Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nie ma jak u mamy!

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, kiedy jest Dzień Matki,

  • wie, jakie mama ma obowiązki,

  • wie, co to jest czasownik.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozwiązuje zagadki,

  • śpiewa piosenki,

  • wyodrębnia czasowniki w tekście,

  • rozwija zdania,

  • czyta cicho i głośno,

  • recytuje.

b) Postawy

Uczeń potrafi odpowiednio zachować się podczas powitania i pożegnania na zajęciach otwartych.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • czynnościowa,

  • zabawowa,

  • praca z tekstem.

Formy:

  • praca zbiorowa,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 5, s. 36. (P.)

Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4, 43, 46, 47 (Kp.)

Prostokątne kartki z literami do pisania zdania o mamie

Zdjęcia mam i plakat Nasze mamy z bukietem serduszek

Karty z czasownikami do rozwiązywania krzyżówki

4. Przebieg lekcji

  1. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Rozwiązanie zagadki.

Kto nas kocha, tak jak nikt,

I ochrania całym sercem?

I do kogo można przyjść z każdym

Smutkiem jak najprędzej? (mama)

  1. Dobieranie przymiotników określających mamę – zabawa z kodem literowym.

    • Dzieci losują kartki z literami. Nauczyciel umieszcza na tablicy kod: m, m, j – co oznacza Moja mama jest... Nauczyciel zapisuje początek zdania na tablicy.

    • Uczniowie przepisują zdanie lub kod na kartkę i kończą je przymiotnikiem rozpoczynającym się na wylosowaną literę.

    • Chętni mogą rozwinąć zdanie o przymiotnik rozpoczynający się na wybraną przez nich literę.

    • Odczytanie przez dzieci ułożonych zdań.

  2. „To nasze mamy” – prezentacja zdjęć mam, umieszczenie ich na plakacie z serduszkami.

    • Nauczyciel umieszcza w dostępnym i widocznym miejscu plakat Nasze mamy.

    • Na plakacie widnieje jego tytuł oraz ogromny bukiet z sercami zamiast kwiatowych koron.

    • Dzieci wypowiadają się o swoich mamach. Po skończonej wypowiedzi przyklejają zdjęcie mamy na wybranym serduszku. Obok umieszczają wcześniej napisane zdanie.

  3. Śpiewanie piosenki Mama w kuchni.

  4. Zbiorowe układanie krzyżówki i hasła CZASOWNIKI z nazw czynności występujących w treści piosenki.

    • Uczniowie wyszukują i podkreślają w tekście piosenki nazwy czynności wykonywane przez mamę i przez inne podmioty występujące w wierszu (P. s. 36).

    • Nauczyciel w sposób nieuporządkowany umieszcza na tablicy magnetycznej kartoniki z odpowiedziami na pytania. Odpowiedziami są wyrazy podkreślone przez dzieci i jeden wyraz dodatkowy. W wyrazach tych wytłuszczone są lub napisane innym kolorem wybrane litery, które po ułożeniu jedne pod drugimi utworzą hasło.

    • Nauczyciel zadaje pytania do kolejnych punktów krzyżówki. Wybrani uczniowie podchodzą do tablicy, wybierają odpowiedni wyraz i umieszczają go w kolumnie pionowej.

  1. Co robi w piecu zegarek taty? piecze się

  2. Co mama robi z mlekiem? przypala

  3. Co mama robi z solą? sypie

  4. Przed obiadem pytamy mamę o to, co dla nas... ugotowała

  5. Co mama robi na łące? zrywa

  6. Czego nie robi zadumana mama? nie narzeka

  7. Co mama zrobiła z krokodylem? wrzuciła

  8. Co mama robi w kuchni od rana? krząta się

  9. Co mama robi z myślami? błądzi

    • Dzieci odczytują hasło i przypominają, czym są czasowniki.

  1. Wypowiedzi dzieci na temat czynności, jakie najczęściej wykonują w domu ich mamy.

  2. Podkreślenie czasowników w zadaniu 3 Kp. 43.

  3. „Rób to, co ja” – wspólna zabawa z mamą.

    • Dziecko zaprasza mamę do zabawy. Mama bez słów naśladuje jakąś czynność, którą wykonuje w domu. Dziecko robi to samo i podaje odpowiedni czasownik.

  4. Wypowiedzi dzieci na temat, w jaki sposób pomagają mamusi w pracach domowych. Projektowanie robota, który odciąży mamę od prac domowych. Uzupełnienie zdania czasownikami (zadanie 4 Kp. 43).

  5. Rozwijanie zdania Pomagam mamusi – pisanie na tablicy.

  6. Granie na dzwonkach melodii z zadania 1 Kp. 46 i śpiewanie zdania Moja mama jest kochana.

  7. Czytanie przez wybrane dziecko listu do mamy (zdanie 2 Kp. 46).

  8. Wręczenie zaproszonym mamusiom listów z ich portretami i kwiatami, wykonanymi na wcześniejszych zajęciach (Kp. 47).

  9. Krótka część artystyczna dla mam.

5. Bibliografia

  1. Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 5, WSiP, Warszawa 2000.

  2. Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 5, WSiP, Warszawa 2000.

  3. Scenariusze zajęć dziennych, klasa pierwsza, semestr drugi, część 2, pod red. R. Karpińskiej i G. Wójcickiej, Wydawnictwo NOWA ERA, Warszawa 2001.

  4. Zagadki dla najmłodszych, pod red. Cz. Cyrańskiego, P.W. „M.A.C.” Oficyna Wydawnicza i fotograficzna, Kielce 1992, s. 95.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Postaraj się jak najczęściej pomagać mamie.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć zintegrowanych otwartych z zakresu edukacji polonistycznej realizowany w klasie I w obecności mam z okazji Dnia Matki.

RxyhUXxtAM3Qa

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.58 KB w języku polskim
R1eqFXTqcXHIB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.50 KB w języku polskim