Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Doskonalenie zbicia dynamicznego piłki oraz zastawienia pojedynczego i podwójnego

Scenariusz lekcji, III etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

3. Sporty całego życia i wypoczynek. Uczeń:

3.2 ustawia się prawidłowo na boisku w ataku i obronie

Adresat: Uczniowie klasy II

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna przepisy gry w piłkę siatkową

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • zbija i blokuje piłkę

  • właściwie porusza się po boisku w ataku i obronie

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • czerpie przyjemność z doskonalenia swoich umiejętności

Metody nauczania: zadaniowa ścisła, naśladowcza ścisła

Formy i miejsce zajęć

Formy nauczania: indywidualna, grupowa

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przybory i przyrządy: Piłki siatkowe dla każdego ucznia, wśród nich trzy różniące się kolorem, rzutnik, komputer.

Zasoby multimedialne

  1. prezentacja multimedialna: „Atak i obrona w piłce siatkowej”.

  2. zestaw ilustracji: „Zbicie dynamiczne oraz zastawienie pojedyncze i podwójne”.

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 5 – 10 minut

  1. Czynności organizacyjno‑porządkowe

Zbiórka w szeregu, przywitanie, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć. Zapoznanie uczniów
z tematem lekcji. Obejrzenie i omówienie prezentacji multimedialnej.

  1. Rozgrzewka

Zabawa ożywiająca – „Zbijak siatkarski”

Uczniowie mogą się przemieszczać tylko, krokiem podwójnym lub krokiem zwykłym, w obrębie linii boiska do siatkówki. Nauczyciel wybiera trzech zbijaków, którzy otrzymują piłki. Piłki powinny się różnić kolorem. Zbijaki biegają po boisku próbując trafić jak największą liczbę współćwiczących (rzuty kierowane są w tułów). Każda osoba trafiona piłką wykonuje określone ćwiczenie 10 razy za liniami boiska. Kto zostanie trafiony pierwszym kolorem wykonuje przysiady, trafienie drugim oznacza siady
z leżenia („brzuszki”), a trzecim – uginanie
i prostowanie ramion w podporze przodem („pompki”). Co 30 sekund zbijaki się zmieniają.

Ćwiczenia indywidualne:

  • W truchcie, piłka trzymana jest w prawej ręce uniesionej bokiem pod kątem 90 stopni, a lewa
    – wykonuje krążenia w przód i w tył (po 5x). Zamiana rąk.

  • w truchcie, podskoki obunóż z piłką pomiędzy kostkami i obustronne krążenia rąk w przód i w tył (po 10x),

  • w truchcie, wysoki podrzut piłki oburącz do góry
    i chwyt w wyskoku (6x),

  • skip „A”: dotykanie kolanami piłki trzymanej przed sobą (10 sek.),

  • skip „C”: dotykanie piętami piłki trzymanej za sobą na wysokości bioder (10 sek.),

  • podczas marszu, wykroki i przekładanie piłki pod kolanem (10x),

  • podczas marszu, odbijanie piłki sposobem oburącz górnym (10x),

  • w ćwiczeniu jak wyżej po odbiciu klaśniecie
    w dłonie (po 10x).

Ćwiczenia w parach:

  • Odbijanie piłki oburącz sposobem górnym
    (łącznie 20x),

  • odbijanie piłki oburącz sposobem górnym
    i dolnym; jeden ćwiczący odbija tylko górą, a drugi tylko dołem (każdy po 10x sposobem dolnym),

  • odbicia piłki kombinowane: przyjęcie sposobem dolnym i odegranie sposobem górnym
    (łącznie 12x).

Ustawienie w szeregu. Uczniowie w dowolnym siadzie. Prezentacja multimedialna.

Ustawienie w rozsypce.

Ustawienie na obwodzie koła.

Uczniowie dobrani w pary.

Część główna 25 – 30 minut

Doskonalenie zbicia dynamicznego

  • Uczniowie ustawiają się w dwójkach naprzeciw siebie, po czym wykonują na zmianę prawą oraz lewą ręką podania piłki kozłem o ziemię (1 min),

  • uczniowie w ustawieniu jak wyżej rzucają piłkę oburącz zza głowy (1 min),

  • uczniowie ustawiają się twarzą do siebie po obu stronach siatki w odległości 3 – 4 m. Następnie starają się uderzyć piłkę, na zmianę prawą i lewą ręką o ziemię, tak aby po odbiciu przeleciała nad siatką do partnera (2 min),

  • uczniowie stojąc 0,5 m od siatki wykonują zbicie
    z podrzutu. Partner ustawiony w odległości
    5 metrów przyjmuje piłkę sposobem oburącz dolnym (2 min),

  • uczniowie ustawieni w dwójkach pozostają na linii ataku, każdy po swojej stronie siatki. Jeden z nich wykonuje podrzut i zbicie piłki w kierunku partnera, który łapie piłkę i sam powtarza ćwiczenie (2 min),

  • jeden ćwiczący stoi pod siatką i podrzuca wysoko piłkę dając czas partnerowi ustawionemu na linii ataku na wykonanie kroku, doskoku i wyskoku podczas, którego w najwyższym punkcie chwyta piłkę oburącz (2 min),

  • ćwiczenie jak poprzednio, tylko teraz zamiast chwytu następuje zbicie piłki w ostatniej fazie wyskoku (2 min),

  • uczniowie ustawiają się w dwóch rzędach na pozycji prawego ataku. Ćwiczący ustawiony
    w rzędzie rzuca piłkę do wytypowanej, ustawionej pod siatką osoby, która wystawia piłkę do zbicia. Kolejni uczniowie wykonują zbicie (całość 3 min),

  • zmiana strony (skrzydła) ataku.

Doskonalenie zastawienia pojedynczego
i podwójnego

  • Uczniowie ustawiają się w dwóch szeregach twarzą do siatki. Znajdując się w odległości 0,5 m od siatki, wykonują zastawienie – „blok” (30 sek.),

  • ćwiczenie jak poprzednio tylko teraz w ostatniej fazie skoku, w najwyższym punkcie wybicia, uczniowie próbują dotknąć swoich dłoni nad siatką (30 sek.),

  • uczniowie ustawieni w dwóch rzędach po obu stronach siatki, na prawej linii ataku. Ćwiczenie polega na podbiegnięciu do siatki i wykonaniu zasłonięcia na prawym skrzydle, środku i lewym skrzydle, a następnie powrocie na koniec swojego rzędu. Ćwiczący mogą się przemieszczać pod siatką tylko krokiem dostawnym (2 min),

  • uczniowie ustawiają się z obu stron siatki w dwóch rzędach na prawym i lewym skrzydle. Ćwiczenie polega na tym, aby równocześnie ruszyli do zastawienia indywidualnego na swoim skrzydle,
    a następnie wspólnie spotkali się na środku siatki
    i dokonali zastawienia podwójnego, po czym wracają na koniec swoich rzędów. Pod siatką mogą się poruszać również tylko krokiem dostawnym.

Gra właściwa

Uczniowie grają jednego seta. Nauczyciel zachęca do stosowania w grze poznanych elementów podczas zajęć:

  • zbicia dynamicznego z miejsca i rozbiegu,

  • sugeruje zastawienie podwójne dla opanowania lepszej synchronizacji oraz lepszej skuteczności
    w obronie.

W części głównej nauczyciel wykorzystuje ilustracje.

Ustawienie w parach. Siatka jest zawieszona na wysokości głów ćwiczących.

Nauczyciel podnosi siatkę na normalną wysokość.

Nauczyciel wyznacza dwóch wystawiających, którzy ustawiają się pod siatką na środku.

Nauczyciel demonstruje zbicie z miejsca i po rozbiegu.

Nauczyciel demonstruje technikę wykonania zastawienia.

Podział na dwa zespoły.

Część końcowa 5– 10 minut

  1. Ćwiczenia relaksacyjno‑kompensacyjne

W trakcie wszystkich ćwiczeń obowiązuje zasada wdechu nosem i wydechu ustami.

  • W siadzie prostym podpartym, na wdech wypchniecie miednicy do przodu,
    a następnie spokojny wydech z powolnym opustem bioder,

  • w leżeniu przodem naprzemienne wznosy lewej ręki i prawej nogi oraz prawej ręki i lewej nogi,

  • w leżeniu tyłem, przyciągnięcie kolan do klatki piersiowej i wykonanie tzw. „kołyski”.

  1. Czynności organizacyjne

Zbiórka, podsumowanie lekcji. Pożegnanie.

Ustawienie w rozsypce.

Ustawienie w szeregu. W podsumowaniu nauczyciel podkreśla pozytywny wpływ doskonalenia na samoocenę i dobre samopoczucie.

R1TQunkXi4gA5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 109.00 KB w języku polskim
R4wy5VKdvWYLT

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 57.21 KB w języku polskim