Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie, z jakich elementów składa się skok gimnastyczny

      • wie, w jaki sposób asekurować ćwiczących

      • zna kryteria oceny skoku kucznego przez skrzynię

      • umie zastosować zasady bezpieczeństwa w czasie ćwiczeń gimnastycznych

      • zna własne uzdolnienia motoryczne

      • wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego

      • wie co to jest higiena osobista

      • nazywa poszczególne cechy motoryczne

    2. Umiejętności Uczeń:

      • potrafi wykonać skok kuczny przez skrzynię

      • potrafi prawidłowo odbić się z odskoczni

      • potrafi prawidłowo wylądować na materacu gimnastycznym

      • potrafi panować nad swoim ciałem w powietrzu

      • potrafi wcielić się w rolę sędziego gimnastycznego i prawidłowo ocenić ćwiczących

      • umie zadbać o własną higienę ciała i stroju

      • potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno

      • potrafi zastosować proste techniki relaksacji

      • potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu

  2. Metody pracy metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza

  3. Środki dydaktyczne skrzynia gimnastyczna, materace gimnastyczne, ławeczka gimnastyczna, odskoczna

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe

        • zbiórka i powitanie

        • sprawdzenie gotowości do zajęć

        • podanie tematu, motywowanie do wykonywania ćwiczeń ruchowych

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji

      2. Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka

        • uczniowie ustawieni w szeregu przebiegają z jednego końca sali na drugi z różnych pozycji startowych do postawy:

          • ze stania

          • z klęku

          • z klęku podpartego

          • z siadu skrzyżnego

          • z siadu płaskiego

          • z leżenia przodem, dłonie pod brodą, nogi ugięte w kolanach i skrzyżowane

          • z leżenia tyłem, dłonie pod głową, nogi ugięte w kolanach i założone jedna na drugą
            Pozycje startowe możemy wykonywać przodem i tyłem do kierunku biegu.

    2. Faza realizacyjna Zadania i cele lekcji realizujemy w formie obwodu stacyjnego, dzielimy ćwiczących na cztery zastępy i wyznaczamy cztery stacje. Na każdej ze stacji realizujemy jeden z elementów skoku kucznego czyli: rozbieg, odbicie, naskok i lądowanie. Na każdej stacji uczniowie ćwiczą około 3 – 4 minut.

      Stacja I – rozbieg .
      Uczniowie dobrani w pary wykonują następujące zadanie: jeden z uczniów ustawiony z przodu drugi ćwiczący na wyciągnięcie ramion za nim. Zadaniem pierwszego jest tak wystartować aby zostawić z tyłu drugiego ucznia, lecz moment startu ćwiczący wybiera sam w czasie przejścia po wyznaczonym odcinku. Uczniowie maszerując wyruszają razem zachowując wyznaczony odstęp. Odcinek na podjęcie decyzji startu i odcinek ucieczki jest określony przez nauczyciela. Następnie powtarzamy ćwiczenie zamieniając się rolami

      Stacja II – odbicie.
      Z kilku kroków rozbiegu, ćwiczymy odbicie od odskoczni. Odbicie należy wykonać z jednej nogi, następnie naskok obunóż na odskocznię w strefie odbicia (naskok wykonujemy na śródstopie a miejscem odbicia jest wierzchołek odskoczni z reguły zaznaczony białą linią). Lądujemy na ułożone materace.

      Stacja III – naskok kuczny.
      Opieramy dłonie na skrzyni, odbijamy się kilkakrotnie od odskoczni i naskakujemy obunóż na skrzynię.

      Stacja IV – lądowanie
      Wykonujemy przysiad podparty na ławeczce gimnastycznej, następnie wykonujemy zeskok w głąb z ramionami wyprostowanymi góra – skos, nogi proste – złączone, lądujemy na obu nogach, staramy się nie podpierać rękoma przy lądowaniu.

      Po przećwiczeniu poszczególnych elementów naskoku kucznego uczniowie wykonują próby skoku kucznego przez 5 części skrzyni.

    3. Faza podsumowująca

      1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Powódź”

      2. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie uczniów najlepiej wykonujących naskok kucznu na skrzynię

      3. Sportowe pożegnanie

  5. Bibliografia

    1. Denisiuk L., Kalinowski A., Podstawy teorii i metodyki wychowania fizycznego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1964.

    2. Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1987.

    3. Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnistwo Sport i Turystyka, Warszawa 1972.

    4. Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.

  6. Czas trwania lekcji 45 minut

RyA8ovgYq5MnI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 46.85 KB w języku polskim
R1ez79NqajCJ8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim