Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, język polski

Temat: Nie daj się nabić w butelkę

Treści kształcenia:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:

6) rozpoznaje wypowiedzi o charakterze emocjonalnym i perswazyjnym.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Rozpoznaje intencję wypowiedzi,

  • Poznaje językowe środki perswazji,

  • Rozumie, czym jest perswazja,

  • Rozpoznaje użyte i stosowane językowe środki perswazji.

Nabywane umiejętności:

  • Posługiwania się słownictwem o charakterze perswazyjnym i emocjonalnym,

  • Czytania i słuchania ze zrozumieniem,

  • Wyrażania się w sposób precyzyjny i zwięzły,

  • Rozumienia ważności i szacunku dla kreatywnego wyrażania myśli, doświadczeń i emocji poprzez różne środki,

  • Umiejętności planowania, organizowania, analizowania, oceny, zarządzania i wdrażania projektu,

  • Komunikacji i współpracy w zespole.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • Inicjatywność i przedsiębiorczość.

Środki dydaktyczne:

  • Zasób multimedialny: film „Przekonująca moc reklamy”,

  • Sprzęt multimedialny (komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/projektor multimedialny/tablica interaktywna),

  • Dowolny słownik języka polskiego,

  • Reklamy przyniesione przez uczniów (ulotki, gazetki reklamowe, reklamy z czasopism, fotografie reklam ulicznych itp.),

  • Karteczki samoprzylepne,

  • Arkusz papieru z narysowaną tabelą (można też narysować ją na tablicy przed zajęciami),

  • Kartki z zadaniami (w treści scenariusza).

Metody nauczania:

  • Podająca: wyjaśnienie,

  • Problemowe: heureza, dyskusja,

  • Aktywizujące: drama,

  • Praktyczne: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Indywidualna jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Na wcześniejszych zajęciach nauczyciel prosi uczniów, by na kolejne przynieśli materiały związane z reklamą: ulotki, gazetki, zdjęcia billboardów, strony z reklamami z czasopism itp. Jeśli nie przygotował tabeli na arkuszu papieru, rysuje ją na tablicy przed rozpoczęciem lekcji.

Etap wstępny

Nauczyciel wita uczniów i przeprowadza czynności organizacyjne: sprawdza obecność, zapisuje temat zajęć na tablicy oraz zapoznaje klasę z celami zajęć. Pyta, z czym kojarzy się uczniom zdanie będące tematem – pozwala im na swobodne wypowiedzi, nie komentuje ich.

Etap realizacji

Nauczyciel zapowiada emisję filmu z zasobu multimedialnego. Przed jego obejrzeniem prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na słownictwo, jakie pojawia się w przykładowych wypowiedziach i zanotowali, o rodzajach jakich komunikatów mówi językoznawca. Po co są one stosowane?

Po prezentacji materiału następuje krótka rozmowa o zaobserwowanych w nim treściach. Nauczyciel prosi, by uczniowie zastanowili się, czym jest reklama, jakie ma zadanie, czym powinna się charakteryzować. Po uzyskaniu odpowiedzi sugeruje notatkę do zapisania w zeszytach, np.:

Reklama to działania mające na celu zachęcenie klienta do zakupu określonego towaru, skorzystania z usług lub skłonienie do popierania określonych postaw czy działań. Służy przede wszystkim celom marketingowym. Cechy dobrej reklamy to: atrakcyjność, oryginalność, sugestywność, jasność przekazu, łatwość zapamiętania.

W kolejnym etapie zajęć uczniowie pracując w parach, wypisują na karteczkach samoprzylepnych zauważone w przyniesionych przez siebie reklamach słownictwo perswazyjne i nacechowane emocjonalnie. Przyklejają je w odpowiednim miejscu na arkuszach (lub na tablicy):

Przykładowy arkusz:

Czasowniki w trybie rozkazującym

Wykrzyknienia

Zdania pytające

Czasowniki modalne

Stopień wyższy i najwyższy przymiotników i przysłówków

Kalki językowe

Czasowniki w 2. os. lp

Powtórzenia

Wyrazy kategoryczne

Zaimki

Kup, wybierz, użyj

My wiemy jak!

Czy już wybrałeś?

Warto, musisz

Najlepszy, najnowszy

Hit, super, ok

Pragniesz, masz, kup, weź

Zawsze sucho, zawsze pewnie

Zawsze, nigdy, wszędzie

Każdy, kto

Prowadzący zajęcia wskazuje, że reklama jest komunikatem posiadającym konkretnych nadawców (usługodawcy, sklepy itp.) oraz odbiorców (tzw. target, dlatego różne są jej środki przekazu, np. prasa kobieca i produkty dla pań); wyjaśnia schemat takiego komunikatu, omawia ewentualne pytania, jakie zadadzą uczniowie podczas zainicjowanej tym zagadnieniem dyskusji.

Następnie uczniowie dobierają się w pary. Każda para losuje kartkę z zadaniem i odgrywa scenki z przykładowymi poleceniami:

  • Przekonaj mamę, aby pozwoliła Ci pójść na dyskotekę.

  • Przekonaj nauczyciela, aby zorganizował wam wyjście do kina.

  • Namów siostrę, aby pożyczyła Ci swoją ulubioną bluzkę.

  • Przekonaj rodziców, aby kupili Ci nowy telefon.

Etap końcowy

Nauczyciel podsumowuje zajęcia, mówiąc, że językowe środki perswazyjne mają dużą siłę oddziaływania, ponieważ odwołują się do sfery intelektualnej i emocjonalnej. Należy mieć tego świadomość, aby nie dać się „zmanipulować”.

Zapis pracy domowej:

Wyjaśnij frazeologizm z tematu lekcji i ułóż krótką historyjkę, w której użyjesz tego frazeologizmu.

Dodatkowo:

Scenariusz przeznaczony dla uczniów klasy I. W klasach starszych może służyć jako lekcja powtórzeniowa. Elementy scenariusza można wykorzystać na zajęciach wychowawczych.

RNfN3GqjOlcm2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 112.00 KB w języku polskim
RA0Adir9VdclZ

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 85.40 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3