Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Nie masz teraz prawdziwej przyjaźnie na świecie…” Omawiamy bajkę Adama Mickiewicza pt. „Przyjaciele”.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna pojęcie bajki i jej cech charakterystycznych; potrafi odróżnić ją od baśni,

  • rozumie, co to jest morał,

  • rozumie pojęcie: narrator.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić wyżej wymienione pojęcia,

  • potrafi prawidłowo odmienić rzeczownik “przyjaciele”,

  • potrafi odnaleźć morał zawarty w baśni i ocenia postępowanie bohaterów,

  • wykorzystuje wiedzę w praktyce.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, metoda heurystyczna, scenka improwizowana, praca samodzielna.

3. Środki dydaktyczne

  • Mickiewicz A., “Przyjaciele” [w]: Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2006.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wyjaśnia cele lekcji. Uczniowie przypominają wiadomości dotyczące baśni i jej cech charakterystycznych. Nauczyciel wyjaśnia różnice między baśnią i bajką jako gatunkiem literackim. Uczniowie zapisują w zeszytach definicję bajki. Nauczyciel wspomina o postaci Adama Mickiewicza i jego twórczości (nadmienia, że jego utwory uczniowie będą omawiać także w V‑tej i VI‑tej klasie, dlatego też warto zapamiętać tę postać.)

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi uczniów o otwarcie podręczników na str. 74 i ciche odczytanie utworu pt. “Przyjaciele”. Uczniowie zapoznają się także z przypisami do utworu. Nauczyciel zaznacza, że utwór powstał w wieku XIX, dlatego polszczyzna używana przez poetę różni się od tej używanej przez nas obecnie. Uczniowie czytają utwór i zaznaczają ołówkiem wyrazy niezrozumiałe dla nich, a niewyjaśnione w przypisach. Po przeczytaniu bajki nauczyciel objaśnia wyżej wymienione wyrazy.

2. Uczniowie przygotowują się do głośnego czytania bajki z podziałem na role. W związku z tym muszą wskazać część utworu relacjonowaną przez narratora oraz wypowiedzi Leszka i Mieszka.

3. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela tworzą ramowy plan wydarzeń opisanych w utworze i zapisują go w zeszytach.

4. Nauczyciel proponuje uczniom, aby odegrali scenkę przedstawiającą spotkanie Leszka i Mieszka z niedźwiedziem. Można także zaproponować piękne czytanie bajki i odegranie przy tym ilustrującej ją pantomimy.

5. Uczniowie zastanawiają się wpólnie nad tym, czy przyjaźń Leszka i Mieszka była “prawdziwa” i jakie zdarzenie wystawiło ją na próbę; zwracająprzy tym uwagę na kontrast między słownymi deklaracjami przyjaźni, a rzeczywistym postępowaniem Leszka. Następnie odszukują w tekście morał i w formie skróconej zapisują na kolorowo do zeszytów (“Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie.”).

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie wspólnie dyskutują, co według nich oznacza pojęcie “prawdziwa przyjaźń” i czy zgadzają się ze słowami narratora: “Nie masz prawdziwej przyjaźni na świecie;”.

2. Na zakończenie lekcji nauczyciel zwraca uczniom uwagę na specyficzną odmianę rzeczownika “przyjaciele”. Uczniowie zapisują w zeszytach formy poprawne gramatycznie i układają przykłady zdań z tymi formami rzeczownika.

3. Nauczyciel podaje uczniom pracę domową odwołującą się do dyskusji na lekcji. Ucznim chętnym może zaproponować recytację bajki “Przyjaciele.”.

5. Bibliografia

1. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2006.,

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

„Jak rozumiesz morał bajki Adama Mickiewicza pt. „Przyjaciele”? Uzasadnij swoją opinię przykładami znanymi ci z życia.”

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 min.

8. Uwagi do scenariusza

brak

RhLOXcEWnukW3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 83.90 KB w języku polskim
RsORTUiJW5lOB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim