Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Negocjowanie. Wyrażanie próśb

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, ćwicząc rozmowy sterowane w sytuacji negocjacji i wyrażania próśb.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego

  • zwroty związane z negocjowaniem i wyrażanie próśb

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wyraża prośby, odmawia lub zgadza się

  • bierze udział w rozmowie sterowanej

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji wyrażania próśb

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • współpracuje w parze i grupie

  • radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, drama, mapa skojarzeń, gra dydaktyczna

Forma: praca indywidualna i w parach bądź w grupach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, dodatkowa sytuacja do odegrania (konferencja prasowa)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć sprawność mówienia w sytuacji prośby.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna „głuchy telefon”. Uczniowie zostają podzieleni na 2 grupy, jednej osobie z każdej grupy nauczyciel mówi na ucho zdanie lub wyrażenie z poprzedniej lekcji. Uczniowie podają je dalej, a ostatnia osoba mówi je na głos. Uczniowie z grupy, w której do ostatniej osoby dotarło prawidłowe zdanie, dostają plusa. Można powtórzyć ćwiczenie kilka razy.

  2. Uczniowie po kolei czytają i wyjaśniają zwroty z podręcznika na stronie 27. Nauczyciel pomaga w razie problemów. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1/27 w parach, pisemnie. Reagują na postawione pytania, po czym odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2/27 w parach. Każda para przygotowuje pisemnie bądź ustnie krótki dialog, a potem prezentuje go na forum klasy.

  5. Uczniowie zostają podzieleni na 5 grup i każdej nauczyciel przydziela 1 zdanie z ćwiczenia 3/27 , po czym je wyjaśnia. Uczniowie przygotowują je pisemnie lub ustnie, a potem odgrywają scenki przed resztą grupy. W trakcie pracy nauczyciel spaceruje po klasie, monitorując pracę uczniów i pomagając im w trudnościach.

  6. Gra językowa: „Wywiad z gwiazdą”. Uczniowie mają 5 minut na przygotowanie pytań do sławnej osoby (burza mózgów). Jeden uczeń w grupie jest gwiazdą, a pozostali są dziennikarzami na konferencji prasowej. Dziennikarze zadają pytania i wyrażają prośby, a gwiazda odpowiada. Nauczyciel monitoruje ćwiczenie i pomaga w formułowaniu trudniejszych pytań. Przykładowe pytania do „gwiazdy” znajdują się w załączniku (b).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

Will you…?

Do you think you could…?

Can/could you…?

Do you mind if…?

I can’t help you

I’m awfully sorry

By all means

I’d be glad to

Of course

Przykładowe pytania

Can you tell us about your husband/home/family/children/new films/ lovers etc.

Could you say something about…

Do you mind if I ask you…?

I wonder if…

Would you mind if I…?

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś zwrotów. Napisz kilka próśb do ludzi, których znasz (rodzina, koledzy) i napisz ich odpowiedzi.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja jest dosyć prosta, więc należy zaangażować do udziału w lekcji szczególnie słabszych uczniów – niech ułożą przynajmniej po jednym pytaniu na konferencji prasowej.

R11wYZcRJUyDu

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.63 KB w języku polskim
RzUlxmCH2j2W3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim