Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nasze zainteresowania

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie:

  • co to jest hobby,

  • czym on się interesuje,

  • czym interesują się jego koledzy.

b) Umiejętności

Uczeń umie:

  • określić sposoby rozwijania swoich zdolności i umiejętności,

  • podać osoby z życia publicznego, którym zainteresowania pozwoliły wydobyć się z nałogów.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca z klasą, praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

Cytat

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel po sprawdzeniu obecności prosi uczniów o ustawienie krzeseł w krąg. Zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat słów Williama Szekspira: „ … Ktoś, kto muzyki w samym sobie nie ma, kogo nie wzrusza słodycz zgodnych dźwięków, to człowiek zdolny do zdrad, spisków, gwałtu; (…) Takiemu nigdy nie ufaj….”

  2. Uczniowie przedstawiają swoje zainteresowania, odpowiadają na zadawane im z klasy pytania (gra na zasadzie: sto pytań do...).

  3. Nauczyciel – wychowawca przedstawia swoje zainteresowania, opowiada o tym, dlaczego jest nauczycielem danego przedmiotu, co skłoniło go do wybrania tego trudnego zawodu, opowiada o swoich zainteresowaniach pozazawodowych, a następnie odpowiada na pytania zadawane przez uczniów, uprzedzając ich przy tym, że mogą nie uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania.

  4. Uczniowie przestawiają znane postaci publiczne (np. ze świata muzyki), których zainteresowania pozwoliły wydobyć się z nałogu, depresji…itp.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji i wnioski.

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki, szpilki i pisaki. Każdy uczeń przypina sobie karteczkę na plecach. Zadanie polega na tym, że jeden uczeń podchodzi do drugiego i wpisuje, co zapamiętał o jego zainteresowaniach, składając przy tym swój podpis, np. Kasia podchodzi do Basi i pisze na karteczce Kasi: „ Interesujesz się muzyką, grasz na kontrabasie, chodzisz do szkoły muzycznej… Basia”.

Po zakończeniu zabawy każdy uczeń na odwrocie podpisuje swoją kartkę i oddaje ją nauczycielowi.

5. Bibliografia

M. Będzińska, K. Będziński, Lekcje wychowawcze, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2003.

6. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja może stanowić równocześnie przygotowanie do następnej godziny wychowawczej, na której będzie omawiany temat „Koleżeństwo a przyjaźń”. Nauczyciel może wykorzystać na następnych zajęciach uzupełnione karteczki, na których uczniowie zapisywali, jakie hobby ma jego kolega z klasy. Każdy uczeń po dokonaniu analizy swojej karteczki opowie, dlaczego jest przyjacielem tej osoby z klasy, a nie innej, czy dobrze zna jej zainteresowania, hobby, czy zapisane informacje na karteczce są zgodne z rzeczywistością itp.

R1Z6AyyZewQ48

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 89.01 KB w języku polskim
RjeAPQRL6MMSi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.50 KB w języku polskim