Nauka i technika
Nauka i technika
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, powtarzając słownictwo dotyczące nauki i techniki.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny egzaminu maturalnego
słownictwo związane z nauką i techniką
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymawiać i poprawnie zapisać słowa związane z tematem
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w powtórzenia wiadomości
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem
wyraża swoje opinie
bierze udział w grach dydaktycznych
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
nie wstydzi się poprosić nauczyciela o pomoc
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, gra dydaktyczna
Forma: praca indywidualna i w parach bądź grupach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, przedmioty lub ich zdjęcia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć mówienie i czytanie o technice i nauce. Powtórzycie najważniejsze słowa z nimi związane.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna „szubienica”. Nauczyciel rysuje na tablicy kreski oznaczające 10 wyrazów z poprzedniej lekcji, a uczniowie odgadują te wyrazy, wpisując brakujące litery (h_ _ _ _ _ ). Kto zgadnie najwięcej, dostaje plusa. Wyrazy, które można wykorzystać w „szubienicy”, znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel robi mini dyktando. Czyta wyrazy z ćwiczenia 1a/60, a uczniowie zapisują je w zeszytach. Następnie uczniowie otwierają podręcznik i sprawdzają, czy właściwie je napisali. Kilku uczniów czyta je na głos dla ćwiczenia wymowy i podaje polskie tłumaczenie. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (b).
Kilku uczniów wykonuje ustnie ćwiczenie 1b – opisują odkrycia po angielsku (co o nich wiedzą, kto był odkrywcą).
Nauczyciel rozdaje zdjęcia przedmiotów. Uczniowie po kolei czytają na głos wyrazy z ćwiczenia 2 i pokazują je na zdjęciach. Następnie każdy uczeń wybiera sobie 1 wyraz i opisuje go po angielsku, nie podając jego nazwy, a reszta uczniów zgaduje, co to za rzecz. Potem kilku uczniów mówi, które przedmioty są według nich najważniejsze i dlaczego.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 – czytają słowa i ustnie opisują po angielsku, jak używają tych przedmiotów. Nauczyciel wyznacza do odpowiedzi wybranych uczniów.
Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. Nauczyciel rozdaje zdjęcia przedmiotów z ćwiczenia 4, a uczniowie dopasowują je do nazw angielskich. Następnie pokazują zdjęcia kolegom i podają angielskie nazwy oraz odpowiadają na pytania z ćwiczenia. Reszta uczniów zapisuje polskie odpowiedniki słów w podręczniku lub zeszycie.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 5, znajdując słowo na podstawie definicji (What do you use to cut a sheet of paper in half?). Następnie, w zeszycie obok angielskiego słowa rysują ten przedmiot. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie nazw innych narzędzi i zapisuje odpowiedzi na tablicy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004..
6. Załączniki
Wyrazy do „szubienicy”
health, cancer, ill, cough, headache, broken, sneeze, runny nose, etc.
Przydatne zwroty i wyrażenia
solar system, X‑rays, nuclear energy, assembly line, bar code, scissors, mobile, dishwasher, fridge, drill, etc.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś słów. Wykonaj ćwiczenia 6, 7/61 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Można poprosić uczniów o przyniesienie zdjęć przedmiotów codziennego użytku (AGD) lub prawdziwych przedmiotów (komórka, nożyczki).