Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      • zna podstawowe fazy skoku;

      • wymienia poszczególne fazy rozbiegu;

      • zna podstawowe techniki skoku w dal;

      • wie, jak odmierzyć rozbieg do skoku w dal;

      • wie, jakie wyniki w skoku w dal osiągają najlepsi zawodnicy;

      • wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      • wykonuje skok w dal techniką naturalną;

      • potrafi przeskoczyć ponad przeszkodą;

      • umie bezpiecznie upadać;

      • samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące skoczność i wytrzymałość;

      • potrafi zastosować proste techniki relaksacji.

  2. Metody pracy
    Metoda analityczna i całościowa.

  3. Środki dydaktyczne
    Materace, płotek, guma, kreda, balon, drabinki, piłki lekarskie; miejsce ćwiczeń – boisko szkolne, sala gimnastyczna lub korytarz szkolny.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • zbiórka i powitanie;

        • sprawdzenie gotowości do zajęć;

        • podanie tematu;

        • zasady bezpieczeństwa na lekcji;

        • zabawa masowa „lawina”;

        • w truchcie dookoła miejsca ćwiczeń: krążenia ramion, krążenia nadgarstków, skłony tułowia do podłoża, bieg tyłem, cwał bokiem;

        • grupa ustawiona „w rozsypce”, twarzą do nauczyciela wykonuje: krążenia głowy, skłony boczne, krążenia tułowia, skłony w przód o nogach prostych w kolanach, wypady tułowia w przód do wykroku , skrętoskłony, przysiad na jednej nodze, druga w bok i przenoszenie ciężaru ciała;

        • grupa „w rozsypce” wykonuje skipy A, B, C, D;

        • z kilku kroków rozbiegu ćwiczący wykonują wieloskoki między piłkami lekarskimi (piłki ustawione co 3–4 m). Za każdą piłką uczeń ląduje na nodze wymachowej. Między piłkami jednakowy rytm. Ćwiczący ustawieni w rzędzie;

        • uczniowie ustawieni w szeregu, wyścig z różnych pozycji startowych: z leżenia, z siadu skrzyżnego, z siadu płaskiego.

    2. Faza realizacyjna

      1. Podział grupy ćwiczebnej na zastępy.

      2. Przygotowanie stanowisk do ćwiczeń.

      3. Pokaz, objaśnienia i demonstracja ćwiczeń na poszczególnych stacjach:

        • stacja 1 – rozbieg z 3–5 kroków, odbicie z wyrysowanej kredą linii, uniesienie nogi wymachowej (ugiętej w kolanie) i dotknięcie głową zawieszonego balonu;

        • stacja 2 – siad na ławeczce gimnastycznej z nogami na podłożu i rękoma cofniętymi w tył. Energiczny wymach rąk w przód i uniesienie bioder w górę. Następnie powrót do pozycji wyjściowej;

        • stacja 3 – rozbieg z trzech kroków, odbicie i skok przez płotek (z przewieszoną gumą) z nogą wymachową w wykroku. Następnie zeskok na materace w tej samej pozycji;

        • stacja 4 – rozbieg z 2–3 kroków, odbicie w odległości ok. 1 metra od drabinek. Dalej wymach nogi ugiętej w kolanie i dołączenie nogi odbijającej. W pozycji prostego tułowia i nogach ugiętych w kolanach, lądujemy na drabinkach, przytrzymując się rękoma i nogami;

        • stacja 5 – próby wykonania całościowego skoku w dal przez płotek (z przewieszoną gumą) na materace, z 3–5 kroków rozbiegu.

    3. Faza podsumowująca

      1. Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu przy drabinkach.

      2. Zwis na drabinkach

      3. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wskazanie na elementy do poprawy, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.

      4. Sportowe pożegnanie.

  5. Bibliografia

    1. Dziak A.: Zagrożenie dla narządu ruchu u polskich dzieci Materiały z Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, IS, Warszawa 1995.

    2. Gagne R., Briggs L., Wager W.: Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992.

    3. Lohmann W.: Bieg, skok, rzut, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 1972.

    4. Pacinowski S.: Problemy oceny szkolnej, PZWS, Warszawa 1966.

    5. Strzyżewski S.: Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa 1997.

    6. Tomaszewski T.: Psychologia, PWN, Warszawa 1978.

    7. Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.

  6. Czas trwania lekcji
    45 minut

R182UOunu0FRG

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 35.50 KB w języku polskim
Rt26wSHIazjPl

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim