Nauczanie zbicia piłki i doskonalenie bloku w siatkówce
Scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla klasy III liceum
Temat: Nauczanie zbicia piłki i doskonalenie bloku w siatkówce
Cele lekcji:
Umiejętności:
Uczeń:
doskonali technikę zbicia piłki przy własnym podaniu
doskonali technikę bloku pojedynczego
- kształtuje prawidłową postawę na boisku
Wiadomości:
Uczeń:
- zna zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń
2. Metody pracy: zabawowo- naśladowcza, ruchowa, praca indywidualna, praca grupowa.
3. Środki dydaktyczne: 7 piłek do siatkówki
4. Przebieg lekcji:
Faza przygotowawcza:
zorganizowanie grupy,
ustawienie uczniów w dwuszeregu na linii boiska na sali gimnastycznej,
sprawdzenie listy obecności oraz gotowości uczniów do zajęć,
podanie zadań lekcji i motywacji do ćwiczeń,
Na dzisiejszych zajęciach nauczymy się ataku po własnym podaniu piłki. Będą to ćwiczenia przygotowujące do zbicia piłki podczas prawdziwej gry, po wystawieniu piłki przez kolegę z drużyny. Przy okazji nauczania ataku przez siatkę, kształtujemy zdolność motoryczną - jaką? Odp.: skoczność. Skoczność jest bardzo potrzebna w innych dyscyplinach sportu np. w skoku w dal, koszykówce.
Ćwiczenia wszechstronnie przygotowujące:
Ustawienie na obwodzie koła:
Ćwiczenia w biegu:
bieg po obwodzie koła
naprzemianstronne wyskoki połączone z pracą ramion
na sygnał nauczyciela: przysiad i wyskok w górę, ręce uniesione wysoko.
na sygnał nauczyciela: przysiad, wyskok i obrót o 180Indeks górny 00
na sygnał: leżenie na brzuchu i bieg dalej
krok odstawno – dostawny
twarzą do środka koła i na zewnątrz
bieg, zmiana kierunku ruchu na sygnał nauczyciela
skłony w marszu
Ustawienie na całej powierzchni sali:
Ćwiczenia w miejscu:
skłony boczne z pogłębieniem 10x
opad tułowia w przód i skręty 10x
skip A w miejscu od wolnego do szybkiego 1x20
skip C w miejscu od wolnego do szybkiego 1x 20
wyrzuty nóg w tył z przysiadu podpartego 10x
skłony w przód z siadu prostego
Faza realizacyjna:
1. Doskonalenie zastawienia pojedynczego
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia prowadzącego.
Ustawienie:
Ćwiczenie 1
Ćwiczący ustawiają się w rzędzie, jeden za drugim.
Na sygnał nauczyciela rusza pierwszy uczeń; po dwóch krokach odstawno – dostawnych wykonuje wyskok i blok.
Ćwiczenie 2
Ćwiczący są ustawieni w parach po dwóch stronach siatki. Na sygnał nauczyciela wykonują wyskok i klepią się w ręce.
Ćwiczenie 3
Ćwiczący ustawiają się w dwóch rzędach naprzeciw siebie po dwóch stronach siatki. Poruszają się krokiem odstawno – dostawnym, wykonują wyskok i klepią w dłonie partnera.
2. Nauczanie zbicia przy własnym podaniu piłki Ustawienie do ćwiczeń 1 i 2
Ćwiczenie 1
Uczniowie podrzucają piłkę, wykonują wyskok i przebijają ją do swojego partnera.
Ćwiczenie 2
Uczniowie podrzucają piłkę z nabiegu, wykonują wyskok i przebijają piłkę przez siatkę.
Ustawienie do ćwiczeń 3.
Ćwiczenie 3
Podrzut piłki z przebiciem na drugą stronę. Partner stara się zablokować zbicie, stosując element, który ćwiczony był wcześniej tj. blok pojedynczy.
3. Gra szkolna
Gra w siatkówkę. Uczniowie sami dobierają się w pary.
Po zdobyciu punktu z ataku agresywnego przez siatkę lub po bloku punkty liczą się podwójnie.
Ustawienie:
Faza podsumowująca:
1. Ćwiczenia uspokajające i rozluźniające
- Zabawa uspokajająca „Dzwon”.
2. Ustawienie w dwuszeregu.
3. Podsumowanie lekcji
4.Wyróżnienie uczniów, którzy prawidłowo wykonywali ćwiczenia.
5. Pożegnanie- okrzyk.
6. Odmaszerowanie uczniów do szatni
5. Bibliografia:
- R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, Sport i Turystyka, Warszawa 1989.
6. Czas trwania lekcji: 45 minut