Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie dlaczego trzeba dbać o prawidłową postawę swojego ciała

      • zna podstawowe wady postawy

      • umie określić jak ma wyglądać prawidłowa postawa

      • zna własne uzdolnienia motoryczne

      • wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego

      • wie co to jest higiena osobista

      • wie jak należy dostosować strój sportowy do ćwiczeń fizycznych

      • nazywa poszczególne cechy motoryczne

    2. Umiejętności Uczeń:

      • dba w czasie wolnym o swoje ciało

      • potrafi przygotować swój organizm do wysiłku fizycznego

      • potrafi utrzymać prawidłową postawę swojego ciała

      • umie zadbać o higienę ciała i stroju

      • panuje nad swoim ciałem

      • potrafi korygować postawę swojego ciała

      • prawidłowo postępuje w wypadku skaleczenia otarcia

      • potrafi zastosować proste techniki relaksacji

      • potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu

  2. Metody pracy metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza

  3. Środki dydaktyczne ławeczka gimnastyczna, piłki z gąbki, znaczniki, szarfy

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe

        • zbiórka i powitanie

        • sprawdzenie gotowości do zajęć

        • podanie tematu, motywowanie do wykonywania ćwiczeń ruchowych

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji

      2. Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka

        • zabawa bieżna – wybierane cztery osoby oznaczamy szarfami lub znacznikami, otrzymują piłki z gąbki i starają się „zbić” uciekające dzieci, uciekający mogą ratować się łapiąc piłkę, gdy złapią odrzucają w dowolne miejsce, uczniowie trafieni piłką wykonują w wyznaczonym miejscu pięć przysiadów i wracają do gry

        • zabawa bieżna „Bociany i żabki” – wybieramy trzech uczniów - bociany, skaczą na jednej nodze, drugą trzymają dłonią za kostkę, w trakcie zabawy zmieniają nogę na której skaczą, pozostali uczniowie to żabki które poruszają się skacząc „skokami zajęczymi” lub podobnie, dotknięte żabki stają się bocianami i tak do wyłapania wszystkich żabek

        • zabawa bieżna „wąż”, wybrany uczeń stara się dogonić i dotknąć uciekających uczniów, każdy dotknięty ćwiczący chwyta za dłoń ucznia z prawej strony wybranego do gonienia tworząc wąż, osoby w wężu pomagają wyłapywać uciekających, nie można przebiegać pomiędzy ćwiczącymi tworzącymi węża

    2. Faza realizacyjna

      1. Uczniowie ustawieni w rozsypce, nauczyciel dba o odpowiednie odstępy pomiędzy ćwiczącymi i wykorzystanie miejsca do ćwiczeń, każdy uczeń z piłką gąbczastą, ćwiczący wykonują polecenia wydawane przez nauczyciela:

        • podrzucamy piłkę jak najwyżej i staramy się jak najwięcej razy klasnąć w dłonie

        • wyrzut piłki do góry, przysiad dotykamy dłońmi parkietu i łapiemy opadającą piłkę

        • wyrzut piłki do góry, obrót dookoła własnej osi i chwyt piłki

        • stajemy w rozkroku toczymy po parkiecie piłkę między nogami wykonujemy tzw. „ósemkę”

        • postawa ramiona w górze piłka w dłoniach, skłon tułowia kładziemy piłkę na parkiecie i wyprost tułowia, następnie skłon chwytamy piłkę i wyprost (10 razy)

        • piłka pod brodą – przejście do wyznaczonego miejsca na czworakach przodem i powrót tyłem na czworakach (6 razy)

        • w staniu piłka w wyciągniętych rękach w przód, obieramy dowolny punkt przed sobą i staramy się przejść po linii prostej do tego punktu (6 razy)

        • ćwiczenie jak wyżej lecz piłka trzymana w wyciągniętych ramionach w górę

        • przejście po ławeczce gimnastycznej z piłką trzymaną w ramionach nad głową (warto wykorzystać do tego celu salę z lustrami, jeśli taka jest w szkole, do samooceny postawy własnego ciała i ewentualnej korekcji zauważonych mankamentów)

    3. Faza podsumowująca

      1. Zabawa orientacyjno porządkowa „Drzewa – krzewy”

      2. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.

      3. Sportowe pożegnanie

  5. Bibliografia

    1. Denisiuk L., Kalinowski A., Podstawy teorii i metodyki wychowania fizycznego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1964.

    2. Kaczyński A., Atlas gimnastycznych ćwiczeń siłowych, Wydawnictwo AWF, Wrocław 1992.

    3. Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1987.

    4. Strzyżewski S.: Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa 1997.

    5. Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.

  6. Czas trwania lekcji 45 minut

RwQ0eruBbM1QX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 47.57 KB w języku polskim
R19n7VPqNvvK9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim