. Używa się jej, żeby zaznaczyć miejsce, w którym skończyliśmy czytanie (zakładka).

Po rozwiązaniu krzyżówki dzieci wyjaśniają hasło: „Lektura”. Nauczyciel inicjuje rozmowę ukierunkowaną pytaniami: „Co to jest lektura?”, „Jakie są twoje ulubione lektury?”.

Uwaga: Jeśli dzieci mają kłopot z wyjaśnieniem pojęcia „lektura”, nauczyciel podaje prostą definicję: lektura – książka polecona do przeczytania; coś, co się czyta; a także sama czynność czytania (trzy znaczenia).

Etap realizacji

Gra dydaktyczna: „Jaka to lektura?”

Dzieci pracują w grupach – otrzymują kartoniki z nazwami rekwizytów z wybranych lektur dziecięcych. Do każdego rekwizytu przypięta jest zagadka dotycząca lektury – fragment tekstu („Kopciuszek”: pantofelek, „Czerwony Kapturek”: koszyk, „Lokomotywa”: koło). Uczniowie odczytują teksty i odgadują tytuły utworów. Następnie wybierają ze zbioru książek zgromadzonego w klasie odpowiednie egzemplarze i sprawdzają, czy dobrze odgadli ich tytuły.

Proponowane teksty:

Tytuł utworu: ………………………………………………………………

(…) Teraz wilk, przebrany już w czepek i szal babci, leżał w łóżku. Próbując naśladować cichutki, drżący głosik staruszki, odpowiedział:

– Naciśnij klamkę i wejdź, moja wnuczko!

– Jaki ty masz gruby głos – zdziwiła się dziewczynka.

– A to dlatego, żeby cię lepiej powitać – odrzekł wilk.

– Babciu, jakie ty masz wielkie oczy!

– To po to, żeby cię lepiej widzieć…

– I jakie ty masz wielkie ręce! – wykrzyknęła dziewczynka, zbliżając się do łóżka babci.

– A to po to, żeby cię lepiej uściskać – wilk na to.

– Jakie ty masz wielkie zęby – wyszeptała dziewczynka słabnącym głosem.

– A to po to, żeby cię zjeść – warknął wilk i wyskoczywszy z łóżka, połknął dziewczynkę. (…)

Tytuł utworu: ………………………………………………………………

Dawno, dawno temu (…) żyła sobie pewna nieszczęśliwa dziewczynka. Po śmierci matki jej ojciec ożenił się z kobietą, która nienawidziła pasierbicy.

Serdeczne myśli, czułe pieszczoty – wszystko to było dla dwóch córek macochy. I nie tylko to, ale także suknie, pantofelki, szale, pyszne jedzenie, miękkie łóżka i wszelkie inne wygody. To wszystko było przeznaczone dla leniwych córek, a dla biednej, nieszczęśliwej dziewczynki nie było nic. Żadnych sukienek poza tymi, które wyrzucały jej przybrane siostry. Żadnych smakołyków, tylko okruchy ze stołu. Nigdy odpoczynku ani jakiejkolwiek wygody (…).

Cały dzień musiała ciężko pracować i tylko wieczorami pozwalano jej na chwilę usiąść przy kominie (…).

Pewnego dnia na dworze królewskim miał się odbyć bal, podczas którego królewicz wybierze sobie żonę. Dziewczynka nawet nie ośmieliła się zapytać: - A ja, czy mogę pójść na ten bal?? Dobrze domyślała się, jaka będzie odpowiedź.

– Ty? Ty, moja droga, zostajesz w domu. Masz zmyć naczynia, wyszorować podłogi i pościelić siostrom łóżka. Wrócą zmęczone i bardzo śpiące (…).

Tytuł utworu: ………………………………………………………………

(…)

Wagony do niej podoczepiali

Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,

I pełno ludzi w każdym wagonie,

A w jednym krowy, a w drugim konie,

A w trzecim siedzą same grubasy,

Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy.

A czwarty wagon pełen bananów,

A w piątym stoi sześć fortepianów,

W szóstym armata, o ! jaka wielka!

Pod każdym kołem żelazna belka!

W siódmym dębowe stoły i szafy,

W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,

W dziewiątym – same tuczone świnie,

W dziesiątym – kufry, paki i skrzynie,

A tych wagonów jest ze czterdzieści,

Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści. (…)

Każda grupa (przedstawiciel) prezentuje wykonanie zadania na forum klasy. Dzieci słuchają i ewentualnie uzupełniają wypowiedzi danego zespołu. Na zakończenie zabawy uczniowie zapisują w zeszytach tytuły odgadniętych utworów; nauczyciel zwraca uwagę na ich pisownię (wielka litera).

Uwaga: Za poprawne wykonanie zadania grupa otrzymuje w nagrodę karteczki z literami (za każdy utwór – jedna litera). Dzieci zachowują karteczki, bo na koniec lekcji z zebranych liter utworzą hasło: „Czytamy”. Nauczyciel ma przygotowany zestaw liter dla każdej grupy, ale wybiera je losowo, żeby dzieci nie odgadły hasła od razu.

Kolejny etap zajęć inicjuje oglądanie filmu z zasobu multimedialnego. Przed projekcją nauczyciel prosi, by dzieci zapamiętały i zanotowały, jakich liter brakowało w wierszu – po emisji pierwszej części materiału uczniowie odgadują brakujące sylaby i tworzące je litery.

Prowadzący zajęcia odtwarza następnie drugi fragment filmu; dzieci otrzymują polecenie czytania i słuchania tekstu z zaznaczonymi literami, których wcześniej brakowało.

Uczniowie wykonują zadanie pt. „Jestem detektywem” (z karty pracy). Odczytanie hasła: „Julian Tuwim”.

Uwaga: Dzieci w grupach sprawdzają poprawność wykonanego zadania. W nagrodę zespół otrzymuje dwie kolejne litery.

Następnie uczniowie układają z rozsypanki sylabowej zdanie: „Umiemy już czytać i pisać”.

U

MIE

MY

JUŻ

CZY

TAĆ

I

PI

SAĆ.

Każda grupa otrzymuje zdanie pocięte na sylaby; dzieci wspólnie układają zdanie i każdy zapisuje je w swoim zeszycie. Za poprawne wykonanie zadania drużyny otrzymują dwie kolejne litery.

Etap końcowy

Podsumowanie zajęć – wspólne (w grupach) układanie hasła z otrzymanych w czasie lekcji liter: „Czytamy”. Następnie nauczyciel proponuje zabawę w kręgu: „Wyobraź sobie, że w środku kręgu stoi zaczarowana skrzynia. Możesz z niej wyjąć swoją ulubioną książkę. Co to za książka? Opowiedz o niej kolegom”. Zabawa powinna być prowadzona tak, by każde dziecko mogło się wypowiedzieć.

Zadanie pracy domowej:

Napisz w zeszycie tytuł i autora swojej ulubionej lektury.

Dodatkowo:

Nauczyciel może dzień wcześniej zapowiedzieć, aby każde dziecko przyniosło na zajęcia swoją ulubioną książkę.


  1. Proponowane źródło: Jacob i Wilhelm Grimm, Kopciuszek, [w:] tychże, Baśnie według braci Grimm, Firma Księgarska J i K Olesiejuk Inwestycje, Warszawa 2004.

  2. Proponowane źródło: Jacob i Wilhelm Grimm, Czerwony Kapturek, [w:] tamże.

  3. Proponowane źródło: Julian Tuwim, Lokomotywa, G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań 2007.

RLxMOgqCI7T1a

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 138.50 KB w języku polskim
R1coAF6ONY2e5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 138.50 KB w języku polskim
RDIiW1wyzH9lb

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 138.50 KB w języku polskim
RTPxyrLN5hNXX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 125.00 KB w języku polskim
R1W5JoNBlp2uX

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 88.79 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3