Nie możesz zatrzymać żadnego dnia, ale możesz go nie stracić – zasady zarządzania czasem
Nie możesz zatrzymać żadnego dnia, ale możesz go nie stracić
– zasady zarządzania czasem
Scenariusz lekcji, IV etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
6. Edukacja zdrowotna
6.6 Uczeń omawia zasady racjonalnego gospodarowania czasem.
Adresat: uczniowie klas II (z możliwością realizacji w klasie III)
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna niektóre zasady skutecznego działania i cztery techniki zarządzania sobą w czasie
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
rozpoznaje zachowania wskazujące na brak zorganizowania w czasie
stosuje przykładowe techniki zarządzania sobą w czasie
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
dostrzega problem marnotrawienia czasu
uświadamia sobie znaczenie zarządzania sobą w czasie
Metody nauczania
dyskusja, metoda wizualnego przedstawienia problemu (mapa mentalna)
Formy i miejsce zajęć
Formy: indywidualna, grupowa
Miejsce ćwiczeń: Zajęcia będą przeprowadzone w dowolnym pomieszczeniu w szkole, które gwarantuje swobodne przemieszczanie się uczniów (klasa szkolna, sala gimnastyczna). Ze względu na wykorzystanie materiałów multimedialnych wskazane jest, aby w miejscu zajęć można było podłączyć komputer z rzutnikiem lub zewnętrznym monitorem.
Przybory i przyrządy
Duże arkusze papieru, kartki papieru, mazaki, rzutnik multimedialny, komputer.
Zasoby multimedialne
film „Co się ze mną dzieje?”
zestaw ilustracji: „Przysłowia i aforyzmy związane z czasem”
prezentacja „Techniki zarządzania sobą w czasie”
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 5 – 10 minut | Czynności organizacyjne: Powitanie, podanie tematu lekcji. Zabawa ożywiająca Zadaniem każdego ucznia jest dokończenie zgodnie z własnymi odczuciami zdań: 1. „Gdybym miał czas…” 2. „Kiedy mam czas, to…. Nauczyciel podsumowuje zabawę, a następnie podaje cele zajęć i pyta uczniów o ich oczekiwania. Ćwiczenie Nauczyciel przypomina uczniom jak wygląda mapa mentalna i jak się ją tworzy. Uczniowie mają za zadanie napisać na środku każdej kartki słowo CZAS. Następnie wszyscy członkowie grup dopisują swoje skojarzenia z tym pojęciem. W podsumowaniu nauczyciel zauważa, że czas jest pojęciem filozoficznym ( czas = nasze życie, suma wszystkich doznań), ale ma również wartość ekonomiczną, z którą są związane określone korzyści i straty (ktoś oddał wypracowanie w terminie i dostał dobrą ocenę, ktoś wypełnił kupon lotto i wygrał fortunę, a inna osoba nie zdążyła wysłać kuponu i straciła szansę na wygraną). | Uczniowie siedzą w kręgu. Zasób multimedialny Pomoce: duże arkusze papieru, mazaki. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy przez odliczenie do trzech i daje każdej grupie duży arkusz papieru i mazak. |
Część główna 25 – 30 minut | Ćwiczenie 1 Nauczyciel wyświetla film „Co się ze mną dzieje?” i pyta uczniów o ich odczucia dotyczące osoby występującej w filmie. Wszystkie odpowiedzi zapisuje w widocznym miejscu. Jeżeli nie padnie odpowiedź, że ta osoba jest źle zorganizowana, naprowadza uczniów na podanie takiej odpowiedzi. Jeżeli uczniowie podadzą taką odpowiedź, nauczyciel wyjaśnia im, że zarządzanie czasem to zwrot powszechnie używany, ale potoczny, tak naprawdę zarządzamy sobą w czasie. Dodaje, że ta różnica pozwala wielu osobom na zmianę swojego stosunku do czasu: ponieważ nie można nic zrobić z czasem, należy zacząć zarządzać sobą. Ćwiczenie 2 Nauczyciel omawia zasady skutecznego działania. Zasada pierwsza: koncentruj się i rób rzeczy tylko ważne z punktu widzenia swojego życia, czyli określ, co jest dla ciebie ważne. Zasada druga: ty decydujesz o swoich wyborach, od twojej reakcji na daną sytuację zależy twoja sytuacja szkolna i prywatna, czyli kontroluj swoje życie. Zasada trzecia: zajmuj się sprawami, na które rzeczywiście masz wpływ. Nauczyciel dodaje, że w ramach tych zasad mamy do wykorzystania kilka technik/sposobów działania. Nauczyciel demonstruje prezentację „Techniki zarządzania sobą w czasie”.
Nauczyciel wyjaśnia dlaczego nie powinniśmy wyznaczać sobie zbyt długich terminów na realizację zadań do wykonania.
Nauczyciel sugeruje, że każdy powinien wybrać sobie do stosowania odpowiadającą mu technikę „zarządzania sobą w czasie”. | Pomoce: film „Co się ze mną dzieje?”. Pomoce: prezentacja „Techniki zarządzania sobą w czasie”, kartki papieru. Nauczyciel pełni rolę moderatora w tej dyskusji. Nauczyciel prezentuje przykładowe techniki, a uczniowie wykonują zadania. Podział na pary W podsumowaniu tego ćwiczenia nauczyciel zmienia slajd i przedstawia ostatnią i najłatwiejszą do stosowania technikę. |
Część końcowa 5 – 10 minut | Podsumowanie Nauczyciel podsumowuje zajęcia i mówi, że zostanie dyrektorem samego siebie jest nie tylko możliwe, ale również realne do wykonania. Trzeba również zastosować zasadę skutecznego działania, która brzmi – zacznij od zaraz. Ewaluacja Nauczyciel proponuje ewaluację metodą „Gadającej ściany”: na dużym plakacie uczniowie opisują lub rysują swoje odczucia związane z lekcją. Odwraca tablicę flipchart tyłem do siebie i uczniów. Zadaniem każdego ucznia jest napisanie (lub narysowanie) swoich odczuć na temat lekcji na tej „ścianie”. | Pomoce: flipchart |