Zdjęcie przedstawiające biurko, na którym znajdują się zadrukowane tekstem kartki papieru. W tle widoczna jest klawiatura komputerowa. Na pierwszym planie widoczny jest fragment lewej dłoni przytrzymującej jedną z kartek, na dalszym planie widoczna jest prawa dłoń z czerwoną kredką w ręce. Kredka wycelowana jest w jedną z kartek, na której widać już kilka czerwonych oznaczeń.
Zdjęcie przedstawiające biurko, na którym znajdują się zadrukowane tekstem kartki papieru. W tle widoczna jest klawiatura komputerowa. Na pierwszym planie widoczny jest fragment lewej dłoni przytrzymującej jedną z kartek, na dalszym planie widoczna jest prawa dłoń z czerwoną kredką w ręce. Kredka wycelowana jest w jedną z kartek, na której widać już kilka czerwonych oznaczeń.
Nie łam sobie języka! Czyli jak unikać błędów językowych
Poprawianie tekstu
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Twoje cele
zdefiniujesz normę językową;
zdefiniujesz błąd językowy;
rozpoznasz różne typy błędów językowych;
wyjaśnisz, jak można unikać błędów językowych.
Znajomość obyczajów, zasad grzeczności, poprawne używanie języka, a także umiejętność zachowania się w różnych sytuacjach składa się na kulturę człowieka. Kultura osobista związana z porozumiewaniem się nosi nazwę kultury języka. Jest to umiejętność poprawnego posługiwania się językiem Znajomość jej reguł przydaje się zarówno w pisaniu, jak i mówieniu. Zbiór zasad, które określają, jak posługiwać się językiem, nosi nazwę normy językowej. Jeśli reguły te są spisane przez językoznawcówjęzykoznawcajęzykoznawców, to nazywamy je normą skodyfikowaną. Jeśli uznawane są przez społeczeństwo za poprawne, to określa się je jako normę zwyczajową. Norma ortograficzna, którą tworzy zbiór zasad pisowni, jest normą skodyfikowaną. Natomiast zestaw zasad, dopuszczalnych w rozmowach nieoficjalnych, w kontaktach swobodnych nazywa się normą użytkową (potoczną). Ponieważ język stale się rozwija, zasady te podlegają modyfikacjom i aktualizacjom. Są one rozpowszechniane przez media i publikowane.
Błąd językowy to takie użycie elementów językowych, które jest niezgodne z aktualnie obowiązującą normą językową.
RCvOsBBWVe5yp
Schemat przedstawia podział błędów językowych na wewnątrz językowe (naruszające wewnętrzne zasady języka, czyli ustalone reguły poprawnościowe) i zewnątrzjęzykowe (związane pisaną i mówioną formą języka). Błędy wewnątrzjęzykowe dzielą się dalej na błędy gramatyczne i błędy niegramatyczne. Do błędów gramatycznych należą: a. błędy składniowe - występują w konstrukcjach zdaniowych i polegają na niepoprawnym łączeniu wyrazów w zdaniu, np. „Jadąc na rowerze, spadła mi czapka” (zamiast poprawnego: „Gdy jechałem na rowerze, spadła mi czapka”); b. błędy fleksyjne - polegają na:
zastosowaniu niewłaściwej formy wyrazu, np. ten kontrol (zamiast ta kontrola), wziąść (zamiast wziąć); niepoprawnym odmienianiu wyrazu, np. przyjacielom zamiast przyjaciołom, kopła zamiast kopnęła, panowi zamiast panu, umią (zamiast umieją): odmianie wyrazu, którego się nie odmienia, np. kakaa zamiast kakao. Do błędów niegramatycznych należą: a. błędy leksykalne - używanie wyrazów w niewłaściwym znaczeniu, mylenie podobnie brzmiących wyrazów, nadużywanie wyrazów modnych, np. używanie wyrazu „bynajmniej” w znaczeniu „nie mniej niż” (mylenie wyrazów „bynajmniej” i „przynajmniej”); b. błędy słowotwórcze - tworzenie związków wyrazowych i wyrazów niezgodnie z zasadami budowy słowotwórczej wyrazów np. głupość (zamiast głupota), babciowy (zamiast babciny).; c. błędy frazeologiczne - niepoprawne użycie związku frazeologicznego lub wymiana jednego bądź więcej jego elementów na inny, np. „Na czworo babka wróżyła” (zamiast poprawnego: „Na dwoje babka wróżyła”); d. błędy stylistyczne - niedostosowanie środków językowych do charakteru wypowiedzi, np. rozpoczęcie listu oficjalnego zwrotem „Cześć!”; e. błędy logiczne - błędny sposób argumentacji bądź wystąpienie sprzeczności w wypowiedzi, np. „Był patriotą, ale nienawidził swojego kraju”; f. błędy w zakresie budowania (kompozycji) tekstu, np. pomijanie wcięć akapitowych przy rozpoczynaniu nowego wątku dłuższej wypowiedzi. Błędy zewnątrzjęzykowe nie mają dalszego podziału. Należą do nich: a. błędy ortograficzne - stosowanie zapisów niezgodnych z regułami ortograficznymi, np. „brzek” (zamiast poprawnego: „brzeg”); b. błędy interpunkcyjne - pomijanie znaków interpunkcyjnych lub stawianie ich w niewłaściwych miejscach, np. „Stać nie wolno iść” (zamiast poprawnego: „Stać, nie wolno iść” lub „Stać nie wolno, iść”); c. błędy w akcentowaniu - kładzenie nacisku na niewłaściwą sylabę, np. „matemaTYka” (zamiast poprawnego: „mateMAtyka”); d. błędy w intonacji - niewłaściwe modulowanie głosu, np. stosowanie intonacji wznoszącej (właściwej zdaniom pytającym) w zdaniach oznajmujących.
Podział błędów językowych
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z powyższą grafiką dotyczącą błędów językowych i uzupełnij tabelę. Wpisz przykłady błędów językowych, rodzaj błędu językowego i poprawną formę.
RXKd8XjXtLsjp
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tabelę przeciągając parami wyrazy do odpowiednich kolumn. Ułóż je w kolejności alfabetycznej.
R4365gu0xKQjh
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RNQONuz3ODbyI
Kolorowa fotografia przedstawia okładkę Słownika poprawnej polszczyzny Wydawnictwa Naukowego PWN. Na szarym tle czarne litery. Treść napisu: nowy słownik poprawnej polszczyzny pwn. Na dole drukowanymi literami napis o treści: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Okładka Słownika poprawnej polszczyzny Wydawnictwa Naukowego PWN
Słownik przeznaczony jest dla wszystkich, którzy pragną poprawnie i sprawnie posługiwać się polszczyzną. Tworząc jakiekolwiek wypowiedzi, czy to w formie pisanej, czy mówionej, należy mieć na uwadze nie tylko treść przekazu językowego, ale również trzeba zadbać o jego stronę formalną, o jakość użytych środków językowych. Każdy z użytkowników języka polskiego powinien mieć nawyk sięgania do słownika poprawnej polszczyzny zawsze, gdy pojawiają się jakiekolwiek „językowe” wątpliwości.
[…]
Budując artykuły hasłowe, za najważniejsze uznaliśmy czytelność i przejrzystość struktury hasła, aby osoba korzystająca ze słownika szybko mogła odnaleźć potrzebną informację dotyczącą poprawności danego słowa, formy gramatycznej lub połączenia wyrazowego.
[…]
Przy trudności wymawianej w nawiasie kwadratowym podajemy poprawną bądź potocznie dopuszczalną wymowę danej formy wyrazowej. Przy wyrazach hasłowych na pierwszym miejscu odnotowujemy jaka to część mowy; jeśli podlegają one odmianie, podajemy wybrane poprawne formy gramatyczne. Słownik ma nie tylko uczyć, jak pisać i mówić poprawnie po polsku, ale także ma przestrzegać przed błędami językowymi. W związku z tym niekiedy podajemy również formy niepoprawne, aby ustrzec przed nimi użytkowników języka. Formy błędne ujęte są w okrągłe nawiasy oraz dodatkowo oznaczone asteryskiem – znak graficzny w kształcie gwiazdki ma ostrzegać: „tak nie mów, tak nie pisz, tego unikaj”.
[…]
Dodatkowe informacje na temat najczęstszych albo typowych błędów językowych, postaci wyjątkowych, osobliwości związanych z danym hasłem umieszczamy po wyrazie: Uwaga (…).
Przeczytaj pytania i zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
R1T4MOcebbDCJ
Kto powinien korzystać ze Słownika poprawnej polszczyzny? Możliwe odpowiedzi: 1. wszyscy, którym zależy na dbałości o poprawność językową, 2. uczniowie, 3. studenci, 4. nauczyciele
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1JdRV1f7wxxx
Co jest główną myślą tekstu? Możliwe odpowiedzi: 1. Opis struktury hasła słownikowego., 2. Etykieta językowa., 3. Klasyfikacja błędów językowych., 4. Zachęcenie do dbałości o poprawność językową.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1eERpR9aNBiD
Na czym szczególnie zależało autorom słownika? Możliwe odpowiedzi: 1. na łatwym do odczytaniu i zrozumiałym opisie hasła słownikowego, 2. na poprawności językowej, 3. na uwzględnieniu osobliwości językowych, 4. na popularności słownika wśród uczniów i studentów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RNlYmeL3ZKdwh
Ćwiczenie 4
Dopasuj znaki do odpowiednich funkcji, jakie pełnią w Słowniku poprawnej polszczyzny. informacja umieszczona po wyrazie: Uwaga (…) Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa wyrazu, 2. typowe, najczęstsze błędy i osobliwości językowych, 3. formy niepoprawne wyrazów nawias kwadratowy Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa wyrazu, 2. typowe, najczęstsze błędy i osobliwości językowych, 3. formy niepoprawne wyrazów nawias okrągły Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa wyrazu, 2. typowe, najczęstsze błędy i osobliwości językowych, 3. formy niepoprawne wyrazów
Dopasuj znaki do odpowiednich funkcji, jakie pełnią w Słowniku poprawnej polszczyzny. informacja umieszczona po wyrazie: Uwaga (…) Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa wyrazu, 2. typowe, najczęstsze błędy i osobliwości językowych, 3. formy niepoprawne wyrazów nawias kwadratowy Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa wyrazu, 2. typowe, najczęstsze błędy i osobliwości językowych, 3. formy niepoprawne wyrazów nawias okrągły Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa wyrazu, 2. typowe, najczęstsze błędy i osobliwości językowych, 3. formy niepoprawne wyrazów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1SM6QwK5tUMa
Ćwiczenie 5
Przeczytaj artykuł hasłowy ze Słownika poprawnej polszczyzny. Zaznacz, jakie informacje o wyrazie zamieszczone są w słowniku.
kanoe – [wym. kanu a. pot. dopuszcz. kanoe], rzecz. n., nieodm.; ‘rodzaj łodzi indiańskiej; także: łódka zbudowana na wzór łodzi indiańskiej’, np. Płynęli swoim kanoe po rwącej rzece. Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa, 2. definicja wyrazu, 3. forma błędna wyrazu, 4. określenie części mowy, 5. dopuszczalna wymowa, 6. informacja o odmianie wyrazu, 7. przykładowe użycie wyrazu
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R96IHxniklnSs
Ćwiczenie 6
Kiedy należy sięgnąć po słownik poprawnej polszczyzny? Możliwe odpowiedzi: 1. kiedy pojawiają się wątpliwości związane z użyciem wyrazu, 2. kiedy pojawiają się wątpliwości związane z odmianą wyrazu, 3. kiedy pojawiają się wątpliwości związane z zapisem ortograficznym wyrazu, 4. kiedy pojawiają się wątpliwości związane z pochodzeniem wyrazu
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RWw5ErhyM6jkY
Ćwiczenie 7
Zaznacz poprawne wyrażenia. tu pisze tu jest napisane
wziąć wziąść
naprawdę na prawdę
we wrześniu w miesiącu wrześniu
włanczać włączać
Zaznacz poprawne wyrażenia. tu pisze tu jest napisane
wziąć wziąść
naprawdę na prawdę
we wrześniu w miesiącu wrześniu
włanczać włączać
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
Zredaguj zdania poprawne składniowo, wykorzystując słowa i wyrażenia z poprzedniego ćwiczenia.
R1TYgh8LuOYjL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
Uzupełnij zdania wyrazami w odpowiednich formach.
RNCo4LrvvMCXQ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RqZdb1fLrAsoK
Ćwiczenie 9
Określ rodzaj błędów językowych występujących w podanych zdaniach. Forma poprawna: W ogrodzie kwitną róże.
Forma niepoprawna: W ogrodzie kwitną rórze. 1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Forma poprawna: Napiję się kakao.
Forma niepoprawna: Napiję się kakaa.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Forma poprawna: Morze Śródziemne jest bardziej słone niż Bałtyk.
Forma niepoprawna: Morze Śródziemne jest słońsze niż Bałtyk.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Forma poprawna: Ala kupiła niebieską sukienkę i czarne buty.
Forma niepoprawna: Ala, kupiła niebieską sukienkę, i czarne buty.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Forma poprawna: Napoje energetyczne są niezdrowe.
Forma niepoprawna: Napoje energiczne są niezdrowe.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Określ rodzaj błędów językowych występujących w podanych zdaniach. Forma poprawna: W ogrodzie kwitną róże.
Forma niepoprawna: W ogrodzie kwitną rórze. 1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Forma poprawna: Napiję się kakao.
Forma niepoprawna: Napiję się kakaa.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Forma poprawna: Morze Śródziemne jest bardziej słone niż Bałtyk.
Forma niepoprawna: Morze Śródziemne jest słońsze niż Bałtyk.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Forma poprawna: Ala kupiła niebieską sukienkę i czarne buty.
Forma niepoprawna: Ala, kupiła niebieską sukienkę, i czarne buty.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Forma poprawna: Napoje energetyczne są niezdrowe.
Forma niepoprawna: Napoje energiczne są niezdrowe.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
Znajdź w odpowiednim źródle i wskaż, z jakimi wyrazami można łączyć formę przyimkową przeze.
RkKH03VxCMSX5
(Uzupełnij).
Skorzystaj ze słownika poprawnej polszczyzny.
Formy przyimkowej przeze można używać tylko w połączeniu przeze mnie.
Polecenie 2
Zredaguj e‑mail do koleżanki, w którym przekonasz ją do zakupu słownika poprawnej polszczyzny. Wymień co najmniej trzy korzyści, jakie płyną z posługiwania się tym źródłem wiedzy.
R1CmLpMn515KO
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
Sprawdź w dostępnych źródłach i wyjaśnij, jaki błąd językowy jest popełniany w związku z używaniem przedrostka ***mega-***.
RgYR8d8hY6NkY
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę, że słowo to jest używane głównie przez ludzi młodych. Sprawdź w słowniku języka polskiego znaczenie przedrostka mega-.
Mega - to pierwszy człon wyrazów złożonych wskazujący na wielkie rozmiary lub duże natężenie tego, co jest nazwane przez drugi człon. Przedrostek m**ega- tworzy tylko rzeczowniki. Powinno się mówić i pisać np. megabajt, ale nie megaszybki, lecz superszybki lub ultraszybki.
Dla zainteresowanych
Zapoznaj się z wywiadem z językoznawcą na temat błędów językowych, a następnie odpowiedz na pytania.
R1E1b37MZZDrg
Film przedstawia wywiad z językoznawczynią na temat błędów językowych popełnianych w wypowiedziach ustnych. Wyjaśnia ona, jakie najczęściej popełniamy błędy oraz z czego one wynikają.
Film przedstawia wywiad z językoznawczynią na temat błędów językowych popełnianych w wypowiedziach ustnych. Wyjaśnia ona, jakie najczęściej popełniamy błędy oraz z czego one wynikają.
Wywiad z językoznawczynią na temat błędów językowych
Wywiad z językoznawczynią na temat błędów językowych
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Film przedstawia wywiad z językoznawczynią na temat błędów językowych popełnianych w wypowiedziach ustnych. Wyjaśnia ona, jakie najczęściej popełniamy błędy oraz z czego one wynikają.
Polecenie 3
Dlaczego ludzie popełniają błędy językowe? Wymień dwie przyczyny.
RQhFZQETxcQPL
(Uzupełnij).
Polecenie 4
Dlaczego warto dbać o poprawność językową? Sformułuj dwa argumenty.
R5idLQIyrDmMs
(Uzupełnij).
Polecenie 5
Wyjaśnij, jak możesz uniknąć błędów językowych. Opisz dwa sposoby.
RGJvMjUjB2tZk
(Uzupełnij).
Słownik
formalny
formalny
zgodny z pewnymi normami i przepisami
czytelność
czytelność
łatwy do odczytania, zrozumiały
przejrzystość
przejrzystość
łatwy do odgadnięcia, zrozumienia
struktura
struktura
układ i wzajemne relacje elementów stanowiących całość
dopuszczalny
dopuszczalny
dozwolony, tolerowany w jakiejś sytuacji pod jakimś warunkiem
osobliwość
osobliwość
coś, co występuje rzadko i zwraca uwagę swoją niezwykłością
językoznawca
językoznawca
uczony specjalizujący się w nauce o języku
Notatki ucznia
R1AtLzZjNosob
(Uzupełnij).
Bibliografia
Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005), Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 12.02.2023].
Drabik L., Sobol E., (2007), Słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa: PWN.
Podlawska D., Świątek‑Brzezińska M., (2011), Słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.