| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.3.b) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury; opisuje ich cechy charakterystyczne (posługując się elementarnymi terminami właściwymi dla tych dziedzin działalności twórczej). |
| |
| Nasze zabytki – zwiedzamy Polskę |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna najważniejsze zabytki sztuki polskiej,
wypowiada się na temat znanych dzieł sztuki,
posługuje się podstawowymi pojęciami w opisie dzieł
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi wskazać na mapie lokalizacje ważnych dzieł architektury i sztuk plastycznych,
potrafi korzystać z przekazów medialnych,
wyszukuje informacji na określony temat
|
| postawy:
kształtowanie postawy obywatelskiej,
propagowanie wartości patriotycznych,
budzenie szacunku dla dzieł należących do polskiego dziedzictwa narodowego
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (wklejanie). |
| |
| |
| |
| albumy z zabytkami sztuki polskiej, widokówki z zabytkami polskimi, reprodukcje dzieł sztuki polskiej |
w tym zasoby multimedialne: | Aplikacja do przyporządkowywania/ przypisywania spośród podanych zasobów właściwych pojęć/ cech dziełom architektury i sztuk plastycznych. |
| |
| Konturowe mapy Polski z zaznaczonymi miastami. |
| |
|
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel może rozpocząć lekcję dowolnym wierszem o ojczyźnie, np. wierszyk Elżbiety H. Krystek‑Jones „Polska ([http://elzbieta‑jones.blog.onet.pl/2010/09/19/polska‑3/](http://elzbieta‑jones.blog.onet.pl/2010/09/19/polska‑3/)). Następnie z wiersza nauczyciel wskazuje na kolumnę Zygmunta jako ważny zabytek Warszawy. Opowiada uczniom, że każde miasto ma swój zabytek, który jest dla jego symbolem.
|
faza wprowadzająca: (8 min.) | |
faza realizacyjna: (32 min.) |
Nauczyciel opowiada o ważnych dla Polski zabytkach sztuki, pokazując jednocześnie widokówki, albumy oraz reprodukcje, utrwalając z uczniami nazwy miast, w których się znajdują wskazane zabytki.
Uczniowie korzystają z aplikacji do przypisywania dziełom ich cech. Zadanie wykonują dwa razy w celu utrwalenia.
Następnie nauczyciel rozdaje uczniom konturowe mapy Polski z zaznaczonymi miastami. Uczniowie wpisują obok miasta nazwę najważniejszego zabytku lub dzieła, które się w nim znajduje. Następnie wklejają skserowane ilustracje tych dzieł.
|
faza podsumowująca: (5 min.) |
Nauczyciel sprawdza ćwiczenie i omawia poprawność jego wykonania.
Nagradza uczniów oceną wyrażoną stopniem
|