Negocjowanie. Wyrażanie próśb
Negocjowanie. Wyrażanie próśb
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, ćwicząc rozmowy sterowane w sytuacji negocjacji i wyrażania próśb.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego
zwroty związane z negocjowaniem i wyrażanie próśb
b) Umiejętności
Uczeń:
wyraża prośby, odmawia lub zgadza się
bierze udział w rozmowie sterowanej
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji wyrażania próśb
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze i grupie
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, drama, mapa skojarzeń, gra dydaktyczna
Forma: praca indywidualna i w parach bądź w grupach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, dodatkowa sytuacja do odegrania (konferencja prasowa)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć sprawność mówienia w sytuacji prośby.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna „głuchy telefon”. Uczniowie zostają podzieleni na 2 grupy, jednej osobie z każdej grupy nauczyciel mówi na ucho zdanie lub wyrażenie z poprzedniej lekcji. Uczniowie podają je dalej, a ostatnia osoba mówi je na głos. Uczniowie z grupy, w której do ostatniej osoby dotarło prawidłowe zdanie, dostają plusa. Można powtórzyć ćwiczenie kilka razy.
Uczniowie po kolei czytają i wyjaśniają zwroty z podręcznika na stronie 27. Nauczyciel pomaga w razie problemów. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1/27 w parach, pisemnie. Reagują na postawione pytania, po czym odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2/27 w parach. Każda para przygotowuje pisemnie bądź ustnie krótki dialog, a potem prezentuje go na forum klasy.
Uczniowie zostają podzieleni na 5 grup i każdej nauczyciel przydziela 1 zdanie z ćwiczenia 3/27 , po czym je wyjaśnia. Uczniowie przygotowują je pisemnie lub ustnie, a potem odgrywają scenki przed resztą grupy. W trakcie pracy nauczyciel spaceruje po klasie, monitorując pracę uczniów i pomagając im w trudnościach.
Gra językowa: „Wywiad z gwiazdą”. Uczniowie mają 5 minut na przygotowanie pytań do sławnej osoby (burza mózgów). Jeden uczeń w grupie jest gwiazdą, a pozostali są dziennikarzami na konferencji prasowej. Dziennikarze zadają pytania i wyrażają prośby, a gwiazda odpowiada. Nauczyciel monitoruje ćwiczenie i pomaga w formułowaniu trudniejszych pytań. Przykładowe pytania do „gwiazdy” znajdują się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
Will you…?
Do you think you could…?
Can/could you…?
Do you mind if…?
I can’t help you
I’m awfully sorry
By all means
I’d be glad to
Of course
Przykładowe pytania
Can you tell us about your husband/home/family/children/new films/ lovers etc.
Could you say something about…
Do you mind if I ask you…?
I wonder if…
Would you mind if I…?
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś zwrotów. Napisz kilka próśb do ludzi, których znasz (rodzina, koledzy) i napisz ich odpowiedzi.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja jest dosyć prosta, więc należy zaangażować do udziału w lekcji szczególnie słabszych uczniów – niech ułożą przynajmniej po jednym pytaniu na konferencji prasowej.