Neologizmy. Co to za wyrazy?
Neologizmy – co to za wyrazy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
poznaje termin neologizm ,
rozumie różnice między neologizmem , a innymi wyrazami ,
wie jakie są modele tworzenia neologizmów .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi myśleć kreatywnie ,
umie zadbać o poprawną wymowę ,
wykonuje ćwiczenia mające na celu zrozumienie istoty tematu ,
ocenia i wyjaśnia rolę neologizmów artystycznych ,
potrafi wskazać neologizmy w tekście i stworzyć własny przykład .
2. Metoda i forma pracy
Metoda podająca , metoda poszukująca , praca z tekstem , praca w grupach , burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
Słownik terminów literackich
Zbiór wierszy Bolesława Leśmiana
Słownik wyrazów obcych
Słownik języka polskiego
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie podzieleni na grupy wykonują zadania mające na celu przybliżenie tematu lekcji.
ZADANIE 1
Każda grupa otrzymuje kartki z przygotowanym przez nauczyciela zestawem wyrazów . Powinny znaleźć się wśród nich min . wyrazy , których znaczenie nie powinno być obce uczniowi na poziomie gimnazjum , neologizmy i wyrazy , których znaczenie uczeń ustali korzystając ze Słownika wyrazów obcych . Przykładowy zestaw wyrazów : zaniedyszeć , łyżka , onomatopeja , broszura , hematologia , zjesieniały , szara strefa , kunktatorstwo , zgruch , czołgliwy , odtwarzacz . Uczniowie starają się wyjaśnić znaczenie poszczególnych wyrazów . W razie wątpliwości są do ich dyspozycji słowniki . Po upływie wyznaczonego czasu sprawdzamy trafność rozwiązania problemu . Uczniowie powinni spostrzec , że znaczenia niektórych wyrazów nie udało się ustalić przy pomocy słowników . Neologizmy wypisujemy na tablicy , a uczniowie starają się podać termin neologizmu : wyraz powstały dla potrzeb nazwania nowego przedmiotu , urządzenia lub czynności . Nauczyciel podaje notatkę dotyczącą modeli tworzenia neologizmów :
neologizmy słowotwórcze np. odtwarzacz – czasownik odtwarza + przyrostek
drukarka - czasownik drukować + przyrostek
neologizmy semantyczne np. mysz – zwierzę – mysz komputerowa
kolęda – uroczystości noworoczne – pieśń na czas
Bożego Narodzenia
neologizmy frazeologiczne – wyrazy używane w połączeniu z innymi wyrazami o względnie
stałym charakterze np. sobota robocza , szara strefa , gasić strajki
neologizmy artystyczne ( literackie ) – wyrazy tworzone przez poetów i pisarzy , celowo wprowadzane do tekstu . Ich rolę oceniamy tylko w konkretnym utworze .
ZADANIE 2
Ma na celu ukazanie neologizmów w wierszach Bolesława Leśmiana oraz ich funkcję artystyczną .Każda z grup otrzymuje inny wiersz Leśmiana i ma za zadanie wypisać z niego neologizmy artystyczne . Jednocześnie uczniowie próbują wyjaśnić ich znaczenie i ocenić jaką rolę pełnią neologizmy w przeczytanych wierszach .
ZADANIE 3
Ćwiczenie ma na celu ukazanie uczniom , iż neologizmy to nie tylko wyrazy używane w utworach literackich , ale także wyrazy jakimi posługujemy się na co dzień i są tworzone w związku z pojawiającymi się nowymi zjawiskami .
Zastąp nazwy dwuwyrazowe ich krótszymi odpowiednikami o tym samym znaczeniu :
liceum ogólnokształcące – ogólniak
pracownik ochrony – ochroniarz
rower górski – góral
szkoła podstawowa – podstawówka
kiosk z warzywami – warzywniak
telefon komórkowy – komórka
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie wiadomości zdobytych podczas lekcji poprzez wspólne utworzenie notatki , którą uczniowie zapisują w zeszytach . Ponadto wklejają do zeszytów karty pracy , na których znajdują się rozwiązania zadanych podczas lekcji ćwiczeń .
5. Bibliografia
6. Załączniki
a ) Zadanie domowe
Wymyśl nowe nazwy dla powszechnie znanych przedmiotów : długopis , komputer , czajnik , telewizor , tablica , krzesło , samochód , termos , talerz , nożyczki .
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja do przeprowadzenia w 3 klasie gimnazjum .