Ilustracja przedstawiająca trzy takie same szare wieże. Każda posiada cztery okna, po dwa na dwóch piętrach, oraz stożkowate zwieńczenie dachu, a na nim trzy malutkie wieżyczki. Na szczytowych wieżyczkach wież, znajdujących się po prawej i lewej stronie ilustracji, zatknięte białe flagi z literami: „u”, „ó”, „ż”. Na środkowej wieży, na szczytowej wieżyczce, zatknięta biała flaga z literami: „h”, „ch”, „rz”. Ze środkowej, szarej wieży wychyla się przez okno kobieta o ciemnych włosach. W jej kierunku wspina się po linie niewielka postać, której biały koń stoi na zielonej połaci pagórka. Pomiędzy wieżami pagórki, a na nich rosnące małe krzaczki, na których zamiast kwiatów widnieją różne litery. Niebo jest spokojne, pogodne. Z góry spogląda na środkową wieżę, tylko częściowo widoczna, czerwona głowa smoka.
Nie to jedno z pierwszych słów, którego się uczymy… i bardzo często go używamy. Ale czy wiesz, jak je pisać z rzeczownikami, czasownikami i innymi wyrazami? Sprawdź się i zostań mistrzem przeczenia.
td1boMnVUb_00000008
Razem czy osobno?
Przyjrzyj się schematowi i uporządkuj swoją wiedzę.
RXG82Qw9ip5q71
R1UUB6J0Y3V7h11
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 1
Ułóż zdania z wyrazami: niejadalny, niewysoko, niebezpiecznie, niebotycznie, niespokojnie.
RypsGNLf9YB2O
Pamiętaj o właściwej pisowni wyrazów z cząstką 'nie'.
Przykładowe zdania:
Grzyb, którego znaleźliśmy w lesie okazał się niejadalny.
Samolot nad płytą startową lotniska, leciał niewysoko.
Rekin jest niebezpieczną rybą.
Wydawało im się, że na górskim szczycie jest niebotycznie wysoko.
Tego wieczoru morze było bardzo niespokojne.
td1boMnVUb_0000000I
R2Oj5LY9dWBQP
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
RJbYPu1dMYPab1
td1boMnVUb_0000000O
Ćwiczenie 4
R5iVBGLKRyR6E1
td1boMnVUb_0000000U
Ćwiczenie 5
RfgrnOiuUGcUp1
td1boMnVUb_00000010
Ćwiczenie 6
R1O11BMU7kko51
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Wasz kolega odpowiedział na każde pytanie jednym słowem z „nie”. Z pewnością nie wszystkie jego odpowiedzi są poprawne, ale możesz je wykorzystać, wstawiając w odpowiednie miejsca.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
td1boMnVUb_00000016
Ćwiczenie 7
R1Fvm9tBnzIVm1
R17sZup5lQWhE
Ćwiczenie 8
Korzystając z powyższej ilustracji, ułóż cztery zdania. Wykorzystaj przykłady zaprzeczeń przymiotników pisanych łącznie z 'nie' i przysłówków nieodprzymiotnikowych pisanych z 'nie' rozłącznie.
R157EaMuTwoRH
Pamiętaj o właściwej pisowni przymiotników i przysłówków nieodprzymiotnikowych z cząstką 'nie'.
Przykładowe zdania:
Mężczyzna jechał ulicami naszej stolicy na niedzisiejszym rowerze, którego przednie koło było dużo większe od tylnego.
Nie dzisiaj, lecz jutro pójdę do babci.
Niecały tort został zjedzony na urodzinach Tomasza.
Robak nie całkiem wydostał się z nadgniłego jabłka.
Ćwiczenie 8
Korzystając z opisu powyższej ilustracji, ułóż cztery zdania. Wykorzystaj przykłady zaprzeczeń przymiotników pisanych łącznie z 'nie' i przysłówków nieodprzymiotnikowych pisanych z 'nie' rozłącznie.
R1QLc7CT6KTlN
Pamiętaj o właściwej pisowni przymiotników i przysłówków nieodprzymiotnikowych z cząstką 'nie'.
Przykładowe zdania:
Mężczyzna jechał ulicami naszej stolicy na niedzisiejszym rowerze, którego przednie koło było dużo większe od tylnego.
Nie dzisiaj, lecz jutro pójdę do babci.
Niecały tort został zjedzony na urodzinach Tomasza.
W jabłku, które przedwcześnie spadło z drzewa, był robak, którego nie całkiem zobaczyłam.
R1EynOkcIqGcF
Ćwiczenie 9
R1e3ZJ50YXV0z
Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 10
Podaj przykłady wyrazów, w których cząstka 'nie' jest zapisana łącznie z rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami. Na ich podstawie określ, jakie pełni ona funkcje i jak zmienia znaczenie wyrazów.
RtPsUqUEFgG9H
Zastanów się, kiedy i w jakim celu używasz słowa 'nie'.
Funkcje cząstki 'nie':
łącząc 'nie' z rzeczownikiem, można określić brak tego, co on oznacza, np. nieporządek, nieposłuszeństwo, niezgoda;
łącząc 'nie' z rzeczownikiem, można zaprzeczyć temu, co on oznacza, np. niekatolik, niechrześcijanin;
łącząc 'nie' z przymiotnikiem, można zaprzeczyć temu, co on oznacza, np. nieładny, nieczytelny, nietani, niemały;
łącząc 'nie' z przymiotnikiem, można określić, czy jakaś cecha występuje mocniej czy słabiej, np. niewysoki, niedrogi, niedługi, niedaleki;
łącząc 'nie' z przymiotnikiem pochodzącym od czasownika, można określić, jaka cecha kogoś lub czegoś nie pozwala na wykonanie czynności nazwanej tym czasownikiem, np. niedościgły, niezatapialny, nieskończony;
łącząc 'nie' z przysłówkiem, można określić między innymi, czy coś nam się podoba, czy nie i czy coś akceptujemy lub nie, np. niebrzydko, nieładnie, niedobrze, nieźle;
łącząc 'nie' z przysłówkiem, można między innymi określić przybliżony czas trwania czegoś lub prędkość, np. niekrótko, niedługo, nieprędko, nieszybko;
łącząc 'nie' z przysłówkiem, można między innymi określić przybliżoną odległość czegoś lub jego położenie, np. niedaleko, nieblisko, niewysoko.