Nie ma trudności w oboczności – deklinacja rzeczownika
Nie ma trudności w oboczności – deklinacja rzeczownika
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
ma wiadomości o rzeczowniku i jego odmianie,
zna przypadki.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi odmieniać rzeczowniki przez przypadki.
Metoda i forma pracy
Podająca, zajęć praktycznych, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Karta pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje dzieci z tematem zajęć i rozdaje karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami.
Faza realizacyjna
Nauczyciel na zasadzie powtórzenia sprawdza wiadomości uczniów o rzeczowniku. Każe wskazanemu uczniowi, aby ten zadał wybranemu przez siebie koledze pytanie dotyczące rzeczownika, a ten po udzieleniu odpowiedzi zadał pytanie kolejnemu i tak dalej.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o zapisanie na tablicy nazw przypadków. Następnie wybiera kolejne osoby do podania pytań, na jakie odpowiada każdy
z przypadków.
Nauczyciel zapisuje na tablicy rzeczownik, np. próg i prosi kolejno uczniów o odmianę, zapisuje ją na tablicy.
Nauczyciel objaśnia czym jest temat i końcówka wyrazu, po czym prosi uczniów
o wskazanie tematu i oddzielenie go od końcówki.
Nauczyciel dyktuje do zeszytów notatkę z informacją czym jest temat, a czym końcówka wyrazu.
Następnie uczniowie odmieniają pisząc na tablicy jeszcze kilka rzeczowników, za każdym razem oddzielając temat od końcówki.
Podając za przykład jeden z odmienianych rzeczowników nauczyciel, wskazując na temat w każdym z przypadków pyta uczniów, czy zauważają jakąś różnicę w jego obrębie. Objaśnia czym jest oboczność.
Uczniowie zapisują do zeszytów notatkę na temat oboczności.
Wspólnie na tablicy odmieniają jeszcze dwa rzeczowniki, po czym każdy z uczniów robi ćwiczenie 1 na otrzymanej karcie pracy.
Następuje głośne odczytywanie przez uczniów wykonanego ćwiczenia
i sprawdzenie go.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie czym jest temat, końcówka i oboczność,
by upewnić się, że dzieci zrozumiały te zagadnienia.
2. Uwaga do nauczyciela:
- kartę pracy można zastąpić ćwiczeniami z ćwiczeniówek.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Ćwiczenie 1. Odmień przez przypadki podane rzeczowniki. Oddziel temat od końcówki
i wypisz oboczności:
dworzec, róg
Ćwiczenie 2. Rozwiąż krzyżówkę. Rzeczownik będący hasłem odmień przez przypadki,
oddziel temat od końcówki i zaznacz oboczność.
1. Na jakiej lekcji uczymy się o rzeczowniku?
2. Jest ich czternaście, odmieniają się przez nie rzeczowniki.
3. Liczba mnoga i …………
4. Oddzielamy ją od tematu.
5. Ma go każdy rzeczownik.
6. Wymiana głosek w obrębie tematu wyrazu przy odmianie.
7. Jaki rodzaj ma rzeczownik: nosorożce.
8. Jest piątym z kolei przypadkiem.
9. Jeden z rodzajów gramatycznych.
10.Odpowiada na pytania: komu? czemu?
b) Zadanie domowe
Ćwiczenie 2 z karty pracy ucznia.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak