"Nie bój się, żyj, idź za słońcem, a dojdziesz do przyszłości"
Autor/autorka
Barbara Pakieła
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – godzina wychowawcza
3. Temat zajęć
„Nie bój się, żyj, idź za słońcem, a dojdziesz do przyszłości”
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową. Celem edukacji wczesnoszkolnej jest rozwijanie i wspieranie całościowego rozwoju dziecka. W czasie popandemicznym ważne jest uzmysłowienie dzieciom, iż mają prawo czuć zagrożenie, przeżywać lęki, strach o zdrowie i życie najbliższych. Ważne jest też dostarczanie wzorców postępowania w nowej sytuacji, odwagi w podejmowaniu decyzji, rozpoznawania i rozumienia emocji towarzyszących konkretnym postępowaniom i decyzjom.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii TIK pozwoli pobudzić zainteresowanie oraz aktywność uczniów. Dzięki zastosowanym multimediom uczeń przyswoi prezentowane treści, wzbogaci wiadomości o przeszłości, utrzyma skupienie, wyzwoli emocje.
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych stanów emocjonalnych towarzyszących człowiekowi.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe emocje towarzyszące zachowaniom jaskiniowców na prezentowanym filmie.
Uczeń wskazuje wady i zalety konkretnych zachowań w trudnych sytuacjach życiowych.
Uczeń potrafi wskazać własne sytuacje życiowe, w których musiał „przełamać się” i przezwyciężyć własne obawy.
Uczeń potrafi dyskutować w grupie oraz podjąć zgodną współpracę.
Uczeń poznaje nowe aplikacje internetowe, utrwala poznane już wcześniej.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
aktywizujące
działania w praktyce
oglądowe
dyskusja
Formy pracy:
indywidualna
grupowa
10. Środki dydaktyczne
komputer, tablica interaktywna i tablety
zasoby CDA - film „Krudowie”
aplikacja:
- Mentimeter,
- epodręczniki.pl
- jamboard.google.com
- pl.rakko.tools
- Quizizzis
- padlet.com
dywaniki, tekturki, koszyki /w każdym - latarka, żóła i czerwona bibuła gładka, drewienka/
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer z dostępem do Internetu
tablet z dostępem do Internetu dla każdego dziecka
tablica interaktywna
głośniki
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Ułóż obrazek, poznaj temat zajęć.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Uczniowie zajmują miejsca przy przydzielonych im włączonych tabletach.
Nauczyciel prosi o uruchomienie przeglądarki i wpisanie przydzielonego im adresu internetowego /zapisanego na karteczce umieszczonej na tablecie/ Uczniowie układają taki sam obraz - różniący się poziomem trudności puzzli.
/linki zamieszczone w kolejności od najłatwiejszego/
1. https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/237782
2. https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/735628
3. https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/769671
4. https://moje.zpe.gov.pl/a/anonymous/D102ByISI/q9fH42Kd
Skrócone adresy do samodzielnego wprowadzenia przez dzieci mniej biegłych w obsłudze tableta:
1. https://tiny.pl/r3m95
2. https://tiny.pl/r3m94
3. https://tiny.pl/r3m9k
4. https://tiny.pl/r3m92
Po ułożeniu obrazka dzieci dzielą się spostrzeżeniami, próbują ustalić temat lekcji.
Nauczyciel nawiązuje do obejrzanego filmu „Krudowie”. Zadaje pytania:Kogo przedstawia ilustracja?
Czy jest ona wierna rodzinie w „Krudach”?
Kogo brakuje? /uczniowie wymieniają brakujących członków rodziny/.
Gdzie znajdują się Krudowie /jaskiniowcy/?
Zabawa ruchowa przy muzyce - Jaskiniowcy - stop! Uczniowie bawią się przy muzyce. Na przerwę w muzyce reagują przybraniem wymyślonej pozycji.
Aktywność 2
Temat: Jaskinia
Czas trwania: 25 minut.
Opis aktywności:
Uczniowie zajmują miejsca przy tabletach. W uruchomionej przeglądarce wpisują skrócony adres do aplikacji mentimeter.
https://www.menti.com/cci4ku99bo skrócony adres https://tiny.pl/r3mwp
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie filmu i wpisanie odpowiedzi na pytanie „Przed czym chroniła Kurdów jaskinia?”.
Uczniowie pracują samodzielnie, nauczyciel pomaga uczniom mającym problem z samodzielnym zapisywaniem odpowiedzi.Po wykonaniu zadania nauczyciel uruchamia na tablicy interaktywnej chmurę wyrazową z odpowiedziami i rozpoczyna dyskusję na temat odpowiedzi /przykładowe odpowiedzi - ciemność, zwierzęta, burza, noc, zimno, strach, brak domu, obcy, choroba/
Chętne dzieci dzielą się spostrzeżeniami.Nauczyciel podsumowuje rozmowę. Wskazuje, iż jaskinia była miejscem, w którym jaskiniowcy czuli się bezpiecznie. Zachęca dzieci, aby powiedziały, czym jest ich „jaskinia”, gdzie chowają się w razie zagrożenia, niebezpieczeństwa, czego się boją.
Chętne dzieci pokazują wybrane emocje, koledzy naśladują je.
Aktywność 3
Temat: Czy warto wyjść z jaskini?
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel wprowadza uczniów do kolejnej aktywności.
„Pewnego dnia Eap, wymykając się z jaskini spotkała ....... /Guya/.
Czego nowego nauczyła się od niego? /otwartości, ciekawości świata, poznała ogień, ubrania, przygodę/
Czy pamiętacie dlaczego Guy nie zamykał się w jaskini? /kiedy zginęli jego rodzice, ojciec ratując mu życie powiedział „Nie bój się, żyj, idź za słońcem, a dojdziesz do przyszłości”/Nauczyciel uruchamia tablicę multimedialną i za pomocą platformy https://pl.rakko.tools/tools/59/ dzieli uczniów na cztery zespoły i przydziela im stanowiska na małych dywanikach. Na środku dywanika kładzie tekturkę, tablet i koszyk /latarka,bibuły, drewienka/.
Uczniowie na tablecie uruchamiają aplikację Quizizz i wprowadzają kod 6641 0042 /link skrócony https://tiny.pl/r3mlm /
Zadanie uczniów polega na grupowym rozwiązaniu działań matematycznych, których rozwiązanie prowadzi do kolejnych etapów „budowania ogniska”. Uczniowie przed przesłaniem odpowiedzi najpierw wykonują wybraną instrukcję. Po zbudowaniu ogniska uczniowie siadają dookoła i ustaloną klasową postawą sygnalizują gotowość do kolejnego zadania.Nauczyciel inicjuje rozmowę w grupach nt: „Dlaczego warto wyjść z jaskini, przełamać strach i patrzeć w przyszłość /ewentualne odpowiedzi dzieci: poznanie świata, poznawanie nowych ludzi, zwierząt, wynalazki, radość, otwartość na innych, odkrycia, dzielenie się z innymi, odkrycie lekarstw, przezwyciężenie strachu, lęku itd/. Nauczyciele przysłuchują się pracy w grupach, pomagają naprowadzić rozmowę na właściwy temat, zachęcają wszystkich do wypowiedzi.
Aktywność 4
Temat: Porozmawiajmy..
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Nauczyciel zaprasza całą klasę do podzielenia się przemyśleniami wypracowanymi w grupach, drugi nauczyciel na bieżąco zapisuje na tablicy interaktywnej spostrzeżenia uczniów za pomocą aplikacji https://jamboard.google.com/d/1UCGDZllVSp-4i2HvMgcF93F_7In6_FjCCgbN5PZQeaY/edit?usp=sharing .
Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat wspólnej pracy, jak przebiegała, co można poprawić, jak czuli się w grupie, czy nie bali się wypowiadać.
Zabawa przy muzyce „Jaskiniowcy i rusałki” /charakter muzyki narzuca określony rodzaj tańca/
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie zajmują miejsca przy tabletach. Uruchomiają przeglądarkę internetową, wpisują adres skrócony https://tiny.pl/r3m35 /pełny adres https://padlet.com/barbarapakiela/mojaklasa /.
W aplikacji padlet w odpowiedniej kolumnie /Chowam się do jaskini, gdy..... , Wychodzę z jaskini, by...../ dodają wpis za pomocą obrazu lub gifu, mogą dodać tekst i swoje imię.
Wspólne odczytywanie dodanych wpisów.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Temat lekcji jest cytatem z filmu „Krudowie”
Zajęcia przeprowadzono w 16 - osobowej klasie integracyjnej, w której pracuje dwóch nauczycieli.
Zajęcia poprzedzone zostały projekcją filmu Krudowie 1.
Aktywność 1 - uczniowie otrzymują linki pełne lub skrócone w zależności od sprawności posługiwania się klawiaturą tableta.
Aktywność 2 - nauczyciele w trakcie uzupełniania chmury wyrazowej podchodzą do uczniów mających problemy z zadaniem i ukierunkowują ich na odpowiedzi.
Aktywność 3 - dzieci samodzielnie odczytują swoje imiona i dobierają się grupami.
Ewaluacja - wpisy na padlecie wymagają zatwierdzenia przez nauczyciela.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna