Nasze zainteresowania
Nasze zainteresowania
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie:
co to jest hobby,
czym on się interesuje,
czym interesują się jego koledzy.
b) Umiejętności
Uczeń umie:
określić sposoby rozwijania swoich zdolności i umiejętności,
podać osoby z życia publicznego, którym zainteresowania pozwoliły wydobyć się z nałogów.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca z klasą, praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
Cytat
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel po sprawdzeniu obecności prosi uczniów o ustawienie krzeseł w krąg. Zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat słów Williama Szekspira: „ … Ktoś, kto muzyki w samym sobie nie ma, kogo nie wzrusza słodycz zgodnych dźwięków, to człowiek zdolny do zdrad, spisków, gwałtu; (…) Takiemu nigdy nie ufaj….”
Uczniowie przedstawiają swoje zainteresowania, odpowiadają na zadawane im z klasy pytania (gra na zasadzie: sto pytań do...).
Nauczyciel – wychowawca przedstawia swoje zainteresowania, opowiada o tym, dlaczego jest nauczycielem danego przedmiotu, co skłoniło go do wybrania tego trudnego zawodu, opowiada o swoich zainteresowaniach pozazawodowych, a następnie odpowiada na pytania zadawane przez uczniów, uprzedzając ich przy tym, że mogą nie uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania.
Uczniowie przestawiają znane postaci publiczne (np. ze świata muzyki), których zainteresowania pozwoliły wydobyć się z nałogu, depresji…itp.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji i wnioski.
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki, szpilki i pisaki. Każdy uczeń przypina sobie karteczkę na plecach. Zadanie polega na tym, że jeden uczeń podchodzi do drugiego i wpisuje, co zapamiętał o jego zainteresowaniach, składając przy tym swój podpis, np. Kasia podchodzi do Basi i pisze na karteczce Kasi: „ Interesujesz się muzyką, grasz na kontrabasie, chodzisz do szkoły muzycznej… Basia”.
Po zakończeniu zabawy każdy uczeń na odwrocie podpisuje swoją kartkę i oddaje ją nauczycielowi.
5. Bibliografia
M. Będzińska, K. Będziński, Lekcje wychowawcze, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2003.
6. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja może stanowić równocześnie przygotowanie do następnej godziny wychowawczej, na której będzie omawiany temat „Koleżeństwo a przyjaźń”. Nauczyciel może wykorzystać na następnych zajęciach uzupełnione karteczki, na których uczniowie zapisywali, jakie hobby ma jego kolega z klasy. Każdy uczeń po dokonaniu analizy swojej karteczki opowie, dlaczego jest przyjacielem tej osoby z klasy, a nie innej, czy dobrze zna jej zainteresowania, hobby, czy zapisane informacje na karteczce są zgodne z rzeczywistością itp.