Nauka naskoku kucznego na 5 części skrzyni
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
wie, z jakich elementów składa się skok gimnastyczny
wie, w jaki sposób asekurować ćwiczących
zna kryteria oceny skoku kucznego przez skrzynię
umie zastosować zasady bezpieczeństwa w czasie ćwiczeń gimnastycznych
zna własne uzdolnienia motoryczne
wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego
wie co to jest higiena osobista
nazywa poszczególne cechy motoryczne
Umiejętności Uczeń:
potrafi wykonać skok kuczny przez skrzynię
potrafi prawidłowo odbić się z odskoczni
potrafi prawidłowo wylądować na materacu gimnastycznym
potrafi panować nad swoim ciałem w powietrzu
potrafi wcielić się w rolę sędziego gimnastycznego i prawidłowo ocenić ćwiczących
umie zadbać o własną higienę ciała i stroju
potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno
potrafi zastosować proste techniki relaksacji
potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu
Metody pracy metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza
Środki dydaktyczne skrzynia gimnastyczna, materace gimnastyczne, ławeczka gimnastyczna, odskoczna
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno – porządkowe
zbiórka i powitanie
sprawdzenie gotowości do zajęć
podanie tematu, motywowanie do wykonywania ćwiczeń ruchowych
przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji
Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka
uczniowie ustawieni w szeregu przebiegają z jednego końca sali na drugi z różnych pozycji startowych do postawy:
ze stania
z klęku
z klęku podpartego
z siadu skrzyżnego
z siadu płaskiego
z leżenia przodem, dłonie pod brodą, nogi ugięte w kolanach i skrzyżowane
z leżenia tyłem, dłonie pod głową, nogi ugięte w kolanach i założone jedna na drugą
Pozycje startowe możemy wykonywać przodem i tyłem do kierunku biegu.
Faza realizacyjna Zadania i cele lekcji realizujemy w formie obwodu stacyjnego, dzielimy ćwiczących na cztery zastępy i wyznaczamy cztery stacje. Na każdej ze stacji realizujemy jeden z elementów skoku kucznego czyli: rozbieg, odbicie, naskok i lądowanie. Na każdej stacji uczniowie ćwiczą około 3 – 4 minut.
Stacja I – rozbieg .
Uczniowie dobrani w pary wykonują następujące zadanie: jeden z uczniów ustawiony z przodu drugi ćwiczący na wyciągnięcie ramion za nim. Zadaniem pierwszego jest tak wystartować aby zostawić z tyłu drugiego ucznia, lecz moment startu ćwiczący wybiera sam w czasie przejścia po wyznaczonym odcinku. Uczniowie maszerując wyruszają razem zachowując wyznaczony odstęp. Odcinek na podjęcie decyzji startu i odcinek ucieczki jest określony przez nauczyciela. Następnie powtarzamy ćwiczenie zamieniając się rolamiStacja II – odbicie.
Z kilku kroków rozbiegu, ćwiczymy odbicie od odskoczni. Odbicie należy wykonać z jednej nogi, następnie naskok obunóż na odskocznię w strefie odbicia (naskok wykonujemy na śródstopie a miejscem odbicia jest wierzchołek odskoczni z reguły zaznaczony białą linią). Lądujemy na ułożone materace.Stacja III – naskok kuczny.
Opieramy dłonie na skrzyni, odbijamy się kilkakrotnie od odskoczni i naskakujemy obunóż na skrzynię.Stacja IV – lądowanie
Wykonujemy przysiad podparty na ławeczce gimnastycznej, następnie wykonujemy zeskok w głąb z ramionami wyprostowanymi góra – skos, nogi proste – złączone, lądujemy na obu nogach, staramy się nie podpierać rękoma przy lądowaniu.Po przećwiczeniu poszczególnych elementów naskoku kucznego uczniowie wykonują próby skoku kucznego przez 5 części skrzyni.
Faza podsumowująca
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Powódź”
Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie uczniów najlepiej wykonujących naskok kucznu na skrzynię
Sportowe pożegnanie
Bibliografia
Denisiuk L., Kalinowski A., Podstawy teorii i metodyki wychowania fizycznego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1964.
Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1987.
Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnistwo Sport i Turystyka, Warszawa 1972.
Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.
Czas trwania lekcji 45 minut