RDOLE6eLV1a87
Zdjęcie przedstawiające biurko, na którym znajdują się zadrukowane tekstem kartki papieru. W tle widoczna jest klawiatura komputerowa. Na pierwszym planie widoczny jest fragment lewej dłoni przytrzymującej jedną z kartek, na dalszym planie widoczna jest prawa dłoń z czerwoną kredką w ręce. Kredka wycelowana jest w jedną z kartek, na której widać już kilka czerwonych oznaczeń.

Nie łam sobie języka! Czyli jak unikać błędów językowych

Poprawianie tekstu
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Twoje cele
  • zdefiniujesz normę językową;

  • zdefiniujesz błąd językowy;

  • rozpoznasz różne typy błędów językowych;

  • wyjaśnisz, jak można unikać błędów językowych.

Znajomość obyczajów, zasad grzeczności, poprawne używanie języka, a także umiejętność zachowania się w różnych sytuacjach składa się na kulturę człowieka. Kultura osobista związana z porozumiewaniem się nosi nazwę kultury języka. Jest to umiejętność poprawnego posługiwania się językiem Znajomość jej reguł przydaje się zarówno w pisaniu, jak i mówieniu.
Zbiór zasad, które określają, jak posługiwać się językiem, nosi nazwę normy językowej. Jeśli reguły te są spisane przez językoznawcówjęzykoznawcajęzykoznawców, to nazywamy je normą skodyfikowaną. Jeśli uznawane są przez społeczeństwo za poprawne, to określa się je jako normę zwyczajową. Norma ortograficzna, którą tworzy zbiór zasad pisowni, jest normą skodyfikowaną. Natomiast zestaw zasad, dopuszczalnych w rozmowach nieoficjalnych, w kontaktach swobodnych nazywa się normą użytkową (potoczną).
Ponieważ język stale się rozwija, zasady te podlegają modyfikacjom i aktualizacjom. Są one rozpowszechniane przez media i publikowane.

Błąd językowy to takie użycie elementów językowych, które jest niezgodne z aktualnie obowiązującą normą językową.

RCvOsBBWVe5yp
Podział błędów językowych
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z powyższą grafiką dotyczącą błędów językowych i uzupełnij tabelę. Wpisz przykłady błędów językowych, rodzaj błędu językowego i poprawną formę.

RXKd8XjXtLsjp
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Uzupełnij tabelę przeciągając parami wyrazy do odpowiednich kolumn. Ułóż je w kolejności alfabetycznej.

R4365gu0xKQjh
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RNQONuz3ODbyI
Okładka Słownika poprawnej polszczyzny Wydawnictwa Naukowego PWN
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Przeczytaj tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Słownik poprawnej polszczyzny
Daniela Podlawska, Magdalena Świątek-Brzezińska Słownik poprawnej polszczyzny

Słownik przeznaczony jest dla wszystkich, którzy pragną poprawnie i sprawnie posługiwać się polszczyzną. Tworząc jakiekolwiek wypowiedzi, czy to w formie pisanej, czy mówionej, należy mieć na uwadze nie tylko treść przekazu językowego, ale również trzeba zadbać o jego stronę formalną, o jakość użytych środków językowych. Każdy z użytkowników języka polskiego powinien mieć nawyk sięgania do słownika poprawnej polszczyzny zawsze, gdy pojawiają się jakiekolwiek „językowe” wątpliwości.

[…]

Budując artykuły hasłowe, za najważniejsze uznaliśmy czytelność i przejrzystość struktury hasła, aby osoba korzystająca ze słownika szybko mogła odnaleźć potrzebną informację dotyczącą poprawności danego słowa, formy gramatycznej lub połączenia wyrazowego.

[…]

Przy trudności wymawianej w nawiasie kwadratowym podajemy poprawną bądź potocznie dopuszczalną wymowę danej formy wyrazowej. Przy wyrazach hasłowych na pierwszym miejscu odnotowujemy jaka to część mowy; jeśli podlegają one odmianie, podajemy wybrane poprawne formy gramatyczne. Słownik ma nie tylko uczyć, jak pisać i mówić poprawnie po polsku, ale także ma przestrzegać przed błędami językowymi. W związku z tym niekiedy podajemy również formy niepoprawne, aby ustrzec przed nimi użytkowników języka. Formy błędne ujęte są w okrągłe nawiasy oraz dodatkowo oznaczone asteryskiem – znak graficzny w kształcie gwiazdki ma ostrzegać: „tak nie mów, tak nie pisz, tego unikaj”.

[…]

Dodatkowe informacje na temat najczęstszych albo typowych błędów językowych, postaci wyjątkowych, osobliwości związanych z danym hasłem umieszczamy po wyrazie: Uwaga (…).

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Daniela Podlawska, Magdalena Świątek-Brzezińska, Wstęp [...], [w:] tychże, Słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2011.
Ćwiczenie 3

Przeczytaj pytania i zaznacz prawidłowe odpowiedzi.

R1T4MOcebbDCJ
Kto powinien korzystać ze Słownika poprawnej polszczyzny? Możliwe odpowiedzi: 1. wszyscy, którym zależy na dbałości o poprawność językową, 2. uczniowie, 3. studenci, 4. nauczyciele
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1JdRV1f7wxxx
Co jest główną myślą tekstu? Możliwe odpowiedzi: 1. Opis struktury hasła słownikowego., 2. Etykieta językowa., 3. Klasyfikacja błędów językowych., 4. Zachęcenie do dbałości o poprawność językową.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1eERpR9aNBiD
Na czym szczególnie zależało autorom słownika? Możliwe odpowiedzi: 1. na łatwym do odczytaniu i zrozumiałym opisie hasła słownikowego, 2. na poprawności językowej, 3. na uwzględnieniu osobliwości językowych, 4. na popularności słownika wśród uczniów i studentów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RNlYmeL3ZKdwh
Ćwiczenie 4
Dopasuj znaki do odpowiednich funkcji, jakie pełnią w Słowniku poprawnej polszczyzny. informacja umieszczona po wyrazie: Uwaga (…) Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa wyrazu, 2. typowe, najczęstsze błędy i osobliwości językowych, 3. formy niepoprawne wyrazów nawias kwadratowy Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa wyrazu, 2. typowe, najczęstsze błędy i osobliwości językowych, 3. formy niepoprawne wyrazów nawias okrągły Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa wyrazu, 2. typowe, najczęstsze błędy i osobliwości językowych, 3. formy niepoprawne wyrazów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1SM6QwK5tUMa
Ćwiczenie 5
Przeczytaj artykuł hasłowy ze Słownika poprawnej polszczyzny. Zaznacz, jakie informacje o wyrazie zamieszczone są w słowniku.

kanoe – [wym. kanu a. pot. dopuszcz. kanoe], rzecz. n., nieodm.; ‘rodzaj łodzi indiańskiej; także: łódka zbudowana na wzór łodzi indiańskiej’, np. Płynęli swoim kanoe po rwącej rzece. Możliwe odpowiedzi: 1. poprawna wymowa, 2. definicja wyrazu, 3. forma błędna wyrazu, 4. określenie części mowy, 5. dopuszczalna wymowa, 6. informacja o odmianie wyrazu, 7. przykładowe użycie wyrazu
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R96IHxniklnSs
Ćwiczenie 6
Kiedy należy sięgnąć po słownik poprawnej polszczyzny? Możliwe odpowiedzi: 1. kiedy pojawiają się wątpliwości związane z użyciem wyrazu, 2. kiedy pojawiają się wątpliwości związane z odmianą wyrazu, 3. kiedy pojawiają się wątpliwości związane z zapisem ortograficznym wyrazu, 4. kiedy pojawiają się wątpliwości związane z pochodzeniem wyrazu
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RWw5ErhyM6jkY
Ćwiczenie 7
Zaznacz poprawne wyrażenia. tu pisze tu jest napisane

wziąć wziąść

naprawdę na prawdę

we wrześniu w miesiącu wrześniu

włanczać włączać

Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Zredaguj zdania poprawne składniowo, wykorzystując słowa i wyrażenia z poprzedniego ćwiczenia.

R1TYgh8LuOYjL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Uzupełnij zdania wyrazami w odpowiednich formach.

RNCo4LrvvMCXQ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RqZdb1fLrAsoK
Ćwiczenie 9
Określ rodzaj błędów językowych występujących w podanych zdaniach. Forma poprawna: W ogrodzie kwitną róże.
Forma niepoprawna: W ogrodzie kwitną rórze. 1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny

Forma poprawna: Napiję się kakao.
Forma niepoprawna: Napiję się kakaa.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny

Forma poprawna: Morze Śródziemne jest bardziej słone niż Bałtyk.
Forma niepoprawna: Morze Śródziemne jest słońsze niż Bałtyk.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny

Forma poprawna: Ala kupiła niebieską sukienkę i czarne buty.
Forma niepoprawna: Ala, kupiła niebieską sukienkę, i czarne buty.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny

Forma poprawna: Napoje energetyczne są niezdrowe.
Forma niepoprawna: Napoje energiczne są niezdrowe.1. błąd interpunkcyjny, 2. mylenie znaczeń wyrazów, 3. niepoprawne stopniowanie przymiotników, 4. błąd w odmianie wyrazu, 5. błąd ortograficzny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Znajdź w odpowiednim źródle i wskaż, z jakimi wyrazami można łączyć formę przyimkową przeze.

RkKH03VxCMSX5
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zredaguj e‑mail do koleżanki, w którym przekonasz ją do zakupu słownika poprawnej polszczyzny. Wymień co najmniej trzy korzyści, jakie płyną z posługiwania się tym źródłem wiedzy.

R1CmLpMn515KO
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Sprawdź w dostępnych źródłach i wyjaśnij, jaki błąd językowy jest popełniany w związku z używaniem przedrostka ***mega-***.

RgYR8d8hY6NkY
(Uzupełnij).
Dla zainteresowanych

Zapoznaj się z wywiadem z językoznawcą na temat błędów językowych, a następnie odpowiedz na pytania.

R1E1b37MZZDrg
Film przedstawia wywiad z językoznawczynią na temat błędów językowych popełnianych w wypowiedziach ustnych. Wyjaśnia ona, jakie najczęściej popełniamy błędy oraz z czego one wynikają.
Polecenie 3

Dlaczego ludzie popełniają błędy językowe? Wymień dwie przyczyny.

RQhFZQETxcQPL
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Dlaczego warto dbać o poprawność językową? Sformułuj dwa argumenty.

R5idLQIyrDmMs
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyjaśnij, jak możesz uniknąć błędów językowych. Opisz dwa sposoby.

RGJvMjUjB2tZk
(Uzupełnij).

Słownik

formalny
formalny

zgodny z pewnymi normami i przepisami

czytelność
czytelność

łatwy do odczytania, zrozumiały

przejrzystość
przejrzystość

łatwy do odgadnięcia, zrozumienia

struktura
struktura

układ i wzajemne relacje elementów stanowiących całość

dopuszczalny
dopuszczalny

dozwolony, tolerowany w jakiejś sytuacji pod jakimś warunkiem

osobliwość
osobliwość

coś, co występuje rzadko i zwraca uwagę swoją niezwykłością

językoznawca
językoznawca

uczony specjalizujący się w nauce o języku

Notatki ucznia

R1AtLzZjNosob
(Uzupełnij).

Bibliografia

Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005), Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 12.02.2023].

Drabik L., Sobol E., (2007), Słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa: PWN.

Podlawska D., Świątek‑Brzezińska M., (2011), Słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.