Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Neighbours – ćwiczenia w słuchaniu i czytaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawność słuchania i czytania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego. Poszerza słownictwo dotyczącego miejsc i zawodów, poznaje lub powtarza wiadomości na temat czasu Present Simple.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słowa i wyrażenia dotyczące miejsc i zawodów

  • wie, jakie są zasady budowy i użycia czasu Present Simple

  • poszerza słownictwo związane z tematem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi miejsc i zawodów podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej

  • ćwiczy sprawność czytania i słuchania

  • poznaje lub powtarza zasady budowy i stosowania czasu Present Simple

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w nowej sytuacji

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas rozmowy, pracy w parze i prezentacji przed kolegami i nauczycielem

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, symulacje i odgrywanie ról (metoda ról), ćwiczebna

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, zeszyt, odtwarzacz i płyta CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się lub powtórzycie słowa i wyrażenia dotyczące miejsc i zawodów. Następnie wykorzystacie je w dialogach – odgrywaniu ról. Będziecie ćwiczyć sprawności mówienia i słuchania. Przypomnicie sobie lub poznacie czas Present Simple.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: Do you know your neighbours? Tell me something about them. Uczniowie udzielają odpowiedzi.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 14 i 15. Nauczyciel pyta: Do you know these people /this film? Nauczyciel poprawia, wyjaśniając, że jest to angielski serial. Reszty dowiedzą się po przeczytaniu tekstów.

  3. Uczniowie w parach przygotowują czytanie i tłumaczenie tekstów. Nauczyciel pomaga i monitoruje pracę. Gdy są gotowi, każda para po kolei czyta i tłumaczy fragment tekstu, ze wstępem włącznie. Uczniowie wcielają się w swoje role. Jedna osoba w parze czyta po angielsku, starając się zachowywać i mówić jak osoba na zdjęciu, a druga osoba jest tłumaczem „symultanicznym” (tłumaczy po każdej linijce). Nauczyciel poprawia ewentualne błędy.

  4. Uczniowie zapisują najważniejsze słowa z tekstu w zeszycie wraz z wyjaśnieniami. Lista słów, które uczniowie powinni znać po lekcji znajduje się w załączniku (a).

  5. Nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów a uczniowie słuchają i powtarzają. Nauczyciel pyta też o inne miejsca i zawody, które uczniowie znają. Uczniowie odpowiadają.

  6. Uczniowie wykonują ćwiczenie z czasu Present Simple (4 / 14). Szukają w dopiero co przeczytanych tekstach zdań z ćwiczenia i uzupełniają je czasownikami. Po skończeniu pracy, uczniowie czytają na głos odpowiedzi.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i prosi kilku uczniów o przeczytanie najważniejszych słów poznanych na lekcji. Ocenia pracę plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

6. Załączniki

Przydatne wyrażenia

show, ordinary, glamorous, local, find out, factory, place, butcher, childminder, factory worker, flat, called, strict, married, shout, once, twice, iron, husband, manage, brilliant, garage

b) Zadanie domowe

Przetłumacz zdania z ćwiczenia 4 / 14 na język polski pisemnie i wypisz zasady budowy i stosowania czasu Present Simple.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeśli poziom uczniów jest słaby, trzeba im pomóc w czytaniu i tłumaczeniu, np. prosząc o naukę czytania i pracę ze słownikiem w domu, przed lekcją.

RjSwHs2mSFiP4

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.49 KB w języku polskim
R5Df2fTcgCIAl

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim