Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nauka krótkiego układu tanecznego

Scenariusz lekcji, II etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

6. Taniec. Uczeń:

6.2 wyjaśnia, jak należy zachować się na zabawie tanecznej, w dyskotece

Adresat: Uczniowie klas IV (z możliwością realizacji w klasach V i VI)

Czas trwania: 45 min

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna różne rodzaje tańca

  • wie, jak zachować się na zabawie tanecznej

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • wykonuje krótki układ taneczny

  • tworzy prosty układ taneczny

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • Wykazuje gotowość do współpracy w zespole,

  • Akceptuje przyjęte formy zachowania

Metody nauczania

ruchowej ekspresji twórczej, zabawowa klasyczna

Formy i miejsce zajęć

Formy: grupowa, indywidualna

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przybory i przyrządy

Odtwarzacz muzyki, płyty, tamburyno lub grzechotka (bądź inny instrument perkusyjny), tablica interaktywna.

Zasoby multimedialne

  1. zestaw ilustracji: „Stroje charakteryzujące różne tańce”

  2. zestaw ilustracji: „Różne tańce”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna: 15 minut

  1. Czynności organizacyjno‑porządkowe

Zbiórka, sprawdzenie obecności i przygotowania do ćwiczeń, podanie tematu lekcji.

  1. Rozgrzewka

Ćwiczenia i zabawa rytmiczna

  • Marsz, bieg, cwał bokiem, doskoki naprzemienne, w zmiennym rytmie przy akompaniamencie perkusyjnym (ok. 5 min.)

  • „Czekolada”

Uczniowie maszerują w rytmie ćwierćnut. Na hasło „ręce” zatrzymują się i klaszczą 4 razy w rytmie ćwierćnut. Na hasło „nogi” zatrzymują się i wykonują 4 podskoki obunóż. Na hasło „słowo” zatrzymują się
i wypowiadają słowo CZE‑KO‑LA‑DA wyraźnie akcentując sylaby (ok. 5 min.).

Ustawienie w dwuszeregu.

Ustawienie na obwodzie koła.

Tamburyno lub grzechotka.

Rytm podaje nauczyciel instrumentem perkusyjnym. Zabawę można uatrakcyjnić wprowadzając np. zmiany tempa, kierunku oraz łączenie haseł.

Część główna: 20 – 25 minut

  • Uczniowie oglądają ilustracje i biorą udział w quizie. Nauczyciel komentuje materiały nawiązując do zachowań tancerzy.

  • Prezentacja materiałów multimedialnych: zestawy ilustracji: „Stroje charakteryzujące różne tańce” ; „Różne tańce”

  • Nauka prostego układu do muzyki w rytmie 4/4

  1. Krok prawą N w bok, RR unieś w bok,

  2. dostawienie lewej N do prawej N, RR opuść,

  3. krok lewą N w bok, RR unieś w bok,

  4. dostawienie prawej N do lewej N, RR opuść

5 – 8. Powtórzenie,

  1. krok prawa N w bok, RR unieś w bok,

  2. krok lewą N skrzyżnie prze praw N, RR opuść,

  3. krok prawa N w bok, RR unieś w bok,

  4. dostawienie lewej N do prawej N, RR opuść,

  5. krok lewą N w bok, RR unieś w bok,

  6. krok prawą N skrzyżnie przed lewą N, RR opuść,

  7. krok lewą N w bok, RR unieś w bok

  8. dostawienie prawej N do lewej N, RR opuść,

  9. krok prawą N w przód, RR w dół,

  10. podskok na prawej N, lewa N ugięta – kolano na wysokości bioder, prawa R dotyka łokciem lewego kolana,

  11. krok lewa N w przód, RR w dół,

  12. podskok na lewej N, prawa N ugięta – kolano na wysokości bioder, lewa R dotyka łokciem prawego kolana.

  • Projektowanie układu:

Uczniowie tworzą do muzyki o tym samym metrum
8 taktów układu według własnej inwencji.

Uczniowie w rozsypce w pozycji siadu skrzyżnego.

Ilustracje – różne rodzaje tańca.

Ustawienie w rozsypce. Dowolna muzyka – metrum 4/4.

Grupy 4‑5 osobowe.

Część końcowa: 5- 10 minut

  1. Ćwiczenie rozluźniające

W siadzie prostym podpartym na przedramionach, realizacja rytmu ¾ – naprzemianstronne uginanie
i prostowanie nóg.

  1. Podsumowanie

  • Przypomnienie rodzajów tańca.

  • Rozmowa na temat pożądanego zachowania na dyskotece.

  1. Pożegnanie

  • Krok podstawowy poloneza w parach do wyjścia.

Ustawienie w rozsypce. Muzyka do dowolnego poloneza – metrum ¾.

Ustawienie w rozsypce w siadzie ugiętym podpartym, łopatki ściągnięte.

Uczniowie dobrani w pary.

W drzwiach sali partner przepuszcza partnerkę.

R1GBNbeKEwu8f

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 87.50 KB w języku polskim
RR795zXUxrkWv

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 45.02 KB w języku polskim